Amazon chce své zboží distribuovat z nových hal u Brna a Prahy. Ilustrační foto

Amazon chce své zboží distribuovat z nových hal u Brna a Prahy. Ilustrační foto | foto: AP

Shodneme se, kvitovali zástupci Amazonu a Brna po společné schůzce

  • 32
Ředitel firmy Amazon pro Evropu Tim Collins jednal ve středu s vedením Brna o novém distribučním centru, které má vyrůst na Černovické terase. Brno chce, aby se současně stavěla i přípojka na dálnici D1.

V novém distribučním centru největšího a nejznámějšího internetového obchodu Amazon.com, který chce nyní stavět v Brně, mohou najít práci až dva tisíce lidí. V sezoně dokonce i dvojnásobek.

I proto kolem sebe nyní brněnský magistrát a Amazon opatrně našlapují a hledají cestu, jak se domluvit. Přestože stavba obří haly má stále své odpůrce podobně jako v Dobrovízi u Prahy, kde má vyrůst hala druhá.

Co je Amazon

  • Společnost založil už v roce 1994 v začátcích internetu Američan Jeff Bezos nejprve jako knihkupectví Cadabra.com.
  • Brzy ho přejmenoval na Amazon.com podle jihoamerické řeky.
  • Kromě knih začal postupně prodávat i elektroniku, hudbu, hračky, šperky a další. Vyrábí také elektronické čtečky Kindle.
  • Své pobočky má po celém světě, jeho obrat se pohybuje v desítkách miliard dolarů.
  • Z východní Evropy působí Amazon na Slovensku, kde firma provozuje podporu prodeje, a v Rumunsku, kde se nachází vývojové centrum.
  • V Česku chce firma otevřít distribuční sklady u Prahy a Brna.

Ve středu do Brna kvůli novému projektu přijel ředitel Amazonu pro evropské záležitosti Tim Collins. Osobně se měl sejít s brněnským primátorem Romanem Onderkou (ČSSD) a jeho náměstkem Oliverem Pospíšilem (ČSSD). Primátor se však nakonec ze setkání omluvil.

"Byla to spíše zdvořilostní návštěva," popisuje Pospíšil. Věří přitom, že vše je na dobré cestě a Brno o velkého investora nepřijde. A to i přesto, že stavbu haly v průmyslové zóně podmínilo město tím, že u Černovické terasy postaví stát přípojku na dálnici D1.

Ještě před několika týdny to proto vypadalo, že Amazon zřejmě nestihne otevřít v plánovaném termínu - tedy v září příštího roku.

Po několika týdnech jednání je ale situace jiná. Připojení na dálnici D1 totiž podle připravovaných dohod nemusí být v provozu od chvíle, kdy se otevře sklad. Hotové má být až do tří let od chvíle, kdy projekt dostane územní rozhodnutí.

"Díky tak významnému investorovi jako Amazon máme sílu prosadit, aby stát splnil svůj slib a napojení Černovické zóny na dálnici D1 konečně postavil. Vláda se k tomu zavázala už v roce 2003. Od té doby bylo splnění tohoto slibu v nedohlednu," zhodnotil Pospíšil.

Černovická zóna je kromě této přípojky podle něj na další investory připravená. A kdyby na ni nepřišel Amazon, jeho místo by zaplnilo více menších firem.

Plánované distribuční centrum Amazonu má zabrat plochu 95 tisíc metrů čtverečních, budova má být vysoká šestnáct metrů. Firma tento svůj záměr představila oficiálně letos v létě.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní usiluje právě o to, aby projekt připojení průmyslové zóny dostal územní rozhodnutí. "Náklady na stavbu tohoto připojení bez výkupu pozemků jsou odhadovány na zhruba jednu miliardu korun," upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

O tom, že se stát, město i Amazon nakonec shodnou, je po návštěvě přesvědčen i Collins.

"Odjíždíme z Brna s optimistickou náladou. Vedení města nás ujistilo, že vše probíhá podle plánu. Na jedné vlně bychom měli být i s ŘSD a ministerstvem dopravy. Dohoda o přípojce bude v lednu hotova a my budeme moci žádat o stavební povolení. Příští Vánoce už rozvezeme dárky z Brna," věří Collins.

Proti projektu však protestuje několik skupin lidí. Ozvalo se například sdružení Čisté Tuřany, které chce mimo jiné prosadit zpracování studie o vlivu haly Amazonu na životní prostředí.

Městské části Tuřany a Černovice upozorňují na zvýšenou dopravní zátěž a chtějí dobudování obchvatu a přípojky na dálnici. A městská část Slatina zase upozorňuje na to, že stavba se dotkne národní přírodní památky Stránská skála.

Jak se s těmito připomínkami Brno a investor vypořádá, zatím není jasné.