Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Honda všechny předjela. Nabízí auto, ve kterém si v zácpě přečtete noviny

Nikoliv Tesla, Mercedes a Audi, nejhlasitější slibovače jízdy bez řidiče předběhla Honda. Automobilka začala v pátek v Japonsku prodávat inovovaný model Legend, který je schopen plné autonomie v dopravních zácpách.

Sedan vybavený autonomním řízení třetí úrovně je první svého druhu na trhu. „Řidič si může v určitých situacích, například v dopravní zácpě, číst nebo se dívat televizi,“ uvedlo japonské ministerstvo dopravy.

Autonomních vozidel existuje šest úrovní, od nuly do pěti. Nejpokročilejší je plně autonomní vůz. Na třetí úrovni bude například nová generace modelu Mercedes-Benz nejvyšší třídy S (prohlédněte si ho zde).

Honda systém nazývá SENSING Elite, ten pro řízení používá informace z 3D mapových podkladů s vysokým rozlišení, navigace a senzorů sledujících okolí vozidla. Auto zároveň sleduje řidiče s pomoc kamery namířené do kabiny. 

Podrobné testování

Honda uvádí, že při vývoji svého systému autonomního řízení provedla na deset milionů simulací jízdních situací a v reálných podmínkách najezdily testovací prototypy asi 1,3 milionu kilometrů. Celý systém je navíc zálohován záložním řešením, redundance je totiž v případě řídicích systému autonomního ovládání jedním ze základních požadavků.

Stěžejními prvky jsou samozřejmě adaptivní tempomat speciálně vyladěným módem pro pohyb v koloně a udržovač v jízdním pruhu. Auto umí také změnit jízdní pruh, samozřejmě s ohledem na ostatní provoz.

Model Legend nabízí automobilka jen na japonském trhu. Sedan vybavený autonomním řízením bude jasně identifikovatelný modrými doplňkovými světly, speciálními hliníkovými ráfky. Při detailnějším ohledání ti pozornější odhalí přidané senzory, které systém používá. 

Úprav se dočkal také interiér, systém se ovládá přidanými ovladači, a opticky a akusticky komunikuje s šoférem tak, aby jasně věděl, kdy může lelkovat. Přibyly hlavně diody na volantu a přístrojové desce. Legend má pod kapotou tříapůllitrový vidlicový šestiválec spárovaný s elektromotorem a dvouspojkovým sedmistupňovým automatem.

Japonská automobilka plánuje, že prodá na domácím trhu 100 těchto vozů. Doporučuje maloobchodní cenu 11 milionů jenů (2,24 milionu Kč). Toto speciální provedení automobilka nabídne pouze formou leasingu. Tím si pravděpodobně chce udržet dohled nad vozy a v případě potíží s revoluční technologií je bude schopna stáhnout.

Nouzové zpomalení a zastavení

Firma si už dříve stanovila cíl vyrábět jako první ve velkém samořízené vozy třetí úrovně. Řidiči samořízeného sedanu nemusejí v zácpě sledovat silnici, aniž by jim kvůli tomu hrozil právní postih.

Japonská vláda loni v listopadu Hondě přiznala bezpečnostní osvědčení pro její autonomní technologii jízdy Traffic Jam Pilot, která dokáže za určitých okolností zrychlovat, zpomalovat a zatáčet. Systém dokáže řidiče také zalarmovat, aby v případě nutnosti převzal kontrolu nad vozem, například vibrací bezpečnostního pásu. 

„Pokud řidič nereaguje, systém vůz zpomalí a zastaví. Okolní auta přitom varuje výstražnými světly a troubením,“ uvedla Honda. Pokud je to možné, systém svede vůz do odstavného pruhu, nebo na kraj silnice. 

Auta s druhým stupněm automatizace už po silnicích jezdí. Dokážou zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, ale řidič by měl být připraven kdykoli nad autem převzít kontrolu. Tomuto stupni se někdy přezdívá „nohy z pedálů, oči na silnici“.

Do vývoje autonomních aut investují světové automobilky i technologické firmy, například Waymo ze skupiny Alphabet. Americký výrobce elektromobilů Tesla loni v červenci oznámil, že je už „velmi blízko“ pátému stupni automatizace.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...