Přestože brněnský magistrát tvrdí, že hospodaření Národního divadla Brno je podle hloubkového auditu v pořádku, možnými úsporami se úředníci vůbec nezabývali. Zaměstnanci kontrolního odboru magistrátu totiž ve své zprávě nepřímo potvrdili řadu věcí, na které loni na jaře poukázal bývalý ekonomický náměstek divadla René Adámek.
Audit v divadleKontrolu hospodaření své příspěvkové organizace zadalo město loni v květnu poté, co ekonomický náměstek divadla René Adámek upozornil na dlouhodobé plýtvání penězi. |
Jenže zatímco Adámek hledal cesty, jak v divadle uspořit, úředníci se zaměřili jen na to, zda jsou všechny smlouvy a kroky divadla v souladu se zákony a směrnicemi.
O výhodnosti uzavřených smluv se v auditu vůbec nemluví, přestože na účet divadla putovalo z městského rozpočtu jen za loňský rok téměř 300 milionů korun.
Smlouvy o pronájmu drahých aut jsou v pořádku
A právě úspory v kultuře byly jedním z nejožehavějších témat, se kterými se politici potýkali při sestavování letošního rozpočtu města.
Adámek se pozastavoval například nad tím, proč si divadlo za statisíce korun ročně pronajímá drahá auta. Úředníci proto zkontrolovali smlouvy. A prý je vše v pořádku. "Pronájem automobilů jako protiplnění za poskytnutí reklamních služeb a vstupenek v rámci smluv o spolupráci není v rozporu s platnou právní úpravou a ani se zřizovací listinou této organizace," konstatuje kontrola.
O tom, zda je pronájem pro divadlo výhodný, už se však v auditu nepíše. "Za ta auta přitom divadlo dává čím dál víc. Zatímco pronájem vozu Lexus byl v letech 2009 až 2011 vyčíslený na částku mírně přesahující milion korun, loni si instituce místo toho pronajala BMW, které ji jen za devět měsíců přišlo na 800 tisíc," upozornil Adámek na čísla, která uvádí i magistrátní audit.
Reklama v Grandhotelu a litr Starobrna za 73,51 korun
Podobně formální přístup zaujali úředníci i k dalším krokům divadla. Instituce má například smlouvu o spolupráci s brněnským Grandhotelem, kterému ročně poskytuje reklamu za 80 tisíc korun za to, že v hotelu mohou přespávat třeba hostující herci.
Jenže podle Adámka se za poslední tři roky v hotelu nikdo na účet divadla neubytoval, což už úředníci neřeší. "Výše protiplnění není uvedena," konstatují pouze bez dalších podrobností v souvislosti se smlouvou s Grandhotelem.
Za pronájem divadla Reduta divadelnímu spolku Frída zase požadovalo vedení pouze 10 tisíc korun na den, přestože podle oficiálního ceníku stojí o 50 tisíc korun víc. A podle smlouvy s pivovarem Starobrno divadlo odebralo pro rauty v roce 2008 litr piva za cenu 73,51 korun bez daně, což několikanásobně překračuje jeho běžnou cenu.
Vedení města přesto trvá na tom, že v divadle je vše v pořádku. "Podněty pana Adámka jsme se zabývali. Závěry auditu však nepotvrdily, že by měl pravdu a divadlo hospodařilo neefektivně," opakuje náměstkyně brněnského primátora Jana Bohuňovská (ODS), která má Národní divadlo Brno a kulturu ve městě na starosti.
A hospodaření divadla je v naprostém pořádku i podle ředitele divadla Daniela Dvořáka. Zmiňované smlouvy podle něho neznamenají pro divadlo žádné finanční zatížení.
"Jsou to smlouvy barterového typu, podle kterých nic nekupujeme nebo neprodáváme. Za vstupenky a reklamu na jejich základě získáváme od našich partnerů to, co bychom jinak museli platit. Od mého nástupu v roce 2007 jsme takto získali peníze, služby a zboží v hodnotě přes 42 milionů korun," vyčíslil Dvořák.
A jak to bylo například s pivem, které touto výměnou získalo divadlo za několikanásobek běžné ceny? "Smlouva byla první tohoto druhu, jednalo se o navázání spolupráce a získání partnera. Výše byla odhadnuta a stanovena dohodou, nyní už je cena litru piva stanovena na 12 korun za litr," hájí předražené pivo Dvořák.