Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jejich aplikace zachraňuje životy v Česku. Brzy bude i v zahraničí

  9:20aktualizováno  9:20
Zmáčknutím jednoho tlačítka v telefonu vytočí linku 155 a zároveň odešle nouzovou zprávu a lokalizuje, kde se volající nachází. Denně si přes aplikaci Záchranka pomoc zavolá 20 až 50 lidí. Teď ji její autoři z jižní Moravy rozšiřují do zahraničí.

Aplikaci, kterou vymysleli Pavel Müller a Filip Maleňák (zleva), už využívá na půl milionu lidí. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Aplikace Záchranka pomáhá nejen pacientům, ale také zdravotníkům po celé republice. Ti mnohdy tápou, kde přesně mají pacienta, který potřebuje pomoct, najít.

„Nejhorší je pro nás jednoznačně volný terén. Aplikace se ale hodí třeba i na dálnici. Když má volající určit, jestli je na 110. nebo 115. kilometru a jestli právě minul červenou nebo zelenou benzinovou pumpu. Zkuste si to někdy, není to jednoduché,“ popisuje pilot záchranářského vrtulníku a jeden z autorů aplikace Pavel Müller. Spolu s dalším Jihomoravanem Filipem Maleňákem aplikaci neustále vylepšují a chtějí ji rozšířit i do zahraničí.

Aplikace Záchranka

  • Původní aplikace vznikla v rámci bakalářské práce Lokalizace volajícího v informačním systému urgentní medicíny Filipa Maleňáka, kterou před pěti lety obhájil na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT. „Chtěl jsem udělat něco, co nezapadne někde v koutě, ale bude pomáhat. Prostředí záchranky mě navíc fascinovalo,“ vysvětluje.
  • Spojení Maleňákova softwaru a Müllerovy znalosti záchranářského prostředí napomohly k tomu, že ji používá všech 14 krajských stanic a stala se oficiální aplikací Zdravotnické záchranné služby ČR.
  • V provozu je rok a půl, za tu dobu si ji stáhlo 460 tisíc lidí.
  • Tlačítko, které současně volá a odesílá nouzovou zprávu, pomohlo už více než 10 tisícům lidí. Navíc se nemůžeme zavázat, že na vlastní náklady vymyslíme další aplikaci. Stejně tak kdybychom chtěli po záchrankách peníze na její vývoj, nikdy by nevznikla.

V mobilu má aplikaci Záchranka staženou už téměř půl milionu lidí. Deseti tisícům z nich už pomohla. Co všechno umí?
Filip Maleňák: Při jejím vývoji jsme se nezaměřili jen na přivolání pomoci, ale chtěli jsme, aby měla i další funkce, které lidé v tísni využijí. Obsahuje seznam pohotovostí a spolu s odborníky jsme vytvořili kompletní obrázkovou encyklopedii první pomoci. Základní funkce má tři – samozřejmě přivolání první pomoci, interaktivní návod na první pomoc a lokátor nejbližších míst, která můžete v nouzi použít.

Pavel Müller: Inspirovali jsme se v Anglii a Švýcarsku, kde už obdobné aplikace fungují. Nekopírovali jsme, ale chtěli jsme se poučit ze zahraničních zkušeností a vyvarovat se chyb. Nevíme o žádné zemi, která by měla plošné pokrytí takto účinnou aplikací, jako máme teď u nás. Třeba Švýcarsko má aplikaci, ale jen pro leteckou záchrannou službu, ve Španělsku má zase každý kanton svoji.

Jaký má Záchranka ještě nevyužitý potenciál?
Filip Maleňák: Naším cílem je dosáhnout co nejvyššího počtu uživatelů. Po roce a půl si ji stáhlo 460 tisíc lidí. Do konce roku bychom chtěli půl milionu stažení. Chystáme grafické úpravy a přidáváme nové funkce. Na jaře jsme přidali funkci pro neslyšící a nevidomé a informace, kde se nachází nejbližší automatický defibrilátor. Nově taky nabídne možnost zadat adresu svého trvalého bydliště včetně patra, kde bydlíte. Lidé si často sanitku přivolávají z domu, kde je přesnost lokalizace pomocí GPS omezená. A od zimy přibude tlačítko pro přivolání horské služby, když se vám něco stane třeba na sjezdovce.

