Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidl loni opanoval žebříček obchodníků, Češi se přesouvali na web

Koronavirový rok 2020 a prudký nárůst online prodejů vedl k výraznému přeskupení sil na české maloobchodní scéně. Největší kamenné řetězce však přesunem nákupů na internet neutrpěly a rovněž hlásí růst tržeb. Ke změně však došlo na pozici jedničky mezi řetězci, když se do čela žebříčku vyšvihl Lidl.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Lidl se na první místo dostal už s výsledky hospodářského roku končícího 29. února 2020, když zvýšil tržby o deset procent na přibližně 63,6 miliardy korun. A podle odborníků si pozici upevňoval i v následujících měsících.

„Lidl má celkově jiný koncept. Sortiment má z většiny složený z vlastních značek a unikátní jsou jeho ’akční týdny’ věnované konkrétním tématům, jak v potravinách, tak ve spotřebním zboží. Také se intenzivně věnuje reklamě. S takovou razancí na trhu nikdo jiný nepracuje. Výsledkem je, že v Lidlu zákazníci vidí unikátní kombinaci nízké ceny a vysoké kvality, a to ještě ve spojení s unikátním sortimentem, který ostatní obchodníci nenabízejí,“ vysvětluje Zdeněk Skála z agentury Skála a Šulc, která se maloobchodu věnuje. 

Řetězec i během koronavirové ekonomické krize investoval do modernizace prodejen a otevírání nových. „Loni jsme otevřeli devět prodejen v nových lokalitách a osm nových prodejen, které vznikly po demolici původního objektu. Portfolio našich prodejen pravidelně modernizujeme, přičemž vyhodnocujeme i stav jednotlivých technologií a realizujeme případné výměny,“ doplňuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Podle něj prodej nových regionálních potravin, komunikační kanál Lidl Plus, ale i platbu stravenkami v závěru roku přijali zákazníci pozitivně. Společnost chystá i další inovace, například rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily, k současným deseti má přibýt dalších dvacet.

V těsném závěsu žebříčku tržeb je Kaufland. I ten v loňském roce investoval do modernizace svých prodejen a vybavil je technologiemi, které urychlují a usnadňují proces nakupování. Samoobslužné pokladny a skenery doplnila mobilní aplikace K-Scan, která je k dispozici na téměř čtyřiceti prodejnách. „Výhodou K-Scanu i expresních pokladen je nejen úspora času a pohodlí během nakupování, ale také možnost nakoupit bezkontaktně,“ doplňuje Renata Maierl, mluvčí Kauflandu.

V únoru 2020 dále řetězec představil věrnostní kartu Kaufland Card, s níž se zákazníci dostanou k akčním nabídkám na míru. Podle mluvčí mají kupující o tuto zájem, letos v lednu evidoval Kaufland 1,5 milionu registrací.

Za vedoucí dvojkou příliš obratově nezaostávají ani Albert, Tesco a další konkurenti. Billa zahájila expanzi do menších měst a obcí a v prosinci představila svůj nový formát menší prodejny . Koncept malých prodejen zahájil také Albert se svým brněnským obchodem Albert Fresh. Společnost Tesco zase sází na doručení online nákupů se službou Tesco Zásilka.

Český trh patří v rámci Evropy k těm nejméně koncentrovaným, v málokteré zemi lze najít tak velký počet obchodních sítí a tak ostrou konkurenci.Ta je také jedním z motorů, který na českém trhu podporuje jeho rychlou modernizaci. Zákazníkům široký výběr prodejen vyhovuje, podle průzkumu průměrný český nakupující pravidelně střídá prodejny nejméně tři řetězců.

Tržní podíl v % (odhad pro rok 2020)
Hypermarkety (celkem)Kaufland, Albert, Tesco, Globus 29% 
Diskontní prodejny (celkem)Lidl a Penny 23% 
Supermarkety (celkem)Albert, Billa, Tesco 13%

Méně nákupů, větší objem

Během minulého roku se viditelně proměnilo chování zákazníků. Jsou opatrnější a více přemýšlejí o tom, co pořídit. Snížila se frekvence nákupů, naopak se zvýšila výše průměrné útraty. „Ceny potravin přitom v roce 2020 vzrostly. Slevové akce tak fungují stále, mimo jiné i v důsledku růstu cen potravin a především aktuálního posílení ekonomických aspektů nákupu a obav z vývoje finanční situace,“ dodává Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind. 

Mění se také priority zákazníků. Lidé se víc zajímají o své zdraví a upřednostňují zdravější stravování i životní styl, nové trendy v potravinách či životní prostředí. „Víc lidí řeší etický chov hospodářských zvířat, hospodaření s plasty, ekologii a ochranu přírody a další související témata. Patrně to kromě dlouhodobé změny hodnot souvisí s nedostatkem vody v minulých letech, s rozpadem smrkových lesů vlivem kůrovce a podobně,“ říká Zdeněk Skála.

Přeliv zákazníku do online sféry

E-shopy loni utržily 196 miliard. Na odbyt šly knihy i intimní pomocníci

Velkým trendem minulého roku se staly online nákupy, které si často vyzkoušeli i ti, kteří se jim dříve bránili. Přes české e-shopy tak loni proteklo téměř 200 miliard korun, o 50 miliard více než v roce 2019.

I klasické „kamenné“ obchody tak musejí posilovat svou přítomnost v digitálním prostředí. „Většina retailerů si toho je vědoma a je již v tomto směru velmi aktivní. Letos nás tedy čeká pokračující prolínání offline a online prostředí a do budoucna bude stále složitější oba světy obratově odlišit,“ doplňuje Tomáš Drtina.

Kolik procent z českých zákazníků nakupuje u největších obchodníků podle odhadované útraty za rok 2020:
% nakupujících
Lidl56
Kaufland 45
Albert38
Penny 36
Tesco23
Billa
23 

zdroj dat: studie Shopper Review agentury Skála a Šulc 

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...