Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brňanům chybí na méně vytížených linkách nízkopodlažní tramvaje

  16:20aktualizováno  16:20
Nízkopodlažních tramvají je v Brně stále málo. Luxus pohodlného nastupování si tak mohou užít jen ti, kteří jezdí na frekventovaných tratích. A tak se cestující, kterými jsou mnohdy senioři, třeba na linkách 4, 5 či 7 stále trápí se schody.

V Brně je stále málo nízkopodlažních tramvají, ty chybí zejména na méně vytížených linkách (ilustrační snímek). | foto: ČTK

Z chodníku dolů na silnici a pak zdolat několik schodů vzhůru do tramvaje. Takový scénář předepisuje brněnský Dopravní podnik Libuši Písaříkové a dalším seniorům z Masarykovy čtvrti.

"V okolí Kraví hory žijí převážně starší lidé. Přitom tam nejezdí skoro žádné tramvaje s nízkou podlahou. A na konečné je ještě složitější nastupování než na zastávkách bez ostrůvků," popisuje brněnská důchodkyně obvyklou anabázi.

Výhodu mají lidé z velkých sídlišť

Brněnský Dopravní podnik sice pořídil v posledních čtyřech letech celkem 29 tramvají 13T, u nichž je nízká podlaha běžným standardem, ale protože se jedná o vozidla s velkou kapacitou, nasazuje je pouze na nejzatíženější linky. Lidé na méně frekventovaných trasách, po kterých jezdí linky 2, 4, 5, 7 a 11, mají smůlu.

Všimla si toho i mladá maminka Blanka Svobodová. "Po městě cestuji s kočárkem, který sama neunesu, a ještě s dalším dítětem. Na jiných linkách vím, že si můžu jeden spoj nechat ujet, protože do dalšího bez problémů nastoupím. To se o čtyřce říct nedá," prozrazuje Svobodová. Jak podotýká, zvlášť špatně se jí na této lince nastupuje na zastávkách Úvoz a Všetičkova.

Výhodu mají především obyvatelé velkých brněnských sídlišť. Velkokapacitní tramvaje, často s pohodlným nástupem, zde jezdí po oddělených tratích, na kterých je samozřejmostí nástup z vyvýšených ostrůvků.

Na garantované spoje není vždy spolehnutí, míní Brňané

Čtyřka je přesným opakem - její trasa vede výhradně ulicemi s běžným silničním provozem. Na více než desítce zastávek se nastupuje přímo z vozovky, ve většině případů je nutno ještě zdolat několik schodů do vozu.

"Nízkopodlažních tramvají, které jsou vhodné na linku 4, máme velmi omezený počet. A ty je navíc třeba rozdělit mezi pět linek," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.

Z tohoto důvodu jezdí na čtyřce zpravidla dvě nízkopodlažní tramvaje. Cestující musí počítat, že jim taková souprava přijede jednou za půl hodiny nebo také za víc než hodinu. Jde o takzvané garantované spoje, které jsou uvedeny v jízdním řádu. Podle Škrancové mají i tak dlouhé intervaly mezi nízkopodlažními spoji smysl. "Mnozí lidé si podle toho plánují cestu," míní mluvčí.

Zkušenosti některých Brňanů jsou však jiné. "Na údaj, kdy přijede nová tramvaj, raději nespoléhám. Už se mi stalo, že jsem si na ni počkala a stejně přijela stará," přidává vlastní zkušenost Libuše Písaříková.

Podle mluvčí Škrancové tvoří nízkopodlažní tramvaje více než třetinu z celkového počtu zhruba tří set tramvají, které v Brně jezdí. Žádné zlepšení nemohou čekat cestující na trase Obřany - Masarykova čtvrť či Štefánikova čtvrť - Mendlovo náměstí ani letos. Vozový park v Brně posílí pouze čtyři kloubové tramvaje typu Vario, které se objeví přednostně na lince 1.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Jana Krutáková, volební lídr STAN v Jihomoravském kraji
Hrozilo jí vězení, teď je z exstarostky Krutákové poslankyně

Přestože na jižní Moravě se Starostům a nezávislým (STAN) příliš nedařilo – získali tu jen 3,63 procenta hlasů – díky výsledkům ve zbytku země se jejich...  celý článek

Miroslav Grebeníček před posledním rozloučením s komunistickým europoslancem...
Do Sněmovny se dostal i komunista Grebeníček. Poslancem je už 23 let

Také letos poslali voliči do Poslanecké sněmovny bývalého předsedu KSČM Miroslava Grebeníčka. Ten je poslancem se čtyřletou přestávkou od roku 1990....  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.