Pavel Müller: Snažíme se, aby počet těch, kterým aplikace může pomoct, byl co nejvyšší. Plánujeme náramek, pomocí kterého si přivoláte sanitku. Poslouží těm, kteří nemají nebo si nemohou dovolit chytrý telefon. Současně bude i pro sportovce, kteří při sportování nenosí telefon.

Vaši aplikaci používá všech 14 krajských stanic zdravotnické záchranné služby. Bylo těžké ji prosadit?
Filip Maleňák: Hned na začátku jsme do týmu chtěli přizvat i odborníky. Objížděli jsme všechny krajské stanice a každý k tomu mohl říct své.

Pavel Müller: Důležité bylo zařídit, aby aplikace uspěla mezi odbornou veřejností. Rychle jsme se shodli, že musí být jedna pro celou republiku a musí být nápomocná nejen pacientům, ale i pracovníkům dispečinku a zasahujícím zdravotníkům. Protože situace, kdy se nemůžou dopídit toho, kde se pacient nachází, je velice stresující. Létat třeba nad dálnicí D1 a nebýt schopen najít místo zásahu je velká psychická zátěž. Hlavní funkce aplikace je spravována z Brna. Každá nouzová zpráva přijde z telefonu sem do Brna a po zpracování se předá záchranné službě. Pro její zavedení byly finanční nároky na jednotlivé krajské stanice jen 20 tisíc korun. Musely totiž adaptovat svůj software, aby se jim zpráva zobrazila. Každé stanici jsme nabídli, že jim na to peníze dáme, a skutečně asi polovina z nich toho využila.

Jak vlastně Záchranka vznikla?
Filip Maleňák: Můj táta má firmu, která se stará o informační systémy záchranné služby. Když jsem při studiu hledal téma bakalářské práce, bavil jsem se se záchranáři, kteří mi řekli, že řeší problém s lokalizací volajících. Volající na linku 155 nejsou schopni popsat, kde jsou, což záchranářům dost komplikuje práci. Zkusil jsem tenkrát něco naprogramovat pro svůj chytrý telefon a vznikla aplikace, která dokázala na záchrannou službu odeslat SMS zprávu se souřadnicemi a nabídnout uživateli základní informace o tom, jak poskytnout první pomoc a kde jsou v Jihomoravském kraji pohotovosti.

Pavel Müller: Já prostředí záchranky dobře znám. Létám jako pilot záchranné služby a roky jsem vedl firmu Alfa Helicopter, která záchranářům poskytovala vrtulníky. Když jsem se pak dozvěděl o Filipově práci, hned jsem se s ním chtěl setkat a domluvili jsme se na spolupráci.

Vychytávka, která zrychlí příjezd pomoci

  • Aplikace Záchranka byla spuštěna 8. března 2016. Od té doby do 30. září 2017 přišlo na Zdravotnickou záchrannou službu Jihomoravského kraje 193 323 tísňových hovorů, z nichž 1 350 bylo přes aplikaci.
  • „Největším přínosem aplikace je její využití v situacích, kdy volající nedokáže popsat, kde přesně se nachází. Takováto volání výrazně zrychlí příjezd pomoci. Jde zejména o situace, kdy se volající nachází mimo dosah měst, v přírodě, kde je popis místa vždy obtížnější a zdlouhavější,“ vyzdvihla její přínos mluvčí záchranářů na jižní Moravě Barbora Truksová Zuchová.

Přes aplikaci se lidé dovolají přímo na linku 155. Přivolají si v budoucnu pomocí jednoho tlačítka i policisty nebo hasiče?
Filip Maleňák: Jsem přesvědčený, že tento způsob dává smysl právě pro záchranku, protože kromě polohy odešle i další, předem vyplněné údaje o zdravotním stavu, třeba pokud je někdo diabetik nebo kardiak, které mohou urychlit poskytnutí lékařské péče. Dokážu si představit, že by mohla fungovat i u policie. Jednak pro nahlášení místa, kde se něco stalo, pro vyfocení autonehody, případně jako mapa nebezpečných míst v kraji. Už před námi měla asi dva a půl roku svou aplikaci horská služba, už se ale nevyvíjí. Dosáhli jsme toho, že naše aplikace má za rok a půl skoro 500 tisíc stažení, horská služba se dostala jen na 80 tisíc. Proto jsme se s nimi domluvili, že půjdeme cestou jedné aplikace a spojíme je.

Pavel Müller: My jsme záchrankoví kluci, takže se držíme našeho kopyta.

