„V srpnu odkryjí archeologové i silnici a jsou zvědaví, jestli najdou ještě další pozůstatky tramvajové tratě,“ řekl Václav Kolařík z Archaie Brno, která průzkum náměstí provádí.
V zemi pod schodištěm ke kostelu se našly tři kolejnice, pravděpodobně šlo o rozvětvení jednokolejné tratě z Dominikánské ulice, která pokračovala na náměstí Svobody přes Zámečnickou. Na trati nemohly kvůli uličnímu profilu jezdit ani všechny vozy a bylo možné ji užívat jen jednosměrně. Zrušena byla poté, co vznikla nová trať v Husově ulici, která spojila Šilingrovo náměstí s Komenského náměstím a Českou.
„Očekávali jsme, že nějaké pozůstatky tramvajové tratě najdeme, ale dosud jsme nic nenacházeli, až pod kostelem. Asi nebylo potřeba koleje vytrhávat a chodník se umístil nad ně. Uvidíme, jestli najdeme část tratě ještě v dnešní silnici,“ řekl Kolařík.
Tramvaje v historickém jádru Brna zůstaly do současnosti pouze v Rašínově a Masarykově ulici a na náměstí Svobody. V minulosti jezdily ještě také po Kobližné na Malinovského náměstí. Vzhledem k šířkovým poměrům ulice a množství chodců však odtud také zmizely. Za druhé světové války také vznikla trať nově proraženou ulicí ze Šilingrova náměstí k nádraží, čímž se uzavřel tramvajový okruh po bývalém hradebním obvodu.
I když se archeologové zabývají primárně nálezy z novověku a staršími, dokumentují i tyto moderní nálezy. „Ač nám mohou připadat mladé, už i takové mohou být 100 či 150 let staré. V Brně nacházíme pozůstatky různých konstrukcí a také inženýrské sítě. Jedná se například o kanalizační štoly a šachty. V Brně jsme také našli kovové trubky, kterými proudil svítiplyn na svícení do té doby, než došlo k elektrifikaci,“ řekl Kolařík.
Dominikánské náměstí město rekonstruuje za 75 milionů korun, práce mají skončit na přelomu roku. Plocha už nebude sloužit jako parkoviště. Lidé se v těchto dnech mohou zúčastnit ankety, zda má před radnicí stát socha císaře Josefa II., která do zániku Rakouska-Uherska byla na Moravském náměstí.