Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Břeclavané se po smrti cyklisty zlobí na radnici, že neřeší šílenou dopravu

  10:51aktualizováno  10:51
Pokud se v Břeclavi nechcete dostat do vlastně nikdy nekončící kolony, musíte se mezi vozidly proplést na kole. Jenže v březnu na průtahu městem nákladní auto srazilo cyklistu a ten následně zemřel, což Břeclavské zvedlo ze židlí.

Doprava na průtahu Břeclaví | foto: MAFRA

Na radnici se snesla kritika, že s vylepšením dopravní situace nic nedělá. Místní začínají sami vymýšlet zlepšováky, aby se na silnicích mohli cítit bezpečněji – navrhli třeba speciální billboardy upozorňující na slepý úhel nebo jinak nastavené semafory.

Hodně ostrý tón má dopis, který po tragické nehodě dostali všichni břeclavští zastupitelé a na posledním jednání jej probírali.

„K nehodě by nedošlo, kdyby byly vybudovány plnohodnotné alternativní trasy pro cyklisty. Toto všechno se s odvoláním na český složitý systém v oblasti výstavby nekoná a ze všech stran jen stále slyším, že za to může někdo jiný. Všichni se vzájemně obviňují, proč se v Břeclavi nic neděje nebo že cyklistům nikdo nebrání, aby jezdili v bezpečí v bahně bez osvětlení lesem,“ zlobí se v dopise Břeclavan Martin Václavík.

„Není možné, aby radnice vůči daňovým poplatníkům nebudovala bezpečnou infrastrukturu s dovoláním, že to není možné, protože silnice patří ŘSD. Anebo se slovy, že se na všem pracuje. Já ale nic nevidím. Stále jen slova, slova, slova,“ napsal.

„Všechno, co v tom dopise je, je pravda. To všichni víme. Není to první nehoda, která se stala za podobných podmínek, kdy velké auto odbočovalo a srazilo cyklistu,“ poznamenala zastupitelka Dagmar Švendová (KSČM).

Stavbě nové silnice brání kromě peněz také příroda

Těžká auta i kamiony sdílí s cyklisty stejnou silnici. A moc možností, jak to udělat jinak, není. I když se město snaží budovat cyklopruhy a chystá třeba stavbu cyklistické lávky přes Dyji za 18 milionů korun, je to málo.

„Intenzita provozu je přitom vyšší a vyšší. Nedělám si iluze, že by se to dalo výrazně zlepšit, dokud se doprava neodvede jinam,“ konstatoval Jiří Mach z dopravního inspektorátu břeclavské policie.

Podívejte se, jak Břeclavané v zimě riskovali v závějích:

Pomoci by mohla další silnice, z centra města do Poštorné. Takové stavbě ovšem kromě peněz brání také ochrana přírody – pozemky jsou součástí soustavy Natura. A chybí také – a to především – břeclavský obchvat.

I když už před rokem ministr dopravy Dan Ťok sliboval v Břeclavi, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2020, Ředitelství silnic a dálnic teď označilo za nereálný i rok 2022. Stavět se nemůže, dokud nebudou dokončena kompenzační opatření za obchvatem zabraná naturová území.

Vykácený pás lesa ve vzácných přírodních lokalitách Niva Dyje a Soutok je potřeba nejdříve nahradit na jiném území. A zajistit stejnou ochranu a životní podmínky pro rostliny i živočichy. Teprve až se prokáže, že jsou náhradní opatření funkční, může se kopnout do země.

Pozor, slepý úhel

Lidé v Břeclavi tak sami vymýšlejí, jak se ve zběsilé dopravní situaci uchránit. Konkrétně Martin Václavík navrhl dopravní značky upozorňující cyklisty na takzvaný slepý úhel. Tedy na místo, kde řidič náklaďáku nebo autobusu nemůže cyklistu jedoucího vedle sebe vidět.

„Návrh billboardů upozorňujících na příjezdových cestách do Břeclavi na slepé úhly se mi líbí. Mohli bychom to udělat jako projev dobré vůle k řešení té katastrofální dopravní situace,“ komentovala to na zasedání zastupitelstva zastupitelka Evženie Klanicová (ODS).

S dalšími zlepšováky se snaží přijít občanské sdružení Břeclavská zácpa. To navrhlo třeba rozšíření silnice I/55 na tři pruhy, které břeclavská radnice vzala za své. Mezi jejich další nápady patří třeba modernější semafory s odpočítáváním času červené pro chodce i řidiče. Nebo semafory, na nichž v noci svítí červená, pokud se auto nepřibližuje správně nízkou rychlostí.

