V Brně je stále málo nízkopodlažních tramvají, ty chybí zejména na méně vytížených linkách (ilustrační snímek).

V Brně je stále málo nízkopodlažních tramvají, ty chybí zejména na méně vytížených linkách (ilustrační snímek). | foto: ČTK

Brňanům chybí na méně vytížených linkách nízkopodlažní tramvaje

  • 22
Nízkopodlažních tramvají je v Brně stále málo. Luxus pohodlného nastupování si tak mohou užít jen ti, kteří jezdí na frekventovaných tratích. A tak se cestující, kterými jsou mnohdy senioři, třeba na linkách 4, 5 či 7 stále trápí se schody.

Z chodníku dolů na silnici a pak zdolat několik schodů vzhůru do tramvaje. Takový scénář předepisuje brněnský Dopravní podnik Libuši Písaříkové a dalším seniorům z Masarykovy čtvrti.

"V okolí Kraví hory žijí převážně starší lidé. Přitom tam nejezdí skoro žádné tramvaje s nízkou podlahou. A na konečné je ještě složitější nastupování než na zastávkách bez ostrůvků," popisuje brněnská důchodkyně obvyklou anabázi.

Výhodu mají lidé z velkých sídlišť

Brněnský Dopravní podnik sice pořídil v posledních čtyřech letech celkem 29 tramvají 13T, u nichž je nízká podlaha běžným standardem, ale protože se jedná o vozidla s velkou kapacitou, nasazuje je pouze na nejzatíženější linky. Lidé na méně frekventovaných trasách, po kterých jezdí linky 2, 4, 5, 7 a 11, mají smůlu.

Všimla si toho i mladá maminka Blanka Svobodová. "Po městě cestuji s kočárkem, který sama neunesu, a ještě s dalším dítětem. Na jiných linkách vím, že si můžu jeden spoj nechat ujet, protože do dalšího bez problémů nastoupím. To se o čtyřce říct nedá," prozrazuje Svobodová. Jak podotýká, zvlášť špatně se jí na této lince nastupuje na zastávkách Úvoz a Všetičkova.

Výhodu mají především obyvatelé velkých brněnských sídlišť. Velkokapacitní tramvaje, často s pohodlným nástupem, zde jezdí po oddělených tratích, na kterých je samozřejmostí nástup z vyvýšených ostrůvků.

Na garantované spoje není vždy spolehnutí, míní Brňané

Čtyřka je přesným opakem - její trasa vede výhradně ulicemi s běžným silničním provozem. Na více než desítce zastávek se nastupuje přímo z vozovky, ve většině případů je nutno ještě zdolat několik schodů do vozu.

"Nízkopodlažních tramvají, které jsou vhodné na linku 4, máme velmi omezený počet. A ty je navíc třeba rozdělit mezi pět linek," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová.

Z tohoto důvodu jezdí na čtyřce zpravidla dvě nízkopodlažní tramvaje. Cestující musí počítat, že jim taková souprava přijede jednou za půl hodiny nebo také za víc než hodinu. Jde o takzvané garantované spoje, které jsou uvedeny v jízdním řádu. Podle Škrancové mají i tak dlouhé intervaly mezi nízkopodlažními spoji smysl. "Mnozí lidé si podle toho plánují cestu," míní mluvčí.

Zkušenosti některých Brňanů jsou však jiné. "Na údaj, kdy přijede nová tramvaj, raději nespoléhám. Už se mi stalo, že jsem si na ni počkala a stejně přijela stará," přidává vlastní zkušenost Libuše Písaříková.

Podle mluvčí Škrancové tvoří nízkopodlažní tramvaje více než třetinu z celkového počtu zhruba tří set tramvají, které v Brně jezdí. Žádné zlepšení nemohou čekat cestující na trase Obřany - Masarykova čtvrť či Štefánikova čtvrť - Mendlovo náměstí ani letos. Vozový park v Brně posílí pouze čtyři kloubové tramvaje typu Vario, které se objeví přednostně na lince 1.