3D socha Eternity (Věčnost) od Adama Krhánka představuje člověka na jakémsi mysteriózním zvířeti. „Je to jezdkyně velikosti 1:1 a zvíře v měřítku 1,5:1, což je původně taky konkrétní osoba,“ přibližuje autor. | foto: Kristýna Krejčířová

3D sochař zkřížil koně s člověkem, předtím studoval svalovinu a anorexii

  • 14
Sochy vyrobené 3D tiskem budí zájem díky svému vzhledu a poutají formou a způsobem vzniku. Digitální a kyber sochař a profesí 3D modelář Adam Krhánek v Brně vytvořil největší tisknutou sochu svého druhu v Evropě.

Jeho Eternity (Věčnost) měla premiéru na Euro Bike Festu v Pasohlávkách, od 14. června až do 14. srpna je vystavena v pražské Cargo Gallery na Náplavce. Rodila se v podobě klasických papírových skic.

„Téma jsem našel u polského malíře Zdislava Beksinského. Pomocí papíru a tužky jsem si ujasnil, jak bude socha vypadat. Poté přišel na řadu 3D skener a dvě modelky, které jsem naskenoval v přibližné souměrné pozici. Následovala zhruba týdenní úprava skenů, abych měl základní data pro modelování,“ popsal Krhánek proces získávání dat, která sloužila jako základ pro digitální model sochy.

Po skenech přišla podle něj nejzajímavější část. „Pomocí referenčních podkladů lidských a koňských koster, anatomických studií o svalovině a zejména o anorexii jsem dospěl k výsledku. Následně jsem obě bytosti rozhýbal do kompozice,“ popsal dosud nezvyklý výrobní proces.

Výsledkem je člověk na jakémsi mysteriózním zvířeti. „Je to jezdkyně velikosti 1:1 a zvíře v měřítku 1,5:1, což je původně taky konkrétní osoba. Celé bych to viděl jako osvětu kybersochařství coby svébytné odnože sochy ve 21. století,“ naznačil Krhánek.

Tato socha je epická, říká autor

Umělecky se už zapsal v souvislosti s pomníkem zesnulých hasičů v brněnském Letmu (psali jsme zde) či přesnou napodobeninou ukradené sochy lišky Bystroušky z hukvaldské obory (více zde).

Kapitoly digitální sochařiny v tuzemsku začal psát Michal Gabriel, zakládající člen skupiny Tvrdohlaví a profesor na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně, a Tomáš Medek. Krhánkova díla jsou její další odnoží. Podle autora ale svět stále nevnímá výjimečnost technologií, které dokážou obdobnou revoltu jako vznik fotografie vůči malířství.

„Prim mého díla je v tom, že je vytvořeno pomocí FDM tiskáren, tedy technologie tisknutí plastu, kde se většinou hraje na centimetry, a v tomto případě je tato socha epická,“ říká.

Co je digitální sochařství, vysvětluje Helena Lukášová z Ateliéru grafického designu a multimédií Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně:

„Socha může vzniknout z přesně zachycené reality pomocí 3D skeneru, může být ve své virtuální podobě jakkoliv modifikována. Může být vizualizací dat, pohybu, hudby, čehokoliv... Sochařské dílo může vznikat ve spolupráci více účastníků na vzdálených místech, kteří se potkají v jednom virtuálním prostoru.“