Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Facky a vyhrožování zabitím. Agresivita žadatelů o dávky stoupá

  • 199
Bouchání do stolu, kopání do židlí, shazování počítačů a práskání dveřmi. A v poslední době i facky a vyhrožování zabitím používají rozzuření žadatelé o dávky na jihomoravských úřadech práce.

Výhrůžky fyzickou likvidací si nedávno vyslechla například jedna z úřednic ve Znojmě.

„Kromě toho jsme tady řešili i několik případů fyzických útoků. Vulgární nadávky už ani nepočítáme. Problémem je, že tady mnohdy pracujeme s psychicky narušenými lidmi, z nichž jen někteří mají tuto diagnózu stanovenou lékaři. Někteří se ale vůbec neléčí,“ upozornil ředitel úřadu práce ve Znojmě Emil Čopf.

Podle mluvčí celorepublikové centrály Kateřiny Beránkové je Jihomoravský kraj útoky klientů na úředníky pověstný.

„Na jednom z jihomoravských pracovišť žadatelka o příspěvek na živobytí napadla úřednici pěstmi mířenými na hlavu. Incident zpozorovala vedoucí pracoviště a šla proto napadené pomoci. Klientka okamžitě obrátila svůj útok na ni, pěstí ji srazila k zemi, udeřila ji několika ranami do hlavy, popadla ji za vlasy a začala jí hlavou lomcovat, přičemž jí vytrhla hrst vlasů,“ zmínila Beránková případ, který momentálně řeší soud. Kde se útok stal, nechtěl kvůli ochraně osobnosti prozradit.

Ochranu znamená přepážkový systém. Stojí 400 tisíc

Agrese žadatelů je už tak častým jevem, že v případě té slovní už se to ani neřeší. Policie se volává, až když dochází k fyzickému napadení.

„Někdy se až divím, co dokážou naše zaměstnankyně vydržet. Nadávky poslouchají prakticky denně. Stačí, aby někomu sdělily, že podle zákona už na nějaké dávky nemá někdo nárok nebo že má doložit potřebné doklady, a je zle,“ uvedl ředitel ÚP v Břeclavi Lubomír Marko.

Nepěkná slova ale nejsou podle ředitele ani zdaleka tím nejhorším.

„Před třemi týdny jsme tady měli fyzický útok muže na jednu z našich zaměstnankyň. Musela ho odvézt policie, která podala návrh na jeho umístění do vazby, což soudkyně obratem akceptovala,“ doplnil Marko.

Břeclav proto usiluje o zavedení přepážkového systému, který by možné útoky výrazně snížil. Nechala si proto zpracovat rozpočet, ze kterého vyplývá, že na to bude potřebovat čtyři sta tisíc korun.

Obdobně špatné zkušenosti s některými klienty má i Radek Hořák, ředitel kontaktního pracoviště v Hodoníně. „Městská policie k nám vyjíždí prakticky každý týden,“ přiznal Hořák.

Hodonín se přitom snaží nebezpečným situacím předcházet tím, že má v budově vrátného, který kontroluje vcházející klienty.

„Pokud vidí, že je někdo už navenek podnapilý, doporučí mu, aby úřad navštívil v jiný den nebo v jinou hodinu. Zaměstnankyně jsou navíc za přepážkami a jsou v místnosti vždy aspoň dvě. Pokud se někdo pokouší dostat přes přepážku, kolegyně okamžitě volá strážníky,“ popsal postup Hořák.

Podle údajů jsou nejčastějšími terči útoků úřednice, které pracují v oddělení dávek hmotné nouze.