Prodejní výstava aut společnosti Mototechna se v Brně přesunula z Moravského...

Prodejní výstava aut společnosti Mototechna se v Brně přesunula z Moravského náměstí na centrální náměstí Svobody. Následně ji však radnice městské části Brno-střed zakázala. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Vinu za nepovedenou výstavu aut v Brně hází pořadatelé na firmu

  • 32
Plná náměstí aut v centru Brna nevadí, ale neměly na nich být cenovky. Tak se proti výstavě vozů z bazaru hájí pořadatelé festivalu Meeting Brno. Odpovědnost za kritizovanou akci tak prý nese firma Mototechna.

Pro pořadatele výstava ordinérních automobilů, pro většinu Brna prostě autobazar. Auta společnosti Mototechna, spadající pod síť AAA Auto, sice z náměstí Svobody v minulém týdnu zmizela, uzavřená záležitost to však ještě není.

Někteří členové Žít Brno dávají nepovedenou akci za vinu hlavnímu představiteli svého hnutí a náměstkovi primátora pro dopravu a kulturu Matěji Hollanovi (psali jsme jde).

Ten se v pondělí vrátil z dovolené, na niž odjel poté, co se slavnostního zahájení přehlídky ojetých aut zúčastnil.

A jakoukoli svoji chybu nyní odmítl. „Někdo to pořádal, někdo to povolil. Mně na tom při zahájení nepřišlo nic divného. Pak jsem to už nesledoval,“ poznamenal Hollan.

Z dovolené v pondělí přijela i spisovatelka a programová ředitelka festivalu Meeting Brno Kateřina Tučková. Právě této akci poskytla Mototechna příspěvek 700 tisíc korun a jako protiplnění svého sponzorského daru si firma vyžádala uspořádání přehlídky aut.

„Mototechna se chovala jinak, než nám řekla“

Tučkovou i Hollana v pondělí čekala série schůzek, na nichž si okolnosti výstavy, jež se proměnila v autobazar, vyjasňovali.

„Jsem zdrcená z toho, jak tato kauza zastínila humanitní myšlenku festivalu. Věděli jsme, že v centru bude přehlídka aut, ale neměla proběhnout takto. Stala se chyba a teď se všichni snažíme zjistit, kde a jak ji napravit,“ uvedla Tučková s tím, že ve smlouvě se společností Mototechna stálo „výstava ordinérních automobilů“, a ne prodejní výstava, čímž nepřímo poukázala na provinění ze strany firmy.

Slovem ordinérní prý společnost chtěla vyjádřit, že auta na Moravském náměstí a následně náměstí Svobody budou naprosto obyčejná.

„Bylo jasné, že to nebudou veterány nebo mimořádná vozidla. Ale netušili jsme, že do aut umístí cenovky. Domnívám se, že společnost Mototechna se na náměstích chovala jinak, než nám řekla,“ přidal se k Tučkové Jiří Mottl z Turistického informačního centra města Brna, které je zároveň spolupořadatelem festivalu.

Právě on na radnici Brna-střed podal žádost, aby se výstava mohla konat.

Nemělo to žádnou přidanou hodnotu, kritizuje opozice

Náměstí zaplněné auty radnici nevadilo a akci schválila. „Předpokládali jsme, že se to lidem líbit nemusí. Proto jsme už v půlce dubna předávali městské části nákresy, aby věděli, kde auta budou stát a kolik jich tam bude,“ hájí se Mottl.

V okamžiku, kdy se však proti výstavě začaly ozývat nesouhlasné reakce Brňanů a vedení radnice zjistilo, že na vozidlech jsou připevněné rovněž ceny, akci zakázalo (psali jsme zde).

Na nynější verzi organizátorů, že za chybu může právě Mototechna, společnost odmítla reagovat. „Rád bych vám řekl, co máme ve smlouvě, ale je tam povinnost mlčenlivosti obou stran,“ sdělil za Mototechnu koordinátor zmíněné výstavy Stanislav Gálik.

Většina Brňanů však nepovažovala za problematické ani tolik to, že výstava byla prodejní, jako že se vůbec uskutečnila. A stejně to vnímá také velká část opozičních politiků, kteří nynější „házení viny“ na Mototechnu považují za alibi.

„Vždyť to nemělo žádnou přidanou hodnotu. Kdyby se na tom podíleli majitelé veteránů nebo technické muzeum, dalo by se to v souvislosti s festivalem pochopit. Mírně ojetá vozidla na Moravském náměstí a už vůbec na náměstí Svobody nemají co dělat,“ nešetřil kritikou šéf brněnské ČSSD Oliver Pospíšil.

K velkým akcím potřebujete soukromé zdroje, říká šéfka TIC

Jako předseda kontrolního výboru městského zastupitelstva si navíc vyžádal příslušné dokumenty, které se schválení výstavy týkaly. Výbor se jí bude zabývat až v druhé polovině srpna a mimo jiné k jednání přizve ředitelku Turistického informačního centra Janu Janulíkovou.

Ani podle ní ale nebylo problematické, že dvě náměstí v centru Brna zaplnila auta.

„Když chcete v Česku pořádat velké akce, potřebujete soukromé zdroje. Je tedy v pořádku, že přizvete komerčního partnera, který vyžaduje jisté protiplnění. My jsme ale žádnou smlouvu nepodepisovali. To je záležitost lidí z Meetingu Brno a Mototechny,“ poznamenala Janulíková.

Festival Meeting Brno se letos konal podruhé. Navazuje na tradici Poutě smíření, jíž se její účastníci chtěli symbolicky vypořádat s drsným vyhnáním Němců po druhé světové válce. Že by kauza okolo autobazaru odradila potenciální sponzory pro příští roky, se Tučková nebojí. „Zato se bojím mínění veřejnosti o festivalu,“ řekla Tučková.