Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zachraňme rozjezdy, brojí Brňané na webu proti zdražení nočních linek

  8:28aktualizováno  8:28
Mají čtvrtletní "šalinkartu", přesto možná od příštího roku zaplatí extra poplatek za jízdu nočními rozjezdy. Řeč je o studentech a důchodcích, kteří mají zlevněné předplatné na hromadnou dopravu v Brně. Radní zvažují, že si tito lidé budou muset na cestu spojem mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní připlatit.

Noční rozjezd hromadné dopravy v Brně | foto: MF DNES

Návrh nyní projednává dopravní komise. Pokud by město ke zdražení přistoupilo, museli by si studenti a důchodci s předplatní jízdenkou od ledna kupovat ještě speciální jízdenku za 19 korun. Nebo její měsíční verzi za stovku.

Zdražení by se týkalo i těch, kteří využívají jednorázové lístky. Naopak majitelé nezlevněných předplatních - měsíčních, čtvrtletních či ročních - jízdenek by připlácet nemuseli.

Rozjezdy stojí ročně kolem 80 milionů korun, na jízdném se ale vybere jen 30 milionů. Radní si od návrhu slibují, že tak získají navíc zhruba 20 milionů korun.

"Zdůrazňuji, že ještě není o ničem rozhodnuto. Je to jeden z návrhů," řekl náměstek primátora pro dopravu Robert Kotzian (ODS).

Podle něj město na hromadnou dopravu doplácí letos 1,7 miliardy korun. "Naším cílem je, aby kompenzace příští rok nevzrostla. Zároveň ale musíme vzít v úvahu vyšší ceny energií, pohonných hmot i nové rozpočtové určení daní, kvůli kterému Brno přijde o čtvrt miliardy," popisoval Kotzian.

Čtyři tisíce podpisů v petici

Na Facebooku se proti zdražení rychle zformovala skupina Zachraňme rozjezdy. Ve čtvrtek ráno už měla přes tři tisíce členů. 

"Nelíbí se nám kroky města. Hned jsme začali uvažovat o petici, abychom ukázali, že náš názor není ojedinělý. Proto jsme založili skupinu na Facebooku," vysvětloval jeden z organizátorů, student Jiří Kelnar.

Kromě on-line petice, kterou už podepsalo přes 4 200 lidí, plánují také papírovou verzi.

"Čekali jsme, že nebudeme sami, ale takto rychlý nárůst nás těší. Svědčí o tom, že nespokojených je mnohem víc lidí," dodal Kelnar.

Proti případnému zdražování se postavila i opozice, konkrétně zelení a TOP 09. "Vytvoří se zbytečně zmatek. Navíc náklady na tisk jízdenek, distribuci i revizory povedou k tomu, že výsledný finanční efekt bude nula," myslí si zastupitel za TOP 09 Jaroslav Kacer.

Speciální příplatek za noční linky není v Česku obvyklý. Funguje pouze v Hradci Králové a Pardubicích. "Lidí, kteří jezdí do práce a školy, se zdražení nedotkne. A pro toho, kdo jde večer ven, je sto korun cena dvou panáků dobré lihoviny. To lze unést," podotkl Kotzian.

Podle něj jsou však ve hře ještě jiné možnosti, například prodloužení intervalu mezi jízdami nebo zkrácení tras jednotlivých linek.

Rada by měla definitivní verzi změn projednat v listopadu. Nejpozději v prosinci pak budou o návrhu hlasovat zastupitelé.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martina Šopfová z opuštěné kavárny vytvořila v Brně písečné centrum. První v...
Z opuštěné kavárny vyrostla písečná oáza, pomohou tam i s bolestmi zad

Nestačilo jí brouzdat se pískem jen jednou za rok při dovolené u moře. Tak kinezioložka Martina Šopfová přenesla písek pod střechu, kde se na něm cvičí jóga....  celý článek

Na 190. kilometru dálnice D1 havarovaly v pátek dva kamiony. Hasiči museli...
Po srážce kamionů byl zablokovaný sjezd z D1 do Brna, tvořily se kolony

Dálnice D1 byla v páteční odpolední špičce u sjezdu na Brno ve směru od Prahy uzavřená. Na 190. kilometru havarovaly dva kamiony a hasiči museli jednoho z...  celý článek

Nehoda kamionu, dodávky a osobního auta komplikovala od rána provoz na dálnici...
Na D1 mezi Vyškovem a Brnem se srazil kamion s dodávkou a osobním autem

Dálnice D1 z Vyškova do Brna byla kvůli nehodě kamionu, dodávky a osobního auta na 207. km neprůjezdná. Jeden člověk je těžce zraněný. Dálnici se podařilo plně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.