Opoziční sdružení Mladí a neklidní zase před časem vyrobilo papírové cedule s nápisem „Při výjezdu blinkruj“, kterými se snažilo usměrnit zmatený provoz na kruhovém objezdu na okraji města.

Děláme, co umíme, říká místostarosta

Návrhy už několikrát posílali i policisté. „Třeba stavební opatření v křižovatkách, kde by bylo vhodné zvednout prostor pro odbočování aut na úroveň obrubníku, aby auta musela zpomalit a neohrozila by cyklisty. Nebo by alespoň následky nemusely být tak tragické,“ sdělil Jiří Mach z břeclavské policie.

„Navrhovali jsme také elektronický informační systém – tabule, které by upozorňovaly na problémová místa, nebo také různé úpravy odbočení, obnovu značení, úpravy přechodů. Zatím se toho ale moc nerealizovalo. Věřím, že dílčí věci by se daly udělat rychleji. Ovšem pravdou je, že 99 % věcí je otázkou peněz. A to už není otázka policie, ale správce komunikací,“ podotkl Mach.

Břeclavský místostarosta Jaroslav Válka hlasy kritiků vnímá. „Ovšem mnohdy jsou to jednoduchá a zkratkovitá stanoviska. My se dopravní situací zabýváme neustále. A jsme si vědomi toho, že je potřeba dělat i drobnější opatření. Vidět je to například na budování ostrůvku ve vozovkách,“ vysvětluje.

Podle něj je ale každý takový krok časově náročný. „Vozovky nejsou naše. Děláme to, co umíme my, a správce komunikace dělá zase to, co umí on,“ říká Válka s tím, že každý krok na silnici, která není v majetku města, s sebou nese celou řadu komplikací, které běžný uživatel nevidí.

Pro zlepšení dopravní situace jsou jen letos v břeclavském rozpočtu vyčleněny peníze na obnovu semaforů, výstavbu cyklostezek či přípravu zmiňované cyklolávky. Na kritickém úseku na Valtické, kde došlo nedávno k další vážné nehodě, přibude pevný radar.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Úplné seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se v Jihomoravském kraji volí v obvodu 56 - Břeclav a v obvodu 59 - Brno-město. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude se druhé kolo senátních voleb konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

Ilustrační snímek

Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české...

Superbiky v Brně končí, důvodem jsou vysoké finanční ztráty

Fanoušci na mistrovství světa superbiků v Brně.

Masarykův okruh ztrácí jednu z nejzajímavějších položek ve svém programu. Mistrovství světa superbiků, které se tam...



Oslava narozenin u Znojma přerostla v technoparty, ukončila ji policie

Technoparty Czarotek Free Party nedaleko Liberce. (28. dubna 2018)

Oslavu narozenin, kam se sjelo sedm set lidí, musela v Únanově na Znojemsku ukončit až policie. Obyvatelé okolních...

Developer chce v Brně nový mrakodrap, proti jsou místní i architekt města

Projekt s názvem Lidická 77 počítá s mrakodrapem naproti parku Lužánky....

Uprostřed bloku v Lidické ulici v Brně chce developer stavět 80 metrů vysoký kolos, do kterého se má vměstnat 177 bytů....

Migranty v návěsu odhalil řidič kamionu na cestě z Turecka až v Mikulově

V nákladovém prostoru kamionu se skrývali čtyři nelegální migranti.

Na čtyři muže ukryté pod plachtou kamionu narazili ve čtvrtek v Mikulově jihomoravští policisté. Černí pasažéři, kteří...

Další z rubriky

VIDEO: V Ivančicích stěhovali kapličku. Pomoci musely dva obří jeřáby

Na přesun kaple dorazily do obce dva obří jeřáby.

Neobvyklou podívanou měli ve čtvrtek obyvatelé v Letkovicích, místní části Ivančic na Brněnsku. Dva obří jeřáby tam...

VIDEO: Filozofická fakulta v Brně je v novém. Podívejte se, jak rostla

Filozofická fakulta v Brně zrekonstruovala dvě budovy. Oprava vyšla na 301...

Historický areál Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně může po letech oprav konečně naplno sloužit...

Požár zasáhl kulturní dům v Drnovicích, lokalizace trvala čtyři hodiny

V Drnovicích na Vyškovsku hoří kulturní dům. Hasiči vyhlásili třetí stupeň...

Jednadvacet jednotek hasičů zasahovalo u požáru střechy a půdy kulturního domu v Drnovicích na Vyškovsku. Vyhlásili...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz