Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V kůži pilota eco rally: jízdu řídí aplikace, sekundová odchylka už je hodně

  11:40
Redaktor MF DNES Jiří Černý si vyzkoušel specifika „závodění“ v eco rallye, v níž nevyhrává ten nejrychlejší, ale ten, kdo dokáže co nejpřesněji dodržet stanovenou rychlost a vykáže co nejmenší spotřebu. Na trati se utkal i s mnohonásobným šampionem automobilových soutěží Janem Kopeckým.

Přidej, ale ne zas moc, za půl kilometru z nožky téčkové křižovatky do levého ramene. Plus dvě celé osm vteřiny, bída, stahuj to... A takhle do vás kamarád, jemuž po dva dny neříkáte Honzo, ale navigátore, hustí tři hodiny. Když se zrovna nesplete. To pak zarytě mlčí a vy stojíte, než se zase chytí, jako když GPS systém zase najde své satelity. Jak to dělají mistři vepředu, to si nedovedu představit.

Agrotec Eco Rally Hustopeče, které jsem se jako jezdec o víkendu zúčastnil, je takzvanou rallye pravidelnosti. Zjednodušeně jde o to, abyste drželi rychlostní průměr pro jednotlivé části měřeného úseku. Zkrátka v obci jedete průměrně čtyřicet, mimo ni na hezké cestě dvaasedmdesátkou a v klikatící se části třeba 55 kilometrů za hodinu. Aplikace převádí průměr na čas a říká vám, zda máte aktuálně ztrátu, či náskok.

Po červnovém pohledu na „klasickou“ Rally Hustopeče, při níž jsem předhánění špičkových pilotů Jana Kopeckého a Václava Pecha přihlížel od trati, je tahle eco rally úplně jiným zážitkem. Nevítězí ten nejrychlejší, ale ten nejpřesnější.

Že se poměřím právě s Kopeckým, který v eco rally také startuje, beru jako bonus celé akce. Nabídku startu přijímám s tím, že si mohu vybrat vlastního spolujezdce. V pátek se hlásíme v Hustopečích.

Jak se vyznat v roadbooku?

„Tady jsou klíče, támhle je technická přejímka, tam dostanete lokátory do auta a tohle si prosím nalepte na auto. V pět vám ukážeme co a jak, zatím si jen stáhněte aplikaci Rabbit Rally. Jo a zajeďte si kalibrační úsek, ať vám to správně počítá,“ dirigují nás v neustálém shonu pořadatelé. Jejich pokyny plníme, před nájezdem na startovní rampu dostáváme tři tréninkové kilometry k dobru.

Chlouba Rallye Železné hory: rekordní erzeta je rychlá, ale i technická

Pak přijde na řadu instruktáž. Takhle se zadává váš čas startu, tady vám to ukazuje kilometry a tady odchylku od stanovených ideálních časů. Čtvrt hodiny před startem dostáváme roadbook, tedy itinerář celé cesty s informací o každé odbočce, značkách, kruhových objezdech a dalších detailech.

V ten moment už každému musí být jasné, že čtvrthodinka na vstřebání všech náležitostí téhle rallye nebude stačit. Zahlceni informacemi ke své smůle nezachytáváme jednu zásadní věc: ideální čas je potřeba držet stále, protože bodů v měřeném úseku, kdy se vyhodnocuje odchylka jezdce od předepsaných limitů, je klidně padesát.

Magnety v discích kol

Mnohonásobný mistr republiky v rallye Jan Kopecký mezitím usedá do elektromobilu s číslem jedna, nezvykle ze strany spolujezdce, neboť za volant jde jeho navigátor Jan Hloušek. „To byl můj nápad, že se prohodíme,“ ušklíbne se. Je znát, že mu chybí vůně benzinu z automobilových soutěží. Vycepovaný disciplínou klasické rallye však během sekundy listuje v itineráři a zkoumá plán trasy.

Porazit tohoto šampiona? To by bylo něco! Ale pojďme postupně, krok po kroku. Napřed je potřeba odstartovat.

