První 24hodinovka v Česku. Adrenalin vám nedovolí spát, těší se Enge

  7:20
Je jediným českým pilotem ve formuli 1. Jako první nakoukl do sérií, které jsou dodnes jeho krajanům zapovězeny. Cizí mu není ani rallye, o zážitcích ze slavného závodu v Le Mans by Tomáš Enge mohl dlouze vyprávět.
Tomáš Enge

Tomáš Enge | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

První čtyřiadvacetihodinový závod v české historii odstartuje i v sobotu v Brně. A je až symbolické, že legendární Enge nebude u dalšího českého motoristického milníku chybět.

Na Masarykově okruhu bude univerzální závodník členem rakouského týmu True-Racing, který pojede s KTM X-BOW GT4. „Moc se těším. Bude to skvělý zážitek nejen pro jezdce, ale i pro fanoušky. Trošku se ale obávám studeného počasí,“ přiznává Enge, jenž minulý měsíc oslavil čtyřicátiny.

Čeho přesně se bojíte?
Obava je na místě už od doby, co se ohlásil termín závodu. Víme, že Epilog je v termínu, kdy už je opravdu mizerné počasí. Může být velká zima, teplota těsně nad nulou, vítr, déšť. Závod se může kvůli počasí přerušit nebo se může jet za safety carem. Jako jezdci s tím nic nenaděláme, nemůžeme nad takovými věcmi brečet a musíme se s tím poprat. Je mi to líto hlavně vůči divákům. Stačí v zimě koukat klidně jenom půl hodiny na závodní auta a jste zmrzlý až na kost. Ale právě na takové nepředvídatelné podmínky se těším a může to vyhovovat slabším autům, které nejedou v nejvyšší kategorii GT3.

Jak bojují s chladem samotní závodníci?
Když sedíte v závodním autě, je v něm teplo. Není tam sice topení, ale samotným řízením a jízdou na limitu se člověk zapotí, i když je venku nula. Když vylezeme z vozu, potřebujeme se chránit bundou, čepicí, eventuálně když máme zpocené závodní prádlo a kombinézu, je nejlepší se převléct do suchého. Ono by se to v průběhu závodu neprojevilo, ale až po něm. Je potřeba si to hlídat.

Brno jako Le Mans

Závod, který na Masarykově okruhu startuje v sobotu přesně v pravé poledne, nese oficiálně název Hankook 24H Epilog Brno.

Celkem se na start postaví víc jak padesát vozů, přihlášeny jsou i české posádky v čele s loňskými vítězi brněnského Epilogu z týmu Scuderia Praha.

Základní vstupenka stojí 300 korun, pořadatelé lákají i na doprovodný program.

Pro návštěvníky nabízejí organizátoři možnost přenocovat v improvizovaném kempu na tribuně C. Návštěvníci, kteří chtějí na závodě zůstat celých 24 hodin, mohou nocovat i ve svých autech přímo na tribuně.

Traťoví komisaři budou místo vlajek vybaveni světelnými LED tabulemi. Závodníkům lehce usnadní orientaci na trati reflexní polepy na metách označující vzdálenost do nejbližší zatáčky.

Součástí závodů je i výstava vytrvalostních speciálů v brněnské Galerii Vaňkovka. Speciály, které se proháněly na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

U vytrvalostních závodů je specifické střídání pilotů. Mají týmy dopředu zvolenou strategii, nebo se vše odvíjí podle dění na trati?
Každý tým má připravený plán. Ví se, kdo bude startovat, kdo půjde druhý a třetí do auta a po jaké době se budeme zhruba střídat. V závodě se to ale může změnit. Někomu se udělá nevolno, nebude moct pokračovat nebo bude mít problém s jízdou v mlze a dešti, tak ho vystřídá zkušenější jezdec. Je to vždycky o přizpůsobení se daným podmínkám.

Která část závodu při čtyřiadvacetihodinovce vám vyhovuje nejvíce?
Profesionální jezdci mají nejraději ranní hodiny mezi pátou až sedmou ve druhém dni. Říkáme tomu happy hour. Je chladná trať i vzduch. Tím pádem je i řidčí a auto díky tomu jede rychleji na rovinkách. Za svítání je navíc nádherný východ slunce a je to hodně emotivní moment. Ale to se bavím spíš o čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, která se jede v polovině června. Epilog bude jiný, v chladu se pojede celou dobu. Předpověď počasí známe, ale je otázka, co se v závodě stane.

A co je pro jezdce při vytrvalostním závodě naopak noční můra?
Je to chvíle, kdy se jede za safety carem mezi druhou až pátou hodinou ranní. Při závodním tempu ve vás koluje adrenalin a o spánku nemůže být řeč. Když ale musíte v noci hodinu kroužit třeba šedesátkou za safety carem v koloně dalších aut, chce se vám spát. Je to to nejhorší, co se může jezdci stát. Padne na něj hrozná únava a je hrozně těžké vydržet jet pomalu. Safety car vyjede v situacích, kdy je nějaká nehoda, mlha nebo hustý déšť.

Může se jezdec se při takovém závodě vůbec prospat?
Je to takový polospánek. Mám zkušenosti, že většinou při čtyřiadvacetihodinovce v součtu naspím asi hodinu. Je ve vás pořád adrenalin a vy jste do závodu zapálený tak, že i po vystoupení z auta sledujete týmové kolegy nebo soupeře. Eventuálně jdete na masáž, dáte si něco k jídlu a pomalu se zase chystáte do auta. Musíte být připravený tři čtvrtě až hodinu předtím, než jdete do auta. Pokud se něco stane, jako může být defekt, závada pneumatiky, přihodit se může i něco jezdci.

Dají se vůbec srovnávat vytrvalostní a formulové závody?
Moc se to neliší. I čtyřiadvacetihodinové závody jsou v dnešní době sprintové záležitosti, jezdí se od začátku do konce naplno. Auto se šetří maximálně poslední čtyři hodiny, když se nebojuje o pódiové umístění nebo jinou dobrou příčku. Jediný velký rozdíl je, že nesedíte ve voze sám. Střídáte se se dvěma nebo třemi týmovými kolegy, a tím pádem i nastavení auta se musí dělat na všechny spolujezdce dohromady. Další věc je ta, že závody jsou delší a na to je potřeba myslet a vyvarovat se chyb, soubojům a zbytečným kontaktům se soupeři. To pak oslabujete celý tým i kolegy.

Prohlédněte si brněnskou trať za světla a za tmy:

Když jsem zmínil formule, sledujete pozorně závody F1 v současnosti?Funguje to na mě jako hezké uspávadlo při nedělním odpoledni. To si trochu dělám srandu, ale závody sleduji. (usměje se)

Proč podle vás klesá atraktivita formule 1?
V prvé řadě je to zvukem motorů. Co si budeme povídat, když byly osmi, deseti nebo tenkrát i dvanáctiválce, byl to úplně jiný zvuk. Teď jsou auta tichá jako elektromobily. Fanouškům chybí ten zvukový efekt, skřípění a řvaní motoru ve vysokých otáčkách. Když něco takového zažijete na vlastní kůži, postaví se vám chlupy na rukou, nohou a všude možně. Teď si můžete při kávičce na tribuně povídat se sousedem, nemusíte řvát a přitom z blízka vidíte závody. Jinak si myslím, že atraktivnost se neztratila co se týče závodění jako takového. Nějakým způsobem jde vývoj dopředu – aerodynamika, elektronika nebo celá technika. Za éry Schumachera nebyly závody atraktivnější z pohledu počtu předjížděcích manévrů. Co mě hodně mrzí a nejenom ve formuli 1 i dalších závodech je jiná věc.

Povídejte.
Za prvé to je agresivita na trati a neférové jednání některých jezdců vůči ostatním. Když se ale podíváme do minulosti, pár takových už bylo. A za druhé to jsou extrémním způsobem zasahující komisaři, kteří udělují různé tresty pro jezdce a týmy za jakýkoliv drobný prohřešek. Hlavně co se týče soubojů týmů nebo vozů na tratích mezi sebou.

Častý argument kritiků F1 je také zkostnatělý formát jednoho delšího závodu. Co vy na to?
Jak dlouho trvá fotbalový zápas? Jak dlouho trvá ten hokejový? A co baseballový zápas? Závody Nascar mají tři až čtyři hodiny. Nemyslím si, že to je tím, že závod F1 trvá hodinu a půl nebo hodinu a tři čtvrtě. Je to dáno i velkou nepřehledností, máte pět nebo šest druhů pneumatik – měkké, středně měkké, poloměkké, nanoměkké a nevím co všechno. Lidi v tom mají úplný hokej... Ano, něco na formátu bude, ale vždycky se jezdilo maximálně dvě hodiny.

Myslíte, že zůstanete navždy jediným Čechem v F1?
Každý rok se mě na to někdo ptá a momentálně nástupce není vidět. Spíš se zeptejte ne za rok nebo za dva, ale za pět let. Dneska je konkurence stejně nabitá, ale je to o dvojnásobně větších penězích než tenkrát, když jsem si vyšlapával cestu do formule 1 já. I teď máme špičkové motokáristy, ale dostat se do formule 1 je o obrovských penězích. Motokárista může být extrémně dobrý, že si ho v juniorských kategoriích vybere automobilka, která se ho pak snaží prosadit do F1 a dává mu prostor a potřebné finance na vývoj. Může se ale stát, že na půlce cesty se jezdec ztratí ve smyslu, že si sedne do formule silnější třídy, která mu nebude vyhovovat a jeho talent se může zastavit.

