Brněnská hvězdárna bude mít digitárium. Proletíte se vesmírem i mozkem

Brněnská hvězdárna se díky padesátimilionové dotaci do roka rozroste o přírodovědné digitárium. Toto zařízení bude návštěvníkům promítat v trojrozměrném formátu. Podívat se tak budou moci do vesmíru a "letět" z planety na planetu, nebo se zavrtat do nitra země či lidského mozku.

Brněnská hvězdárna na Kraví hoře | foto: Petra Mášová, MF DNES

"Zařízení má dvě části. Tou první je projekční polokulovitá plocha o průměru sedmnácti metrů. Tou dražší, důležitější, ale méně viditelnou je projektor zabudovaný ve zdi," popsal zařízení ředitel Hvězdárny a planetária Brno Jiří Dušek.

Hvězdárna a planetárium Brno

Brněnský areál na Kraví hoře se po rekonstrukci stal jednou z nejmodernějších institucí svého druhu ve střední Evropě.

Přestavba trvala déle než rok, hvězdárna byla otevřena v listopadu.

Projekt stál téměř sto milionů korun.

Aktuální program je k dispozici na www.hvezdarna.cz

Hlavní změnou pro návštěvníky ale bude to, co zařízení umí. "Datové projektory na kopuli promítnou trojrozměrný obraz. Může to být model vesmíru a návštěvníci mohou jakoby letět z hvězdy na hvězdu," popsal Dušek atrakci, od které se očekává, že bude vrcholem prohlídek.

Kromě těchto mezihvězdných cest ale podle něj může zařízení simulovat i zemské jádro nebo třeba vnitřek mozku. Tím by přírodovědné explanatorium dostálo svému jménu a také koncepci hvězdárny, která se po znovuotevření rozhodla překročit hranice astronomie a stát se jakýmsi vzdělávacím centrem neživé i živé přírody.

Zařízení budou využívat i další instituce

Podle Duška to má ještě jeden důvod. "Bylo by škoda tak drahé zařízení využívat pouze pro astronomii," míní ředitel. Prostor tak mohou dostat i různá umělecká audiovizuální díla, která pro podobná zařízení už vznikají.

Tomu napovídá i seznam institucí, které se na projektu budou podílet. Kromě Masarykovy univerzity a Vysokého učení technického, které mají zajišťovat zejména vědecký obsah programů, jsou to i Filharmonie Brno, Turistické a informační centrum města Brna nebo Knihovna Jiřího Mahena.

I díky tomu se projekt, na který dostala hvězdárna stoprocentní, padesátimilionovou dotaci z ministerstva školství, líbí i brněnskému primátorovi Romanu Onderkovi. "Už zdaleka nejde pouze o astronomii, ale také o spektrum dalších vědních oborů a spojení významných brněnských institucí," uvedl primátor Brna, které je zřizovatelem hvězdárny.

Instalace nových přístrojů omezí provoz sálu od podzimu příštího roku do ledna 2013. Naváže na rozsáhlou přestavbu a modernizaci, po které byla hvězdárna otevřena v listopadu. Za pět týdnů ji už stihlo navštívit přes devět tisíc zájemců.

"To je dvojnásobně více, než je v tomto období běžné. Na to, že máme otevřeno pouze večer, je to skvělé číslo," pochvaloval si Dušek.

Autor:

Ministr obrany Martin Stropnický (ANO)
Jak se činili poslanci? Nejméně hlasoval Stropnický, nejvíc Sklenák

Jak si vedlo v uplynulém volebním období třiadvacet jihomoravských poslanců? MF DNES zmapovala jejich aktivitu. Řadě z nich se podařilo prosadit důležité...  celý článek

Letošní sucho na Znojemsku a v povodí Dyje nad Vranovskou přehradou způsobilo,...
Sucho odkrylo vesnici i se zbytky kostela na dně Vranovské přehrady

Letošní velké sucho na Znojemsku a v povodí Dyje způsobilo, že už od května klesá hladina Vranovské přehrady. Díky tomu se opět objevily základy domů zatopené...  celý článek

Klasické dřevěné topůrko postupně mizí z trhu.
Vystrašená žena zavolala strážníky, ze tmy u řeky slyšela křik a údery