Výletní loď se po Baťově kanálu blíží ke Spytihněvi, kde stojí nové přístaviště.

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží ke Spytihněvi, kde stojí nové přístaviště. | foto: Luděk Ovesný, MF DNES

Po řece od Hodonína až na Slovensko. Baťův kanál se rozšíří za hranice

  • 1
Unikátní vodní cesta Baťův kanál, která v posledních letech přitahuje okolo pětašedesáti tisíc turistů za sezonu se rozšíří o dalších zhruba 20 kilometrů. Podpis dohody mezi Českem a Slovenskem je totiž na spadnutí. Řeka Morava tak bude splavná z Hodonína až do slovenské Skalice. Po vleklých peripetiích ji vlády podepíší 29. října.

"Projekt prodloužení vodní cesty Otrokovice - Rohatec bude historickým okamžikem pro rozvoj Baťova kanálu. Po propojení Hodonína se Skalicí a dále na sever s Kroměříží nabídneme turistům celkem dvaasedmdesát kilometrů dlouhý splavněný úsek," uvedl Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest. Zbývá už jen dořešit poslední pozemky se spekulanty a do konce příštího roku získat územní rozhodnutí pro stavbu.

Že je vodní turistika na Baťově kanále čím dál zajímavějším fenoménem, je přesvědčen starosta Skalice Stanislav Chovanec.

"Splavnění dalších úseků řeky přitáhne do obou sousedících regionů velké množství návštěvníků, a tím i ekonomický profit pro podnikatele ve Skalici i v Hodoníně, a to nejen ve službách," těší se Chovanec na příval turistů do svého města.

Stezky kolem kanálu využívají i cyklisté

Jen letos podle provozovatele skalického přístaviště stoupl třeba počet kajutových lodí, které tudy propluly, na téměř dvojnásobek. A roste i počet cyklistů, kteří využívají stezky lemující desítky kilometrů vodní cesty na Zlínsku či moravském Slovácku.

"Jen za tři měsíce jsme v měřícím bodě ve Skalici zaznamenali dvanáct tisíc průjezdů," přibližuje velmi vysoký počet cyklistů na konci letošní sezony šéf obecně prospěšné společnosti pro Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Zároveň připomněl, že v lednu začne v Petrově na Hodonínsku stavba přístavu, jaký zatím na kanále nemá obdoby. "Bude poskytovat nejen kotvení pro větší počet lodí, ale také možnost tankování či čerpání fekálií z lodí," dodal.