Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Radek Miča

Auta si zkracují cestu z Mikulova do Rakouska po cyklostezce

  • 10
Přesně sto dní si Jihomoravané užívají možnost volného pohybu přes hranice. Spolu s otevřeným schengenským prostorem se otevřely i nečekané cesty přes bývalou hranici. Například v Mikulově používají řidiči "zkratku" navzdory zákazu vjezdu. A policisté jsou na ně krátcí.

Na úzké asfaltce vedoucí z rakouského Ottenthalu si řidiči zkracují cestu po cyklostezce, na které nemají auta co dělat. Riziko postihu je minimální, policisté už totiž od hranic skoro zmizeli.

Vesničku Ottenthal dělí od Mikulova sotva sedm kilometrů. Ovšem jen tehdy, když se jede po cyklostezce. Do prosince v tom autům bránila cedule "Stop! Státní hranice".

Rakušané si tak museli zajíždět až přes Poysdorf a pak na celnici k Mikulovu. Cesta se jim protáhla asi o dvanáct kilometrů.

Po vstupu do Schengenu, kdy "stopka" zmizela, však přestali brát ohledy a klidně kličkují i mezi cyklisty.

Policisté o nešvaru ví. Mnoho proti němu dělat nemohou. "V bezprostřední blízkosti státních hranic došlo vstupem republiky do Schengenu k maximálnímu omezení pohybu hlídek. Schengenská úmluva nám ani nedovoluje dělat kontroly přímo na hranici," vysvětluje Imrich Časný, vedoucí břeclavského referátu cizinecké a pohraniční policie, který sídlí ve Valticích.

Před hranicí, za hranicí nikdo nesmí stát
Jak tvrdí, už před vstupem do Schengenu se občas na cyklostezce objevilo auto. Tehdy však ještě mohla cizinecká policie přímo na hranici rozdávat blokové pokuty.

"Teď se však v bezprostřední blízkosti hranice pohybujeme spíš okrajově. Takže ani cyklostezka z Mikulova do Ottenthalu není naší prioritou," poznamenal.

Na policejní hlídku tak mohou řidiči, kteří se po cyklostezce projedou, narazit jen náhodou. "Jednou do měsíce mají čeští policisté společnou hlídku s rakouskými. Ti slouží v příhraničí. Pohybují se však po celé délce hranice od Mikulova až po Hrušovany nad Jevišovkou," vysvětluje mluvčí břeclavského policejního ředitelství Milan Janůvka.

Podle něho policisté z Mikulova ani dopravní policie na motoristy oblíbenou cyklostezku záměrně žádné hlídky nestaví.

Řidiči jedoucí z rakouské strany se navíc mohou po silničce určené cyklistům pohybovat beztrestně. Zatímco na české straně stojí značka zakazující vjezd, z druhé strany hranice nikdy nebyla.

Aby auta stezku starou jen pár let nezničila úplně, museli se Mikulovští i vedení Ottenthalu dohodnout na jasných pravidlech.

"Několik lidí mi říkalo, že si tudy cestu zkracuje aspoň tehdy, když se vrací z Rakouska. Sama jsem si ověřila, že tady žádný zákaz není. Z rakouské strany se tak skutečně dalo projet beztrestně. Proto jsme zákazovou značku nedávno nechali umístit i tam," popsala první krok místostarostka Mikulova Ilona Žišková Vágnerová.

Tím dalším by mělo být rozšíření silnice tak, aby se po ní auta mohla legálně pohybovat. "Zatím to možné není. Cesta nám nepatří. Navíc byla vybudována z dotací, které byly určeny na cyklostezku," vysvětluje.

Podle ní však ona i starosta z Ottenthalu velmi usilují o to, aby během pár let cesta měla parametry, které by umožňovaly pohyb aut.

 Pro obyvatele obou obcí by se tím vzdálenost podstatně zmenšila. "Uděláme vše pro to, aby se cesta rozšířila a šla využívat i pro auta. Doufejme, že se nám podaří získat na to peníze z evropských fondů," dodala.

Zatím se budou muset cyklisté smířit s tím, že se navzdory zákazu s projíždějícím autem potkají. "Po vstupu do Schengenu lidé nových cest využívají velice hojně. Přejezdy v zákazech nejsou příliš časté, ale bohužel ani vyloučené. Na polní cestě lidé zkrátka neočekávají, že tady bude číhat policie," potvrzuje mluvčí cizinecké a pohraniční policie v Brně Roman Pittner.