Na aktualizaci stála příprava R43 vedoucí od dálnice D1 přes Brno a dále na sever. Až po vydání aktualizovaného územního plánu bude zakotvená trasa této komunikace a může se začít plánovat.
„Jsem rád, že se přes mnohé obstrukční snahy podařilo dokončit to, co jsme si na začátku volebního období předsevzali,“ uvedl náměstek hejtmana pro územní plánování Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu).
Jak již MF DNES informovala, dva měsíce se čtrnáct úředníků vypořádávalo s jen s připomínkami a námitkami, jež se na odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu snesly při přípravě aktualizace zásad územního rozvoje.Byly strojově vytvořené a sešlo se jich přes 27 tisíc.
R43 se má podle schválené varianty odpojit od D1 blízko brněnské části Bosonohy a směřovat severně přes Bystrc, podél hráze Brněnské přehrady a přes městskou část Kníničky.
Přímo na jednání krajského zastupitelstva proti tomu protestovalo několik lidí, chtěli by silnici vést obchvatem kolem celého Brna.
Veřejnost také poukazovala na možné procesní pochybení, kvůli kterému by mohl aktualizaci zrušit soud. Odpůrci schválené varianty kontroverzní silnice už dopředu avizovali, že u soudu zabojují desítkami žalob. Uspěli v roce 2012, kdy soud tehdejší zásady územního rozvoje zrušil.
Se soudními spory počítá Maleček i teď. „Byla zpracována rozsáhlá prověřovací územní studie, u soudu byly obhájeny zásady územního rozvoje z roku 2016 a dnes byly doplněny v rámci aktualizace,“ namítl Maleček.
Bývalý náměstek brněnského primátora Matěj Hollan (Žít Brno) jako občan však uvedl, že veřejnost nebyla připuštěna k vypořádávání připomínek. Připomněl, že soud už dříve kvůli pochybením zrušil aktualizaci brněnského územního plánu.
R43 dále povede ke Kuřimi a na sever k Černé Hoře a Boskovickou brázdou k Moravské Třebové, kde se má napojit na plánovanou dálnici D35. Ulevit má stávající přetížen komunikaci I/43 z Brna do Svitav.