Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Baťův kanál zamkli, letošní sezona byla pro loďaře katastrofální

  14:14aktualizováno  14:14
Sezona na unikátní třiapadesát kilometrů dlouhé vodní cestě Baťův kanál skončila. Provozovatelé lodí mají letos kvůli dvěma povodním až padesátiprocentní ztráty. Může za to podle nich ještě také déšť, komáři i ekonomická krize.

Slavnostní zamykání řeky Moravy na Baťově kanálu ve Strážnici. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Symbolickým sedmdesáticentimetrovým klíčem zamkli tento týden vody unikátního Baťova kanálu ve strážnickém přístavišti představitelé města. Na svou poslední letošní plavbu se před zraky návštěvníků vydal lampiony osvícený průvod lodí. Ty teď na zimní měsíce zakotví a na vodu opět vyplují na jedenácti místech slavnostně zase až 1. května.

Krize na Baťově kanále

Baťův kanál letos zaznamenal úbytek návštěvnosti o čtvrtinu.

Povodňové stavy na řece Moravě trvaly přes 60 dní. Zasáhly důležité měsíce květen a červen, kdy je nejvíc školních výletů a zájezdů.

Loni navštívilo vodní cestu přes 70 tisíc lidí, letos to bylo jen 53 tisíc. Propad tržeb všech provozovatelů tak činí asi 2 miliony korun.

Zdroj: Vojtěch Bártek, ředitel Obecně prospěšné společnosti Baťův kanál

Někteří z provozovatelů přesto ještě nekončí. Zatímco ve Veselí nad Moravou už pár týdnů probíhá čištění koryta řeky a plavba byla pro letošek ukončena již začátkem října, provozovatelé v jiných úsecích kanálu se budou snažit alespoň částečně dohnat obrovské ztráty.

Kvůli dvojitému převálcování povodní i dešti musejí totiž protáhnout sezonu, co nejvíc to jde. Nabízejí třeba i taková lákadla, jako jsou Mikulášské plavby s nadílkou přímo na lodi.

"Povodňové stavy na řece Moravě trvaly letos přes šedesát dní. Zasáhly důležité měsíce květen a červen, kdy je nejvíce školních výletů a skupinových zájezdů. Zatímco loni byla návštěvnost sedmdesát tisíc lidí, letos je to jen třiapadesát tisíc. Propad v tržbách tak odhadujeme asi na dva miliony korun," uvedl ředitel Obecně prospěšné společnosti pro Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Kdo alespoň částečně zvedal tržby provozovatelům lodí Baťova kanálu, byli cyklisté. "Cyklostezka podél Baťova kanálu byla opravdu vytížená. Před sezonou se zpevnil dvanáctikilometrový úsek, na němž se pak měřilo, kolik lidí projede na kole či bruslích. Bylo to zhruba tisíc návštěvníků denně, ve slunečných dnech ale i dva a půl tisíce," řekl Bártek.

Plánovaný rozvoj Baťova kanálu v příštím roce také neblaze ovlivní úsporné vládní balíčky. "Byly zastaveny investice na otvírání nových přístavišť, která jsme chtěli příští sezonu spustit. Určitě tak proběhnou pouze investiční přípravy nového přístavu v Petrově u Strážnice," dodal ještě šéf obecně prospěšné společnosti.

Slavnostní zamykání řeky Moravy na Baťově kanálu ve Strážnici.

Podle něho se přes zimu bude pokračovat v propagačních kampaních a naplno se rozjede komfortní služba online rezervace hausbótů. Ta fungovala letos jen ve zkušebním provozu. Mít jinou možnost obživy, nejspíš by tak někteří loďaři začali uvažovat i o ukončení svého podnikání v oboru.

"Za dvacet let jsem nezažil horší sezonu. Kromě povodní, komárů a počasí byla podle mě na vině i ekonomická krize, která citelně zasáhla Hodonín. Máme poloviční tržby než loni a to nebyla sezona také nic moc. Kdybych to porovnal s rokem 2008, zaznamenali jsme naprosto extrémní propad v ziscích," posteskl si například provozovatel lodi Konstancie v hodonínském Přístavišti U Jezu František Ondruš.

Nájem za pozemky, placený přístup k vodě i čtyři sta tisíc korun za roční pronájem lodi Konstancie městu Hodonínu musí zaplatit ze zisku z občerstvení, které v přístavišti provozuje.

Čtyřicet procent zrušených objednávek zaznamenal také Jan Šulc, který provozuje plavbu ve Vnorovech. "Návštěvnost snížily nejen povodně, ale také upršené počasí," posteskl si. Podle Šulce déšť nepřál žádným vodním aktivitám. "Byl to nejhorší rok, co pamatuju," dodal i provozovatel výklopníku v Sudoměřicích Zdeněk Fojtík.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aplikaci, kterou vymysleli Pavel Müller a Filip Maleňák (zleva), už využívá na...
Jejich aplikace zachraňuje životy v Česku. Brzy bude i v zahraničí

Zmáčknutím jednoho tlačítka v telefonu vytočí linku 155 a zároveň odešle nouzovou zprávu a lokalizuje, kde se volající nachází. Denně si přes aplikaci...  celý článek

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.
Změny před brněnským hlavním nádražím, Hollan chce omezit tranzitní dopravu

Tisíce aut, tramvají i chodců denně se potkávají na jednom malém místě před brněnským hlavním nádražím. Brněnský magistrát chce co nejvíce aut odtud dostat...  celý článek

Miroslav Grebeníček před posledním rozloučením s komunistickým europoslancem...
Do Sněmovny se dostal i komunista Grebeníček. Poslancem je už 23 let

Také letos poslali voliči do Poslanecké sněmovny bývalého předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka. Ten je poslancem se čtyřletou přestávkou od roku 1990....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.