Břeclav zvažuje nezvyklý lék na kolony. Chce zavést vlakovou MHD

  13:45aktualizováno  13:45
Dlouhé čekání v zácpách na průtahu Břeclaví zažívají prakticky všichni, kdo po městě postrádajícím obchvat jezdí. Břeclavští by proto chtěli přesunout část městské dopravy na železnici. Nápad ale naráží na celou řadu problémů.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Břeclav a její místní část Poštorná spojuje jediná silnice a ta je často ucpaná. Nejsou na ní ani vyhrazené pruhy pro autobusy, a tak cestující často tráví dlouhé chvíle v koloně. Břeclavské části ale spojuje také železniční trať, po které jezdí jen historické vlaky v letní sezoně. Část zastupitelů proto přišla s nápadem, aby koleje začaly sloužit i městské hromadné dopravě. „Vlakový rozjezd“, jak projekt opozičníci pracovně nazývají, je zatím ve fázi plánování.

„I proto svůj záměr zveřejňujeme, doufáme v nějakou zpětnou vazbu. Zatím děláme dotazníková šetření ve větších podnicích, s některými jednáme přímo a zkoumáme i jednotlivá sousedství,“ vysvětluje ekonom opozičního hnutí Mladí a neklidní Vlastimil Krmíček.

V první fázi by se vlakem mohly propojit stanice Břeclav, Boří les a Poštorná. „Na této trase existuje železniční infrastruktura, takže nás to nebude stát moc peněz. Trať 247 Břeclav–Lednice však není zapojena v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje, což budeme muset vyřešit,“ podotýká Krmíček. Aby celý plán fungoval, na vlaky u všech nádraží by měly navazovat autobusy, které pasažéry rozvezou po jednotlivých městských částech. Autobusy tedy nebudou projíždět přeplněnou třídou 1. máje.

Do budoucna by stálo za úvahu i oživení trati až do Lednice pro pravidelnou osobní dopravu. „Doufáme, že na to někdy v budoucnu dojde, potenciál tam podle nás je, ale prozatím řešíme jen Břeclav. S tím, že hlavní roli budou hrát náklady,“ dodává předseda opozičního sdružení Mladí a neklidní Jakub Matuška.

Podstatná je otázka, kdo bude vlaky provozovat

Za špatný nápad využití železniční trati nepovažuje ani vedení břeclavské radnice. Ostatně už dříve tady tuto myšlenku inspirovanou zahraničím řešili. „Jedna věc je ale dobrý nápad, druhá pak realizace, která bude byrokraticky dost složitá. Pokud se to ale ukáže jako reálné, pak by se město této variantě městské hromadné dopravy určitě nebránilo,“ uvedl místostarosta Svatopluk Pěček (ANO).

Technicky vzato by nebylo zprovoznění trati nic složitého. „Trať je v provozuschopném stavu bez omezení, v letním období se zde provozuje víkendová doprava,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová. Ihned by se mohly začít používat nástupiště, výpravní budovy i ostatní železniční infrastruktura jak v Poštorné, tak v Charvátské Nové Vsi či na zastávce Lednice-Rybníky.

Správa by oživení trati uvítala. „SŽDC může provozovat uvedenou trať v režimu pravidelné dopravy. Je ale nutné najít provozovatele, který je vybavený vozidly schváleného typu, a také zajistit financování, případně i napojení drážní dopravy na již fungující systém,“ poznamenala Šubová.

Právě na penězích by snaha Břeclavských mohla ztroskotat. „Nevím o žádném městě, které by si hradilo železniční dopravu. Obávám se, že pro rozpočet města velikosti Břeclavi je to finančně neuchopitelné,“ míní Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která provozuje linky jihomoravského integrovaného dopravního systému.

Podle něj zajímavá myšlenka, která by dopravu z okrajových částí Břeclavi výrazně zrychlila, pravděpodobně narazí.

„Hlavní problém je v tom, že dnes by mohl být interval vlaků maximálně dvakrát za hodinu, aby se soupravy na trati vykřižovaly. Autobusy přitom jezdí zhruba každých deset minut, tedy třikrát častěji. Navíc řada obyvatel okrajových částí města směřuje do centra. A to je od vlakové stanice poměrně daleko,“ domnívá se Havlík. Pořízení jednotky, která by na kolejích jezdila, podle něj vyjde na desítky milionů korun. Navíc by bylo potřeba i jedné záložní. A autobusy by nad železnicí vyhrály i v komfortu. Ty městské hromadné dopravy jsou totiž nízkopodlažní.

Břeclavané se snaží o zlepšení dopravní situace i jinými způsoby. Pomoci by měl hlavně obchvat. I když už před rokem ministr dopravy Dan Ťok sliboval v Břeclavi, že se stavbou by se mohlo začít v roce 2020, Ředitelství silnic a dálnic teď označilo za nereálný i rok 2022.



Nejčtenější

Miliardářova oplocená obora právně neexistuje, úředníci udělali chybu

Do radějovské obory miliardáře Leoše Novotného staršího se běžný smrtelník...

Trofejní kusy zvěře v hodnotě i stovek tisíc korun chová bezmála 14 let uprostřed bělokarpatských kopců u Radějova na...

Bývalý radní postavil vilu u rezervace, využil zastaralý územní plán

Vila bývalého radního

Postavit si honosnou vilu s výhledem do chráněné přírodní rezervace lze snadno. Stačí zpackaný a dvacet let starý...



Brno kvůli opravě tepny dusí zácpy, autobusy musely objíždět zastávky

Přestože Zábrdovický most přes řeku Svitavu vypadá na první pohled nenápadně,...

Brněnské řidiče i cestující čeká krušných 15 měsíců. Od rána je kvůli rekonstrukci uzavřena Zábrdovická ulice i...

Muž ztratil hodinky za čtvrt milionu, pátrají po nich policisté

Hodinky Mont Blanc, které ztratil šestatřicetiletý muž z Brněnska.

O hodinky za čtvrt milionu korun přišel při večírku šestatřicetiletý muž v Brně. Když se ráno probudil, zjistil, že je...

VIDEO: V Brně vybírali i nejškaredější tetování, vyhrál rozpitý motýl

Soutěž o nejhorší tetování na Tattoo Grand Prix v Brně vyhrálo dílo, které má...

Zvířata z reálného světa i z říše fantazie, abstraktní obrazy s prvky kubismu nebo futurismu, ale také rozsáhlé malby....

Další z rubriky

Brno kvůli opravě tepny dusí zácpy, autobusy musely objíždět zastávky

Přestože Zábrdovický most přes řeku Svitavu vypadá na první pohled nenápadně,...

Brněnské řidiče i cestující čeká krušných 15 měsíců. Od rána je kvůli rekonstrukci uzavřena Zábrdovická ulice i...

Hrál jsem požitkáře a playboye, popisuje herec roli basketbalové legendy

Jan Mansfeld, který si zahrál roli legendy Ivana Mrázka ve filmu Zlatý podraz,...

Už v pondělí bude mít premiéru film Zlatý podraz, který je poctou československým sportovcům ke stému výročí republiky....

Přiznáním chránil rodinu, cestou k šibenici vykloubil gestapákovi čelist

Svatební fotografie Karla Holešovského.

V roce 1941 odsoudili nacisté za sabotáž řezníka Karla Holešovského z Tetčic na Brněnsku. Až na šibenici se nakonec...

Najdete na iDNES.cz