Kolik ročně stojí její provoz?
Filip Maleňák: Aplikace je provozována neziskovou organizací a našla si vynikajícího partnera – Nadaci Vodafone. Roční provoz neziskovky stojí přibližně dva miliony korun. Je nám jasné, že aplikace bude úspěšná pouze tehdy, když ji lidé budou využívat, tedy o ní budou vědět. Téměř polovinu prostředků, které šly do jejího vývoje, jsme použili na marketing.

Zvažovali jste i povolení reklam přímo v aplikaci?
Pavel Müller: O tom jsme samozřejmě přemýšleli, ale nakonec to vyloučili. Opravdu jsme chtěli nechat běžet jen tu aplikaci, ať plní, co má. Dokonce i dnes, když uvažujeme, jestli přidávat další funkce, řešíme, jestli ji příliš nezahlcujeme. Věříme, že její užitek je právě v tom zmáčknutí tlačítka a poslání polohy.

Rýsuje se vám i nějaká zahraniční spolupráce?
Filip Maleňák: Uspěli jsme u rakouské společnosti, která se zabývá operačním řízením záchranky. Dodáme jim aplikaci, která Rakušanům umožní, aby se pomocí ní dovolali nejen u nich, ale také u nás. Máme uzavřenou smlouvu se spolkovou zemí Dolní Rakousko, poptávka je taky na Slovensku a v Tyrolsku.

Pavel Müller: Když si Čech pojede zalyžovat do Tyrolska, chceme, aby mu tam fungovala jeho česká aplikace. Líbilo by se nám prorazit i na Slovensko nebo do Polska. Jsme schopni to udělat, ale nemáme možnost zafinancovat vývoj z vlastních zdrojů, jako jsme to udělali u nás. Naše vize je taková, aby Záchranka sloužila českým občanům v České republice i v zahraničí i cizincům u nás. Množina lidí, jimž aplikace může pomoct, by měla být co nejširší a růst. Moc rádi bychom aplikaci rozmluvili cizími jazyky.



Nejčtenější

Tohle už bude běžné, říká muž, který do koncertu na náměstí pustil sirénu

Jiří Novák dlouhodobě bojuje proti hluku na náměstí Svobody.

Kvůli hlučným akcím na náměstí Svobody válčí Jiří Novák s Brnem roky. A úspěšně. Soudy se přiklonily na jeho stranu,...

Jsme připraveni přijmout zachráněné migranty, píše hnutí Žít Brno do Itálie

Migranti čekají na vylodění z lodi italské pobřežní stráže Diciotti.

Hnutí Žít Brno zareagovalo na výzvu italského premiéra Giuseppe Conteho a nabídlo, že by město mohlo přijmout několik...



Bez povolení lidé do centra Brna vůbec nevjedou, upozorňuje náměstek

Náměstek brněnského primátora pro dopravu Richard Mrázek (ANO).

Pevnost obšancovanou kamerami, zákazovými značkami a modrými čarami. Tak by se s jen mírnou nadsázkou dalo popsat, jak...

VIDEO: Brněnský bojovník proti hluku spustil při koncertu na náměstí alarm

Koncert na náměstí Svobody narušil alarm

Přestupková komise v Brně se bude zabývat narušením koncertu amerického kytaristy Billa Frisella na brněnském náměstí...

Nebýt revoluce, je v Brně dávno metro, napsali komunisté na Facebook

Diskuze na facebookovém profilu brněnské KSČM.

Záplavu užaslých, pobouřených i pobavených reakcí vyvolal správce facebookové stránky brněnských komunistů. Do diskuse...

Další z rubriky

VIDEO: Lidé v zákulisí zoo krmí nenasytné krky a „vyrábějí“ mořskou vodu

Chovatelka Šárka Neveselá se v brněnské zoo každý den stará třeba o buvoly,...

O chod brněnské zoologické zahrady se stará stovka zaměstnanců. Kromě každodenní přípravy potravy pro rozličné druhy...

Zasloužíte provaz, píší odpůrci migrace členům Žít Brno

Zdravotní prohlídka migrantů čekajících na vylodění z lodi italské pobřežní...

Členové hnutí Žít Brno kvůli postojům k přijímání migrantů čelí výhrůžkám. Někteří adresáti hovoří dokonce o fyzické...

VIDEO: Dvacet minut rudého opojení. Formule od Ferrari jezdila v Brně

Ferrari přivezlo do Brna monopost F1

Připomínalo to odchod rockové kapely po koncertu z pódia. Parta rozesmátých chlapů směřovala volnou chůzí pod tribunu s...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz