Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Autosalon nabídne méně parády a více svezení, říká ředitel veletrhů Škrla

  10:32aktualizováno  10:32
Letošní brněnský Autosalon odstartuje noční show. Návštěvníci se dostanou mezi novinky automobilek zadarmo a premiéru bude mít nový pavilon P. Šestatřicet světových značek aut uvidí lidé přesně za deset dnů. Je to jen o tři značky méně než před dvěma roky.

Generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Škrla | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Každý veletrh odráží situaci ve "svém" odvětví, říká generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Škrla. Tak jako krachují automobilky, rušily se po celém světě automobilové veletrhy. Brněnský přežil. "Nepopírám, že to dlouho viselo na vlásku, ale ustáli jsme to. Autosalon bude a bude dobrý," slibuje Škrla.

Na začátku Autosalonu otevřete nový pavilon P. Jak se kvůli němu změní podoba veletrhu?
Vyloženě automobilkami budou obsazeny dva pavilony. Ale to, co bylo v pavilonu P, bylo před dvěma roky ve třech jiných pavilonech. Plocha pavilonu P vydá za obě křídla pavilonu A, za D, B a možná i C.

V čem nevyhovoval stávající areál?
Nový pavilon jsme potřebovali kvůli Toyotě. Dlouho jsme s ní jednali a Toyota nechtěla jít do jiného než stejně kvalitního pavilonu, jaký měl Mercedes. A my jsme ho neměli. Chybělo nám prestižní místo, které nebylo jak nahradit. Nebýt pavilonu P, celý Autosalon by se rozpadl jak domeček z karet.

Dokončování pavilonu P na brněnském výstavišti

Kdyby nebylo krize a Autosalon vyrostl zase o kousek víc, bylo by výstaviště plné?
To jde těžko říct. Možná by i tak bylo zaplněno o jeden pavilon méně než v roce 2007. Toyota měla původně obsadit 3 500 metrů z pavilonu P, což je při jeho přerastrování 45 až 50 procent. Ale je zbytečné se takhle předhánět. Veletrh bude jiný, pochopitelně bude menší, ale většina významných značek tu bude.

Ale většinou jen ve formě dealera, nikoliv oficiálního zastoupení jako dřív.
Jestli zajišťuje účast brněnský prodejce, který se s dovozcem domluví, to je zákazníkovi jedno. Toho zajímá, jestli je tady Ford, jestli je tady BMW, Peugeot. A ti všichni tam jsou. Některé autosalony, třeba v Lipsku, v Bratislavě, jsou postaveny výhradně na prodejcích.

Přesto mluvíte o změně formátu veletrhu.
Změna formátu znamená, že veletrh nebude dva víkendy, jak jsme předpokládali. Změní se i to, že prodejci budou mít na veletrhu přímo konkrétní nabídky. Lidé si tady auto nekoupí, ale můžou si to domluvit a vystavovatel bude mít třeba připravenou akční nabídku. A hlavně si je všichni budou moci na jednom místě vyzkoušet. Takže veletrh bude blíž návštěvníkovi.

Dokončování pavilonu P na brněnském výstavišti Dokončování pavilonu P na brněnském výstavišti

Chceme, aby přišlo aspoň 120 tisíc lidí

Předpokládám, že se to také projeví v tom, že místo luxusních stánků známých z největších světových veletrhů budou letos expozice spíš komornější.
Expozice nebudou tak parádní, to jistě. Centrály rozhodly, že nebudou stánky přesunovat ze Ženevy sem, protože to stojí obrovské peníze, které dneska nemají. Jednoznačně je vidět, že se začalo škrtat v nákladech. Všichni si uvědomili, že na trhu, který má potenciál 150 tisíc nových aut, nemůžou dělat to samé, co na trzích s několikanásobným potenciálem.

Bude letošní Autosalon pro Veletrhy Brno výdělečný?
Jistě, bude. Ale podrobnosti zveřejňovat nebudeme. Je udělaný za úplně jiné ceny, než býval. Kdybychom se snažili cenu držet, tak by Autosalon nebyl. Dlouho jsme jednali s dovozci i se Sdružením automobilového průmyslu o formátu. V určité fázi jsme uvažovali, že veletrh zrušíme, nebyli bychom jediní. V kategorii veletrhů naší velikosti to většina letos udělala. Já jsem byl toho názoru, že Autosalon musíme udělat v jakékoliv podobě. I kvůli tomu, že jsme naplánovali harmonogram výstavby nového pavilonu k Autosalonu. Považoval bych za špatné, kdybychom měli zkolaudovaný nový pavilon, ve kterém by nic nebylo.

Nezničí letošní podoba veletrhu image jeho značky do budoucna?
To by neměla. Veletrh jen odráží situaci na trhu s automobily. Když je poškozený celý trh s auty, nemůže být řeč o poškozování značky. Prostě je radikálně odlišná situace na trhu a všichni k tomu musíme tak přistupovat a řešit to. Nám se podařilo najít model, který bude pro návštěvníka stejně atraktivní, jako byl v době, kdy všechno šlapalo.

V jednu dobu jste zvažovali zrušení vstupného. Nakonec je ve srovnání s předloňskem dvoutřetinové. Nebojíte se, že přijde málo lidí?
V roce 2007 přišlo 142 tisíc lidí, letos bychom chtěli zůstat v rozmezí 130 a 150 tisíc. Upřímně - v dnešní situaci bude vše, co bude nad 120 tisíc, úspěch. Pod 100 tisíc bude neúspěch.

Dokončování pavilonu P na brněnském výstavišti Dokončování pavilonu P na brněnském výstavišti

Autosalon bývá jednou za dva roky. Příští rok má být znovu veletrh užitkových vozidel Autotec. Chcete ho uspořádat?
Není to tak, že bychom nechtěli veletrh nákladních aut dělat, ale spíš tak, že ho není s kým dělat. Potřeba nových nákladních dopravních prostředků klesá. Trh byl saturovaný už před rokem. Krize a zpomalení ekonomiky k tomu výrazně přispěly. Logicky Autotec musí tento stav odrazit. Jak bude příští rok vypadat, rozhodneme v době Autosalonu na jednáních se Sdružením automobilového průmyslu, Svazem dovozců automobilů a dalšími svazy.

Autosalon a Autotec. Od příštího roku možná spolu

Znamená to, že by byla ve veletržním kalendáři rok pauza, nebo bude znovu Autosalon?
Naše představa je, že se budou Autosalon a Autotec konat společně v jednom termínu. Tedy že se vrátíme k původnímu formátu, který tu fungoval do roku 1998. Všechno, co se týká kol, bude na jednom veletrhu.

Proč se tehdy veletrhy rozdělily?
Spojený formát je mnohem obvyklejší a původně jsme ho nechtěli ani opouštět. Já osobně jsem to nechtěl dlouhou dobu dopustit, myslel jsem si, že je lepší, když máme jeden veletrh, který ale praská ve švech, než mít dva veletrhy, které jsou klidnější. Nakonec se oba veletrhy dostaly do komornější podoby a doteď to tak bez problémů fungovalo.

Loni Autotec táhla osobní auta, která ale spadala do kategorie N1, tedy auta s "mřížkou", u kterých si mohli podnikatelé odečíst DPH. Tato auta by pravděpodobně z Autoteku taky vypadla.
Je pravda, že dosud byla kategorie N1 z Autosalonu vysunuta. Teď bychom ji tam rádi vrátili.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studenti z celého kraje budou jezdit do Brna, hejtmanství koupí stroje

Plán na vznik Centra pro odborné vzdělávání ve strojírenství v Kuřimi definitivně padá. Nové vedení kraje už po svém nástupu kritizovalo, že projekt pro...  celý článek

Robert Skeřil a jeho kolegové díky speciálnímu elektronovému mikroskopu...
Částice smogu se mohou dostat až do krve a ucpat tepny, tvrdí odborník

Smog z brněnských ulic vypadá pod mikroskopem jako okno do podmořského světa – kuličky s ostny připomínají ježky, ty hladké jikry nebo perly v lastuře. Tím ale...  celý článek

Miroslav Grebeníček před posledním rozloučením s komunistickým europoslancem...
Do Sněmovny se dostal i komunista Grebeníček. Poslancem je už 23 let

Také letos poslali voliči do Poslanecké sněmovny bývalého předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka. Ten je poslancem se čtyřletou přestávkou od roku 1990....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.