Několik let modernizaci železnice blokoval kontroverzní spolek Voda z Tetčic. Po vleklých sporech už nyní v úseku platí výluka a cestující musí od pondělí náhradními autobusy, jenže dělníci zatím řeší jen přípravné práce čtyřmiliardové investice.
Ty hlavní totiž opět stojí – kvůli napadanému stavebnímu povolení.
S modernizací tratě, jak ji naplánovala Správa železnic, totiž tentokrát nesouhlasí majitelé nádražní hospody Vechtrovna v nedalekém Troubsku.
„Plánovaná oprava se nás jednoznačně dotkne, během územního a stavebního řízení se nám však nikdo neozval, abychom se k ní mohli vyjádřit,“ vysvětlil jeden ze spolumajitelů Petr Řehořka.
Správa železnic to vysvětluje jednoduše – podle ní zkrátka mezi účastníky řízení nepatří.
„Tvrdí, že se stavba dotýká jimi vlastněné nemovitosti, což se nezakládá na pravdě. Stavba se pouze dotýká pozemku, na kterém je nemovitost postavená. Ten je však v majetku Správy železnic,“ podotkla mluvčí státní organizace Nela Friebová.
Chystají nesmysly, kritizuje majitel restaurace
Řehořka to však považuje za účelové tvrzení, skutečnost je podle něj jiná. „Netvrdím, že se pozemek s tratí dotýká přímo budovy hospody, ale všech opěrných zdí, na nichž půlka domu stojí. Týká se to také vjezdu, plotu či dlažby,“ vyjmenoval.
A zdaleka to není jediná věc, kterou kritizuje. Má i zásadní připomínky k podobě opravy, která se řeší více než desetiletí a k níž se už na začátku jako spolumajitelé hospody vyjadřovali a již tehdy s některými kroky nesouhlasili.
„Chystají tam naprosté nesmysly. Jedním z nich je, že se zvedne trať, která je dnes v mírném ďolíčku. Je to kvůli autobusům, aby mohly lépe překonat přejezd, který tudy vede. Přitom by stačilo seškrábnout pár metrů silnice na jednu i druhou stranu, aby bylo klesání k přejezdu pozvolnější,“ míní Řehořka.
A je si jistý, že tato varianta by byla i levnější než návoz velkého množství štěrku, kterým železničáři musí podsypat opravované koleje, aby vedly výš než dnes. „Argumentovali, že silnice není jejich, ale kraje. Na to jsem jim odpověděl, ať se tedy s krajem domluví,“ doplnil.
Rychlejší spojení v nedohlednu
Faktem zůstává, že protest roky vyhlíženou modernizaci opět zdržuje. A podle starostky Markéty Bobčíkové (Nezávislí za lepší Troubsko) je hlavně oprava přejezdu nutná. „Patří mezi velmi nebezpečné. Dnes tam u silnice navíc chybí chodníky, i ty by však Správa železnic zaplatila,“ sdělila starostka.
Více spor komentovat nechce, nicméně většina lidí se podle ní na novou trať logicky těší. „Budeme mít rychlejší spojení do Brna a možná se zvýší i počet vlaků,“ uvedla.
Opravou za čtyři miliardy korun, původně plánovanou od letoška do podzimu 2023, by se totiž měla trať elektrifikovat a také v části ze Střelic do Zastávky zdvojkolejnit.
Kdy se tak stane, není jisté. Majitelé hospody vznesli i druhou zásadní připomínku – k umístění zastávek. Zatímco dnes je každá na jedné straně od přejezdu, po opravě mají obě stát právě u Vechtrovny. U ní je však méně místa než na druhé straně. „Navíc tam stojí stará nádražní budova, kde by lidé mohli najít přístřeší,“ navrhl Řehořka.
Podle plánů železničářů má však nový peron stát v těsné blízkosti hospody. „Vechtrovna nebude najednou jako na podstavci, ale zapadne do terénu, obeženou ji chodníky z betonové dlažby, beton bude všude. Úplně se ztratí romantika celého místa,“ štve Řehořku.
Hrozba soudem
Odvolání majitelů hospody už má několik týdnů na stole ministerstvo dopravy. „Rozhodnutí očekáváme přibližně do konce června,“ podotkla Friebová s tím, že Správa železnic už dokonce vybrala firmu, která trať opraví.
Nicméně už dříve železničáři avizovali, že jasno o odvolání by mělo být nejpozději na konci dubna.
Pokud stížnost ministerstvo smete ze stolu, Řehořka nevylučuje, že se obrátí na soud. A nebyl by to první případ „blokády“ rekonstrukce této trati, jejíž součástí je také vybudování nové zastávky v brněnské městské části Starý Lískovec.
Podle prvotního plánu měly po opravené trase jezdit vlaky už v roce 2012, jenže záměr se nelíbil již zmíněnému spolku Voda z Tetčic, za nímž stojí tamní bývalý starosta Josef Dvořák, který stavbu na dlouhé roky zastavil. Stejný spolek před dvěma lety napadl i rozšiřování dopravní tepny v Žabovřeské ulici v Brně.
Obří výluka z Brna na sever začne příští květen
|