Bedýnku s výběrem vín od malých vinařů doručí kurýr jednou za dva měsíce zákazníkům až před práh. (Ilustrační snímek)

Bedýnku s výběrem vín od malých vinařů doručí kurýr jednou za dva měsíce zákazníkům až před práh. (Ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Vinařské bedýnky z jihu Moravy. Nový hit pro ty, které baví víno

  • 3
Už stovky lidí se zapsaly do klubu, díky němuž teď mohou dostat až před práh nový marketingový hit, vinařské bedýnky od malých jihomoravských vinařů. Na vínech, která nenajdou v obchodech, i ušetří. Odborník na vinařský marketing si však myslí, že se podobný byznys v Česku nejspíš neuchytí.

Baví vás vína moravských či italských vinařů a chcete zažít překvapení a možná i trochu adrenalinu? Pak se zapište do klubu přátel vinařských bedýnek. A už jen s napětím očekávejte příští sadu vín, kterou vám kurýr dopraví jednou za dva měsíce přímo před váš práh. Třeba jako čerstvé mléko.

Taková je totiž filozofie jihomoravské společnosti La Levande, která po biobedýnkách s ovocem a zeleninou všeho druhu nebo bedýnkách s olivovými oleji nabízí další trhák. Speciální vinařské bedýnky, do kterých naskládá čtyři nebo osm lahví těch nejlepších vzorků červeného, bílého i růžového vždy od jediného vinaře.

Nový marketingový tah, který je na trhu pár měsíců, má prý řadu výhod. Vína ze speciální bedýnky totiž podle autorů nápadu nekoupíte v žádném supermarketu a jen stěží na ně narazíte ve vinotékách. A navíc můžete při ochutnávce průřezu produkce malých jihomoravských vinařů slušně ušetřit.

"Víno, které zákazníci dostanou v bedýnce, je vždy o 10 až 30 procent levnější než přímo u vinaře. Během roku navíc garantujeme stále nízkou cenu, tedy u moravských vín od 599 korun za malou bedýnku se čtyřmi lahvemi a od 999 korun za velkou bedýnku s osmi lahvemi. K té je navíc vždy i lahev zdarma," řekl Tomáš Koudela z firmy La Levande.

V bedýnkách najdou zákazníci hlavně vína jakostní a přívlastková. Pokud má však vinař v portfoliu nějakého medailistu ze soutěže, určitě prý také nebude chybět. "Velikost bedýnky můžete měnit podle potřeby," přiblížil Koudela.

Každý lichý měsíc firma zasílá bedýnky sestavené z moravských vín, každý sudý pak italské. "Zvolit si můžete jen jeden či oba druhy bedýnek. Pokaždé je přiložen i klubový magazín s degustačními poznámkami a spoustou informací o vinaři a vínech, které jsou právě v aktuální vinařské bedýnce," doplnil Koudela.

Český konzument vína je příliš konzervativní

Podle Miroslava Volaříka z Mikulova, který je majitelem titulu Vinař roku 2011, záleží úspěch nové služby na tom, jestli si firma získá důvěru. "To znamená, jestli skutečně dodá kvalitní vína," řekl Volařík.

Podobný druh obchodování už podle něj existuje. "My tak fungujeme přes e-shop. Zákazníci ale už vědí, co si objednávají," dodal.

Odborník na vinařský marketing Miloš Černohorský si myslí, že se bedýnkový byznys nejspíš v České republice neuchytí. "Český konzument vína nerad experimentuje, podle marketingových průzkumů je spíš konzervativní. Nebude si tudíž objednávat produkt od vinaře, kterého nezná," soudí.

I na to mají ve firmě, která bedýnkový byznys rozjela, odpověď. "Výběr vinařů je velmi zodpovědný. A navíc vína, která do bedýnek přijdou, procházejí dvoukolovou degustací nezávislých sommeliérů," uklidňuje Koudela.

Pokud zákazníkovi prý víno objednané "nablind" chutnat nebude, může bedýnku za předpokladu, že otevře jen jednu lahev, vrátit.

V novém bedýnkovém byznysu už se ukázalo třeba Vinařství Lacina z Velkých Pavlovic na Břeclavsku. A jedenáct palet vína právě nyní distribuuje prostřednictvím bedýnek s označením VINart i vinař Michal Rovenský z Čejkovic na Hodonínsku. I když prý firmě La Levande dodal vína téměř bez zisku, bere její nabídku jako výborný reklamní tah pro své vinařství.

"Nabalili jsme zkrátka to nejlepší, co jsme měli. Chceme se ukázat. V bedýnce, která právě teď míří k zákazníkům, je tak naše Sylvánské zelené pozdní sběr 2011, Zweigeltrebe Rosé 2012 i červený Merlot z dubových sudů," láká k zápisu do "bedýnkového klubu" malovinař Rovenský.