Řidič sypače Pavel Skalička v tuhle chvíli ještě fandí kolegovi, v dalším okamžiku usedne za volant sám. Auto, plně vybavený sypač, je jedno. Závodníků, kteří se v něm vystřídají, je sedmadvacet z deseti krajů republiky.
V Kroměříži se před pár dny konalo celostátní finále jízdy zručnosti pro řidiče sypačů. „Je to šestý ročník. Tady už jsou ti nejlepší z krajských kol a tři vítězové zase postoupí na Cestářské rodeo zemí vé čtyřky,“ říká člen předsednictva České silniční společnosti, která závody pořádá, Zdeněk Komůrka.
Letos se mezinárodní klání konalo v Plzni, příští rok bude pořadatelskou zemí Polsko v dalších letech Slovensko a Maďarsko. Kroměřížská SÚS hostila národní finále poprvé a domácí tým měl na startu dva řidiče. Pavel Skalička šel na start s číslem čtyři a překlopil ho i do konečného pořadí.
„Je to trochu jízda naslepo, podle citu,“ smál se po poslední jízdě nad namalovaným čtvercem, v němž museli závodníci zastavit pravým předním kolem. „Vidět tam není,“ dodal.
Přesný byl na centimetry. Stejně, jako když musel radlicí posunout dva kovové barely z jednoho čtverce do druhého.
„Když budou na čáře, má řidič dvacet trestných bodů, když budou mimo čtverce, tak čtyřicet,“ vysvětluje rozhodčí, který bez mrknutí oka stojí přímo proti rozjetému sypači. Ví, že řidič musí prakticky zastavit, aby barely doslova s citem posunul o pár desítek centimetrů. Když Skalička couvá, aby se vydal k další překážce, zvedá nad hlavu papír s nulou.
Kdo má sypače za nemotorné kolosy, žasne
Hned po startu musí řidiči se sypačem, který má vepředu upevněnou radlici, projet bránou. Ta je jen o fous širší než vůz. Následuje slalom mezi barely. Kdo má sypače za nemotorné kolosy, žasne. Pak ještě závodník nacouvá do ,garáže´ a cestou ven musí v zatáčce srazit horní ze dvou na sobě ležících pneumatik. Jen tu horní, spodní se nesmí ani hnout. Před cílem už je jen jízda po vyznačené čáře a čtverec, do kterého se bezpodmínečně musí vejít pravé přední kolo. Tím jízda končí, počítá se čas i trestné body.
Řidič s majákem a SPZ na přání v kalamitě nebezpečně předjížděl sypač |
Vítěz závodu, František Řepík, který reprezentoval Plzeňský kraj, zvládl obě kola v čase tři minuty osmnáct sekund. Skalička dojel se ztrátou půl minuty. Mezi top 10 řidičů v republice se ze Zlínského kraje probojovali tři. Skaličku doplnili Karel Adámek ze SÚS Slovácka a Milan Michut ze SÚS Valašska.
„Vedli si výborně. Je to dobrá příležitost poměřit síly s ostatními,“ říká ředitel kroměřížských silničářů Vladimír Kutý, který závodníky podporoval přímo u trati. Akce byla otevřená i pro veřejnost. „Jsme rádi, když můžeme ukázat, že není úplně snadné s tím jezdit. Navíc závodní vůz není naložený, to je pak ještě obtížnější.“