A jak dlouho plánujete závodit vy?
Myslím, že můžu bez problémů do 50 nebo 55 let. Je otázka, jestli je ještě něco, čeho chci dosáhnout. Závodění mě ale pořád baví, je to vášeň a adrenalin. Nemám problém skočit do jakéhokoli auta a během chvíle s ním jezdit velice rychle. Moje kariéra se teď spíš ubírá k mladým závodníkům a na tom poslední dva roky pracuju.

Co to obnáší?
Většinu víkendů v roce trávím na závodních tratích s různými jezdci a týmy. S týmem Reiter Engineering jsme rozjeli projekt Reiter Young Stars. Pomáhám mladým jezdcům dostat se do vyšších pater. Jsem něco jako manažer, trenér nebo kouč. Prostě taková všeobecná práce s mladými lidmi, včetně hledání angažmá a určováním cesty, na kterou by se měli vydat. Předávám zkušenosti a chci rozvíjet mladé talenty.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

Hasiči přiznávají, že neumí hasit elektromobily. Tvoří vyhlášku pro garáže

Tesla Model S Plaid se tři dny po dodání majiteli při jízdě vznítil.

Hasiči dokončují vyhlášku, která by zajistila bezpečnost v garážích i přes stoupající počet...

Elektromobil pro chudé za hubičku. Ve Francii spustili dotační revoluci

Francouzská vláda chce zpřístupnit elektromobily nízkopříjmovým domácnostem.

Zatímco v Německu koncem loňského roku kvůli rozpočtové krizi předčasně uťali dotace na...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

Tesla chystá operaci Sekvoj. Malý dostupný Model 2 vyjede v červnu 2025

Průkopnický výrobní proces Tesly „Unboxed Vehicle“ má zjednodušit, zrychlit a...

VIDEO Sekvoj. Právě jméno tohoto mohutného stromu, dorůstajícího do značných výšek, nese projekt nového...

  • Nejčtenější

Soud zprostil Ukrajince viny za zabití Roma v Brně, šlo o nutnou sebeobranu

22. března 2024  6:42,  aktualizováno  11:42

Krajský soud v Brně zprostil viny sedmatřicetiletého Romana Rohozina, který byl původně obžalován z...

Budějovice odvrací i druhý mečbol, Litvínov vyfoukl Kometě třetí bod

24. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:11

Zatímco Pardubice se Spartou už odpočívají, zbývající dvě čtvrtfinálové série se potáhnou minimálně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budějovice potřetí porazily Třinec, sérii rozsekne až sedmý duel. Litvínov jde dál

26. března 2024  17:15,  aktualizováno  22:41

Čtvrtfinálová série Třince proti Českým Budějovicím zůstává po šesti zápasech vyrovnaná. Oceláři ve...

Hazardér jel kanálem jako na tobogánu. Mohl se utopit i otrávit, varují vodárny

28. března 2024  6:26,  aktualizováno  11:20

Do útrob brněnské kanalizace nechal nahlédnout autor videa, které se nedávno objevilo na internetu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa v Litvínově srovnala sérii, Třinec nevyužil mečbol v Budějovicích

22. března 2024  16:50,  aktualizováno  21:26

Čtvrtými zápasy pokračovalo čtvrtfinále play off hokejové extraligy. Třinec si mohl zajistit postup...

Prvoligoví bezdomovci. Drnovické zastupitelstvo řeklo Vyškovu ne

28. března 2024  21:02

Třetím rokem jsou fotbalisté Vyškova mezi profesionály, nikdy však nehráli doma. Přesto bojují o...

Rozepře i chybějící lékaři. Problémovou nemocnici bude křísit další šéf

28. března 2024  15:35

V dlouhodobé krizi se zmítá městská nemocnice v Boskovicích. Jde přitom o významné zařízení, které...

Kamion s pěti sty selaty se na Znojemsku převrátil na bok, sto jich uhynulo

28. března 2024  12:11,  aktualizováno  13:42

Kamion s nákladem pěti stovek selat se dnes ráno převrátil na bok v Hostěradicích na Znojemsku....

V opilosti jsem odhodil cigaretu na smetí, tvrdí souzený o vzniku požáru

28. března 2024  13:01

Patnáct až dvacet let vězení hrozí osmatřicetiletému muži z Polska za dvojnásobný pokus o vraždu...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...