Výstavba odstavného kolejiště a myčky vagónů v Brně Heršpicích (8. červenec

Výstavba odstavného kolejiště a myčky vagónů v Brně Heršpicích (8. červenec 2009) | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Aktivisté uspěli u soudu s ochranou zvířat v okolí železničního uzlu

  • 9
Nejvyšší správní soud vyhověl kasační odpůrců přesunu brněnského nádraží , který souvisí s přestavbou železničního uzlu. Sdružení Děti Země uspělo ve sporu o výjimku ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů při přestavbě uzlu.

Jihomoravský krajský úřad loni řízení o výjimce zastavil, protože dospěl k závěru, že zvláště chránění živočichové ohroženi nebudou.

Největší stavba v Brně

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, obsahuje víc než 1 000 stavebních objektů s rozpočtem v řádu až desítek miliard. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty. Dosud dokončila první etapu stavby nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel.

Podle Nejvyššího správního soudu (NSS) však úředníci měli věcně rozhodnout, ne jen řízení zastavit. Výhradami Dětí Země se tam musí znovu zabývat Městský soud v Praze.

Žádost o výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny podala společnost Brněnské komunikace spolu se Správou železniční dopravní cesty v prosinci 2009. Jde o dopady přestavby železničního uzlu na území 20 brněnských katastrů.

Krajský úřad řízení na základě biologického hodnocení řízení o výjimce zastavil jako bezpředmětné.

Ohrožení obojživelníci a kolonie netopýrů

Ekologové ale takzvanému biologickému hodnocení vytýkali závažné nedostatky. Citelně podle nich chyběla například studie migrace obojživelníků v podzimních měsících.

Kromě obojživelníků panoval spor i o letní kolonie netopýrů. Proti autorovi biologického hodnocení postavili ekologové názory soudního znalce Mojmíra Vlašína, dlouholetého brněnského ochránce přírody a regionálního politika. Podle něj se netopýři i chránění obojživelníci v Brně přinejmenším sezónně vyskytují.

Kraj v řízení argumentoval například tím, že dotčené území je součástí velkoměsta a je silně poznamenáno lidskou činností.

Odsun nádraží

Přestavba brněnského železničního uzlu, jejíž součástí je kontroverzní odsun nádraží z centra města, by letos podle nedávného vyjádření primátora Romana Onderky (ČSSD) měla získat územní rozhodnutí.

Magistrátní úředníci nyní rozhodují o odvoláních proti územnímu rozhodnutí, které loni vydal stavební úřad na městské části Brno-střed. Proces s vydáním rozhodnutí a odvoláními se uskutečnil už jednou, tehdy magistrát námitky zamítl a rozhodnutí vydal. Později je však zrušil soud.