Loni v listopadu unikla do Vranovské přehrady ropa. Povodí Moravy požaduje po nájemci, aby vyklidil prostor na hrázi. Archivní snímek

Loni v listopadu unikla do Vranovské přehrady ropa. Povodí Moravy požaduje po nájemci, aby vyklidil prostor na hrázi. Archivní snímek | foto: HZS Jihomoravského kraje

Neodpluju, říká lodní dopravce. Boj o Vranovskou přehradu pokračuje

  • 6
Spory mezi provozovatelem lodní dopravy na Vranovské přehradě Martinem Balíkem a Povodím Moravy vstupují do dalšího dějství. Podnikatel dostal povel odvézt své lodě z hráze, což však odmítá.

Kotvení na hrázi. Takový je nyní hlavní bod sváru na Vranovské přehradě (více o problémech čtěte zde).

Vyjednávání mezi lodním dopravcem Martinem Balíkem a jihomoravskými vodohospodáři mělo přinést novou nájemní smlouvu. Místo ní dalo Povodí Moravy Balíkovi ultimátum - jeho lodě měly do pátku hráz přehrady opustit.

Vranovská flotila

Lodní doprava ve Vranově nad Dyjí fungovala v letech 1934 až 1992. V roce 2006 ji obnovil Dalibor Dufek, který spustil lodě Viktorie a Valentýn. Druhým provozovatelem lodní dopravy se poté stal Martin Balík. Ještě než však stačil v roce 2012 pokřtít hydrobus Dyje, plavidlo mu shořelo. Téhož roku jej nahradila loď Vranov, na jaře 2013 mu přibyla obnovená Dyje.

To se však nestalo. „Smlouvu jsem podepsat nemohl, místo na hrázi je totiž pro naše podnikání klíčové. Přístaviště mimo ni je pro nás nemyslitelné. Povodí nám nabízelo třeba místo u pláže, které jsme měli taky v minulosti pronajaté, ale to je zcela nevhodné, sloužilo nám jen jako odstaviště,“ vysvětluje Balík.

Povodí argumentuje tím, že na hrázi už není místo. Stanoviště tady má policie či zdravotníci. „Požadavky pana Balíka, aby složky záchranného integrovaného systému přepustily místa jemu, nebyly akceptovatelné z důvodu ochrany veřejného zájmu,“ oznamuje mluvčí Gabriela Tomíčková.

Povodí nahrává dalšímu dopravci, tvrdí podnikatel

Povodí s Balíkem hledá společnou řeč už několik měsíců. „V postojích a přístupu provozovatele neshledáváme žádný pozitivní posun, proto jsme jej požádali o vyklizení našich pozemků. Jestli tak učinil, zkontrolujeme v pondělí,“ sdělila na konci týdne Tomíčková. V opačném případě se bude Povodí domáhat vyklizení hráze soudní cestou.

I Balík ovšem podle svých slov zvažuje právní kroky. Nabírat turisty jinde než na hrázi je pro něj nemyslitelné.

„Nechápu, proč nemůžeme kotvit mezi nástupišti na hrázi. Já tvrdím, že kde je vůle, je i cesta,“ podotýká. Podle něj postoj Povodí nahrává druhému dopravci, který na hrázi podniká už devět let, a snaha o smír bylo jen pouhé gesto.

„Lodní dopravou podporujeme cestovní ruch v regionu s vysokou nezaměstnaností. Čekal bych, že by na tom měly mít zájem především státní podniky, tedy i Povodí,“ říká Balík.

Jednání se vlečou od loňského podzimu, kdy se u Balíkovy lodě objevila ropná skvrna (více najdete zde).

Podnikatel mluvil o možném konkurenčním boji, během zkušební plavby však zjevně unikaly ropné látky a plavební správa Balíkovi zadržela lodní osvědčení, než závadu odstraní. Vodohospodáři mu už nechtěli pronajímat kotviště a z přehrady měl zmizet do konce května.

Balík ovšem dlouhodobě tvrdí, že k výpovědi nebyl důvod, a stěžoval si u antimonopolního úřadu. Před pár týdny se Povodí s Balíkem dohodlo na příměří a přípravě nové nájemní smlouvy, dohoda však ztroskotala.

Není to přitom tak dávno, co byl Balík ve Vranově za hrdinu. Na přehradu přivezl výletní hydrobus zrekonstruovaný do podoby lodě, která zdejší vody brázdila mezi roky 1959 až 1990. Těsně před začátkem sezony 2012 mu však shořela (více o požáru čtěte zde).

Lidé pak Balíkovi vyjadřovali podporu a za jeho loď se konala benefice. Později Balík přivezl loď novou a loni se tak poprvé na vranovské hladině potkala plavidla dvou společností.