Doprava na průtahu Břeclaví | foto: MAFRA

Břeclavané se po smrti cyklisty zlobí na radnici, že neřeší šílenou dopravu

  • 3
Pokud se v Břeclavi nechcete dostat do vlastně nikdy nekončící kolony, musíte se mezi vozidly proplést na kole. Jenže v březnu na průtahu městem nákladní auto srazilo cyklistu a ten následně zemřel, což Břeclavské zvedlo ze židlí.

Na radnici se snesla kritika, že s vylepšením dopravní situace nic nedělá. Místní začínají sami vymýšlet zlepšováky, aby se na silnicích mohli cítit bezpečněji – navrhli třeba speciální billboardy upozorňující na slepý úhel nebo jinak nastavené semafory.

Hodně ostrý tón má dopis, který po tragické nehodě dostali všichni břeclavští zastupitelé a na posledním jednání jej probírali.

„K nehodě by nedošlo, kdyby byly vybudovány plnohodnotné alternativní trasy pro cyklisty. Toto všechno se s odvoláním na český složitý systém v oblasti výstavby nekoná a ze všech stran jen stále slyším, že za to může někdo jiný. Všichni se vzájemně obviňují, proč se v Břeclavi nic neděje nebo že cyklistům nikdo nebrání, aby jezdili v bezpečí v bahně bez osvětlení lesem,“ zlobí se v dopise Břeclavan Martin Václavík.

„Není možné, aby radnice vůči daňovým poplatníkům nebudovala bezpečnou infrastrukturu s dovoláním, že to není možné, protože silnice patří ŘSD. Anebo se slovy, že se na všem pracuje. Já ale nic nevidím. Stále jen slova, slova, slova,“ napsal.

„Všechno, co v tom dopise je, je pravda. To všichni víme. Není to první nehoda, která se stala za podobných podmínek, kdy velké auto odbočovalo a srazilo cyklistu,“ poznamenala zastupitelka Dagmar Švendová (KSČM).

Stavbě nové silnice brání kromě peněz také příroda

Těžká auta i kamiony sdílí s cyklisty stejnou silnici. A moc možností, jak to udělat jinak, není. I když se město snaží budovat cyklopruhy a chystá třeba stavbu cyklistické lávky přes Dyji za 18 milionů korun, je to málo.

„Intenzita provozu je přitom vyšší a vyšší. Nedělám si iluze, že by se to dalo výrazně zlepšit, dokud se doprava neodvede jinam,“ konstatoval Jiří Mach z dopravního inspektorátu břeclavské policie.

Podívejte se, jak Břeclavané v zimě riskovali v závějích:

Pomoci by mohla další silnice, z centra města do Poštorné. Takové stavbě ovšem kromě peněz brání také ochrana přírody – pozemky jsou součástí soustavy Natura. A chybí také – a to především – břeclavský obchvat.

I když už před rokem ministr dopravy Dan Ťok sliboval v Břeclavi, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2020, Ředitelství silnic a dálnic teď označilo za nereálný i rok 2022. Stavět se nemůže, dokud nebudou dokončena kompenzační opatření za obchvatem zabraná naturová území.

Vykácený pás lesa ve vzácných přírodních lokalitách Niva Dyje a Soutok je potřeba nejdříve nahradit na jiném území. A zajistit stejnou ochranu a životní podmínky pro rostliny i živočichy. Teprve až se prokáže, že jsou náhradní opatření funkční, může se kopnout do země.

Pozor, slepý úhel

Lidé v Břeclavi tak sami vymýšlejí, jak se ve zběsilé dopravní situaci uchránit. Konkrétně Martin Václavík navrhl dopravní značky upozorňující cyklisty na takzvaný slepý úhel. Tedy na místo, kde řidič náklaďáku nebo autobusu nemůže cyklistu jedoucího vedle sebe vidět.

„Návrh billboardů upozorňujících na příjezdových cestách do Břeclavi na slepé úhly se mi líbí. Mohli bychom to udělat jako projev dobré vůle k řešení té katastrofální dopravní situace,“ komentovala to na zasedání zastupitelstva zastupitelka Evženie Klanicová (ODS).

S dalšími zlepšováky se snaží přijít občanské sdružení Břeclavská zácpa. To navrhlo třeba rozšíření silnice I/55 na tři pruhy, které břeclavská radnice vzala za své. Mezi jejich další nápady patří třeba modernější semafory s odpočítáváním času červené pro chodce i řidiče. Nebo semafory, na nichž v noci svítí červená, pokud se auto nepřibližuje správně nízkou rychlostí.

Opoziční sdružení Mladí a neklidní zase před časem vyrobilo papírové cedule s nápisem „Při výjezdu blinkruj“, kterými se snažilo usměrnit zmatený provoz na kruhovém objezdu na okraji města.

Děláme, co umíme, říká místostarosta

Návrhy už několikrát posílali i policisté. „Třeba stavební opatření v křižovatkách, kde by bylo vhodné zvednout prostor pro odbočování aut na úroveň obrubníku, aby auta musela zpomalit a neohrozila by cyklisty. Nebo by alespoň následky nemusely být tak tragické,“ sdělil Jiří Mach z břeclavské policie.

„Navrhovali jsme také elektronický informační systém – tabule, které by upozorňovaly na problémová místa, nebo také různé úpravy odbočení, obnovu značení, úpravy přechodů. Zatím se toho ale moc nerealizovalo. Věřím, že dílčí věci by se daly udělat rychleji. Ovšem pravdou je, že 99 % věcí je otázkou peněz. A to už není otázka policie, ale správce komunikací,“ podotkl Mach.

Břeclavský místostarosta Jaroslav Válka hlasy kritiků vnímá. „Ovšem mnohdy jsou to jednoduchá a zkratkovitá stanoviska. My se dopravní situací zabýváme neustále. A jsme si vědomi toho, že je potřeba dělat i drobnější opatření. Vidět je to například na budování ostrůvku ve vozovkách,“ vysvětluje.

Podle něj je ale každý takový krok časově náročný. „Vozovky nejsou naše. Děláme to, co umíme my, a správce komunikace dělá zase to, co umí on,“ říká Válka s tím, že každý krok na silnici, která není v majetku města, s sebou nese celou řadu komplikací, které běžný uživatel nevidí.

Pro zlepšení dopravní situace jsou jen letos v břeclavském rozpočtu vyčleněny peníze na obnovu semaforů, výstavbu cyklostezek či přípravu zmiňované cyklolávky. Na kritickém úseku na Valtické, kde došlo nedávno k další vážné nehodě, přibude pevný radar.