Všechny linky MHD v Brně přejdou až do odvolání na prázdninové jízdní řády se zařazením posilových spojů ve špičkách. Nedostatek řidičů způsobuje rychle se šířící varianta koronaviru omikron.
Situace je dle mluvčí dopravního podniku Hany Tomaštíkové kritická, daří se ji zvládat jen díky brigádníkům a řidičům, kteří jsou ochotní brát si přesčasy.
„S vysokou nemocností se u zaměstnanců potýkáme od listopadu. V minulých letech se v zimním období pohybovala okolo 10 procent, nyní jsme dlouhodobě na 15 procentech,“ porovnala Tomaštíková.
V Brně nejvíce chybí řidiči tramvají. Dopravní podnik to řeší nasazováním kloubových autobusů na tramvajové linky. Autobusy nejvíce jezdí na spojích linky 4, protože mohou obsloužit všechny běžné zastávky tramvaje.
Každodenní nárůst o jednotky nemocných situaci komplikuje. „Přechod na prázdninové jízdní řády nám proto pomůže a zároveň věříme, že se cestujících vzhledem k vloženým posilovým spojům příliš nedotkne,“ dodala Tomaštíková. Intervaly mezi spoji jsou v prázdninovém provozu větší než v pracovní dny, ale kratší než o víkendech.
U tramvajových linek se jedná o prodloužení intervalu o jednu až dvě minuty. U ostatních linek pak záleží na jejich charakteru, u některých se běžný jízdní řád od pracovního neliší, u jiných se interval prodlouží z 10 na 15 minut.
S výjimkou pátku 4. února, kdy jsou pololetní prázdniny na základních a středních školách, bude po dobu trvání tohoto mimořádného opatření navíc zajištěn provoz vybraných školních spojů.
Ve vozech brněnské MHD se podle mluvčí snížil počet cestujících o pětinu. „Vozíme tak 80 procent lidí oproti předcovidové době. Ještě před pár týdny jsme byli na 95 procentech,“ vyčíslila.