O moravská vína je zájem i v Asii (ilustrační snímek)

O moravská vína je zájem i v Asii (ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Asijci objevili moravské víno, rýnským rádi zapíjejí sushi

  • 14
V asijských zemích roste poptávka po moravských vínech. Příští týden poputují do Asie hned dvě zásilky vína z Moravy a Čech. Jedna do Japonska, druhá na mezinárodní veletrh do Jižní Korey.

Japonské sushi a moravské víno. Zdánlivě nesourodá sestava, která je ale v zemi vycházejícího slunce stále oblíbenější. Na Dálném východě objevili lahodnou chuť moravských vín, hlavně těch dražších, přívlastkových.

Za pár dní pošlou čtyři vinařství své produkty japonské obchodnici Majumi Endo. Kromě vinařství Sonberk si budou moci Japonci koupit také lahve značky Víno Marcinčák, vinařství Reisten a Mikrosvín Mikulov.

"Nejčastěji od nás obchodnice kupuje červená vína, která stojí kolem pěti set korun za lahev. Jsou to nejdražší vína, která máme v prodeji," uvedl Ondřej Veselý z vinařství Reisten. "Jednou do roka nebo i častěji odebírá šest až patnáct kartonů," dodal.

Víno do Japonska putuje letecky na paletách. Vývoz do Asie je poměrně složitý, protože vyžaduje spoustu papírování.

Růžové se v Číně neujalo

Zájem o česká a moravská vína je i v Číně, Vietnamu a dalších asijských zemích. Příští týden odešlou svá vína na korejský mezinárodní veletrh Vinné sklepy Roztoky, Arte Vini, Bohemia Sekt a vinařství Marcus.

"Veletrh se koná ve druhém největším městě Jižní Korey Tedžonu až v říjnu, ale vína je potřeba poslat s dostatečnou rezervou," vysvětlila Liana Hrabálková z Vinných sklepů Roztoky, které již obchodují s Čínou a Vietnamem.

"Úspěch má v Číně mimo jiné naše slámové a ledové víno. Předpokládali jsme, že oblíbené bude i růžové, ale to se moc neujalo," upřesnila Hrabálková.

Ve Vietnamu bude vinařství dodávat víno do řetězce japonských restaurací. "Zjistili totiž, že náš rýňák se výborně hodí k sushi," popsala.

V současnosti se jedná také o obchodu s Filipínami. "Tam je to ale těžší, protože filipínský rum stojí v přepočtu padesát korun za litr, kdežto lahev vína vyjde na několik set korun. V Koreji to také nebude jednoduché, ale výhodou je, že Korejci dobře znají Českou republiku, ročně jich sem přijíždí zhruba čtyři sta tisíc," dodala Hrabálková.

Asie jako trh budoucnosti

Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce obchody s Asií sice nepředstavují stamilionové obraty, ale dodávají českým vínům vedle úspěchů na mezinárodních soutěžích prestiž.

"Roční produkce určená pro asijské trhy se pohybuje v řádu desítek tisíc litrů, ale je zde poměrně silný potenciál dalšího růstu. Asie určitě může být za několik let velmi významným odběratelem našich vinařů," uvedl Machovec.

Podle něj jsou moravská vína nejen kvalitní, ale mají také osobitý charakter, který jim dodávají jedinečné klimatické a půdní podmínky. "Moravská a česká vína od francouzských, italských či argentinských zkrátka poznáte," vysvětluje.

Spolupráce vinařů a japonské obchodnice Endo začala před dvěma lety. "Přijela do Česka a po schůzce v Praze jsem ji vzala na Moravu, kde jsme projížděly jednotlivá vinařství a ochutnávaly víno. S vybranými vinaři pak Endo začala obchodovat," popsala Vladimíra Mrázová z vinařství Sonberk.

,