Možnost koupit si jízdenku bez přirážky tam, kde na nádraží není otevřená pokladna, dnes běžně funguje. Například České dráhy si 40korunovou přirážku při nákupu ve vlaku účtují pouze tehdy, pokud cestující bez jízdenky do vlaku nastoupí ve stanici, kde byla otevřená pokladna, a kde si tedy mohl jízdenku pořídit předem. Takový stav chce nově ministerstvo dopravy stanovit zákonem.
Podle Jihomoravského kraje ale už doba dozrála k tomu, aby toto opatření bylo zrušeno a lidé měli povinnost se před nástupem do vlaku odbavit elektronicky. „Nadměrná legislativní ochrana naopak může být pro cestující kontraproduktivní, neboť vynucené vyšší provozní náklady nutně povedou k úvahám o alternativních racionalizačních opatřeních, což ve svém důsledku může vyústit k redukci dopravní nabídky,“ uvedl kraj.
Kolik peněz by povinné odbavení cestujících ještě před nástupem do vlaku mohlo ušetřit, kraj ale spočítané nemá. „Náklady jsme nepočítali. Zatím čekáme, jak se k naší připomínce vyjádří ministerstvo dopravy,“ řekla iDNES.cz mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková.
Oprava nádraží v Budějovicích se prodražuje, bude stát nejméně 755 milionů |
Pokud ministerstvo bude i tak trvat na bezpříplatkovém prodeji jízdenek ve vlacích, navrhuje kraj, aby se týkal jen omezeného počtu lidí. „Větší ochranu navrhujeme aplikovat pouze na vyjmenované skupiny cestujících, seniory nebo lidi s vybranými typy zdravotního postižení,“ uvádí se v připomínce krajského úřadu.
Zelené zóny a vlastní vlaky
Jihomoravský kraj platí v oblasti železnice za velkého experimentátora. Byl první, který začal uvažovat nad myšlenkou, že by si sám pořídil vlaky a následně pro ně prostřednictvím soutěží sháněl dopravce, který je bude provozovat. První jednotky vyrobené Škodou Transportation přímo pro kraj by se na tamních tratích měly objevit do konce roku.
Od konce roku 2019 rovněž zařídil v krajských vlacích takzvanou zelenou zónu, do které musí nastupovat cestující bez jízdenky pořízené ve stanici a kde musí počkat do odbavení průvodčím. V jiných částech vlaku jsou pak považováni za černé pasažéry.
Vyměňte „a“ za „nebo“. Jinak hrozí rušení i hojně využívaných tratí |
Samoobslužné odbavení cestujícího je pochopitelně levnější a dopravci se je snaží různými způsoby podporovat. Nejběžnější forma je zlevňování jízdenek pořízených přes internet, což je běžné například v Německu, nebo na české železnici u společnosti Arriva, která spadá do holdingu Německých drah.
U Českých drah s výjimkou akčního jízdného rozdíly mezi jízdenkou zakoupenou přes internet a v pokladně nejsou. Jízdenky koupené přes internet nebo aplikaci ale nabízí bezplatnou místenku. To představuje úsporu 35 korun.