Pro pravý zážitek sjíždíme – stejně jako všechny další posádky – ze startovní rampy, jak je zvykem u klasických závodů. Poslední přání šťastné cesty a jedeme na začátek prvního měřeného úseku.

Zde přichází první zádrhel. Víme, co zadat do mobilu, a tím naše umění končí. Naše bezstarostnost vydržela přesně 4 534 metrů do třetího bodu měřeného úseku. Snadná odbočka doleva uprostřed Velkých Němčic nás vyškolila jako malé kluky. Musíme se vrátit. Ztráta pár sekund by nebyla tak hrozná, jenže jakmile zajedete mimo trasu, ujeté metry vám přestanou sedět a čísla z aplikace jsou rázem ve spojení s itinerářem úplně k ničemu.

Druhá zkouška, druhý pokus. Tady už jsme navigačně bezchybní a konečně vše funguje. Jen naše taktika udělat si drobnou časovou rezervu, kterou před koncem můžeme snadno vyplýtvat, jde proti smyslu celé soutěže. I sekunda tady totiž je hrozně moc.

V třetí „erzetě“ se nám daří držet vše v limitech sice úplnou náhodou, ale zaznamenáváme nejlepší výsledek prvního dne, když nám časomíra přiřkne za úsek „jen“ 582 trestných bodů. Pro představu: speciál Hyundai Kona v rukou vítězů Michala Žďárského a Jakuba Nábělka nasbíral za všech deset měřených částí 634 bodů. Oni ale vezou tři telefony, upravený palubní počítač, externí GPS systém a v discích kol mají magnety, aby bylo jejich měření vzdálenosti co možná nejdokonalejší.

17. června 2023

Čtvrtý a pátý test si ničíme jen vlastní hloupostí v tvoření rezerv. Až na drobnost, když v úseku mimo zpevněné cesty zvolíme odbočku vedoucí po hraně vinohradu místo po asfaltce o pár metrů vedle, rovnou do vinice.

Večerní pozávodní setkání s „profíky“ nám na průběžné 17. pozici z 24 posádek otevírá oči a my se chceme rázem propadnout do země. Na nule máme být pořád, ne jen ve finiši zkoušky. Kalibrace není pro GPSky, ale pro naše mobily, které ukazují bez vyladění takřka od oka, a ovládnutí návratu kilometráže v aplikaci na alespoň přibližně přesnou hodnotu je životní potřeba, protože špatně odbočí někdy i ti nejlepší.

Mistři „na lopatkách“

Když je řeč o nejlepších, dvojice Hloušek a Kopecký nás sice v bodech porazila, do druhého dne ale už z pracovních důvodů nenastoupí, a tak nebude klasifikována. Výborně, dva své interní cíle máme tedy splněné. Mistr je na lopatkách v tabulce pod námi a zároveň nejsme poslední. Druhý den tedy přidáváme další cíl – výrazně se zlepšit.

Když jsme si ráno přivstali na kalibraci, zjistili jsme, že jsme průměrně o třicet metrů mimo. Jenže hned v první zkoušce děláme hloupost, když jsme nuceni se po špatném odbočení otočit na dvorku rodinného domu. Na konci úseku ale spolujezdec Honza hlásí, že konečně objevil, jak změnit hodnotu ujeté kilometráže, tudíž umíme opravovat chyby! A teď se strachujte, vy tam vepředu.

Od sedmé do finální desáté etapy zapisujeme na amatéry slušné výsledky. Pokud by se brala v potaz jen čtyři poslední měření, nechali bychom za sebou i několik účastníků českého šampionátu eco rally. Se ztrátou z prvního dne ale nešlo pomýšlet na žádné zlepšení. Pro náš pocit však šlo o naplnění i třetího cíle.

Autor:
  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Evropská unie posunula jižní Moravu mezi technologické lídry sedmadvacítky

2. května 2024

Jižní Morava se dlouhodobě pyšní tím, že je regionem inovací. A právě za to může děkovat Evropské...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Hrál na počítači a nechodil ven. Policisté u něj doma našli varnu pervitinu

1. května 2024  15:51

V bytě na okraji Brna našla policie varnu pervitinu, podezřelý muž skončil ve vazbě. Stíhaná je i...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...