Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Vladimir Pirogov, Reuters

Brněnské letiště leží v pásmu tažných ptáků. Zahánějí je dravci i psi

Dravec, kvůli kterému musel v sobotu neplánovaně přerušit let do Anglie stroj společnosti Ryanair, na letiště v brněnských Tuřanech nezabloudil náhodou. "Dravci sem létají lovit hlodavce," komentoval událost ředitel letiště Tomáš Plaček.

Každé letiště je vybaveno takzvanou biologickou ochranou, která ptáky sleduje a odhání. Tuřanské letiště k tomu využívá sokolníky s rarohy, sokoly a jinými většími dravci nebo také psy.

"Cvičení dravci mají vyplašit drobnou zvěř a podobným případům zamezit," vysvětlil Plaček. - čtěte Boeing se musel vrátit do Brna

Navzdory všem opatřením se však občas stane kolize. "Na brněnském letišti se to stává stejně často jako na jiných letištích. Brno je navíc specifické, protože prý leží v tažném pásmu ptáků," dodal Plaček.

Teď už jsou většinou všichni ptáci zpátky. Období, kdy riziko stoupá, je na podzim a na jaře. Ptáci se stěhují do teplých krajin a zpět.

Brněnská hala na letišti v Tuřanech

Jestliže se letadlo s opeřencem opravdu srazí, závažnost situace záleží na tom, jak je pták veliký a do které části letadla narazí.

Vrabec, nebo hejno racků
"Něco úplně jiného je, když do křídla vrazí vrabec, a něco jiného, když narazíte do hejna mořských racků, kteří vám projdou motorem," popsal předseda technické komise Českého sdružení dopravních pilotů Karel Mündel.

"Když je to malý pták, motor ho přemele úplně snadno. K nebezpečnému poškození by mohlo dojít, kdyby šlo o velkého ptáka, třeba husu nebo labuť," dodal.

Pták může úplně zničit motor. Na letišti v ruském Domodědovu před rokem letoun Antonov dokonce havaroval.

"Proletěli hejnem ptáků a nasáli je do dvou motorů. Je to čtyřmotorové letadlo, které na dva motory letí velmi špatně," zavzpomínal Mündel. Piloti na moderních strojích by však podle něho měli srážku s ptákem vždy bez větších problémů zvládnout.