Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Blanenští nadšenci do železnice chtějí zachránit stoletý most ze Svitavy

  19:41aktualizováno  19:41
Dělníci celé léto odbahňovali a rozšiřovali koryto řeky Svitavy v Blansku. Teď se dělají poslední práce. Povodí Moravy k tomu donutily časté záplavy ve městě. Přesto byl projekt několik let pouze na papíru, chyběly na něj peníze. Nyní už je koryto širší a břehy téměř po celé délce zpevněné.

Historický železný most přes řeku Svitavu v Blansku | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

"Po zhruba deseti letech příprav bude konečně hotovo, odtěžení nánosů a zvětšení koryta Svitavy se chýlí ke konci. Město nyní bude chráněno před dvaadvacetiletou vodou," pochvaluje si výsledek regulace, která přišla na 44 milionů, blanenský místostarosta Jindřich Král.

I když by dělníci měli Svitavu opustit ke konci září, oficiální ukončení prací je v nedohlednu. Kvůli historickému nýtovanému mostu stojícímu poblíž obchodního domu Billa, který přes řeku vede.

Příhradový ocelový most, který vznikl kolem roku 1911, totiž chce zachránit občanské sdružení Kolejová. Dílo, které bylo původně součástí Ježkových závodů a později až do konce 80. let minulého století patřilo firmě Adast, chtějí příznivci železniční historie vystavit a v jeho okolí vybudovat muzeum.

Historický železný most přes řeku Svitavu v Blansku

I proto se  na předání historického kousku, k němuž se nikdo nehlásil, sdružení domluvilo s městem. Fandové kolejové historie ale nemají pětatřicetitunový kolos kam umístit. Jenže na svém místě nemůže železniční most zůstat.

"Most je posuzovaný jako příčná překážka, ty jsou při velkých vodách velkým nebezpečím. Navíc odstranění mostu je součástí stavby, tedy regulace Svitavy. Bez ní nebude uzavřena," připustil Král.

ČD ani Billa most "nechtějí"

Pokud most zůstane na svém místě, dělníci by navíc v jeho blízkosti nemohli dělat regulační práce. "Protipovodňová opatření musí být hotová do října. Když most zůstane, kde je, koryto pod ním nebude možné upravit. A při povodních bude most překážka," varoval i Vítězslav Nečas z Povodí Moravy.

Město sice Kolejové nabídlo některé své pozemky, na které by bylo možné most umístit, jenže ty jsou v ochranném pásmu Českých drah. A ty nechtějí, aby se poblíž trati návštěvníci plánovaného muzea pohybovali. Most ve své blízkosti nechce ani vedení Billy.

"Hledáme místo na pozemcích města, znovu jsme Dráhy požádali o dočasném umístění v ochranném pásmu. Věřím, že se situace nějak vyřeší," dodal Král.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Brno bude mít nový akvapark, vznikne za Lužánkami
VIDEO: Tropy v novém brněnském akvaparku zakryje střecha ve tvaru vlny

Za Lužánkami v Brně vyroste v příštích letech nový akvapark. Návštěvníkům bude k dispozici hned několik atrakcí, hned vedle je naplánovaný plavecký bazén....  celý článek

Letošní sucho na Znojemsku a v povodí Dyje nad Vranovskou přehradou způsobilo,...
Sucho odkrylo vesnici i se zbytky kostela na dně Vranovské přehrady

Letošní velké sucho na Znojemsku a v povodí Dyje způsobilo, že už od května klesá hladina Vranovské přehrady. Díky tomu se opět objevily základy domů zatopené...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.