Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brněnští radní chtějí nádraží u řeky. Dopravě uleví vybudování „metra“

  11:41aktualizováno  11:41
Nové vlakové nádraží chtějí radní Brna na jihu u řeky Svratky. Klíčový verdikt doplnili tím, že zároveň začnou pracovat i na projektu výstavby podzemní dráhy, takzvaném severojižním kolejovém diametru.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Plány na brněnské metro, jak mu lidé přezdívají, existují už nejméně 15 let, ale teprve v pondělí přišli lidovci s nápadem podmínit jeho stavbou odsun hlavního nádraží. Pro bylo osm radních z ANO, KDU-ČSL, TOP 09 a Pirátů. Proti dva náměstci z hnutí Žít Brno a Strany zelených.

Podle příznivců nádraží kilometr jižně od centra by s podzemní drahou padla hlavní nevýhoda této varianty – špatná dopravní dostupnost.

„Otevře to městu možnost dále se rozvíjet. Denně sem dojíždí kolem sta tisíc lidí a podzemní železniční trať odlehčí dopravě,“ obhajoval nečekané rozhodnutí rady primátor Petr Vokřál (ANO).

Brno už má s ministerstvem dopravy na metro předběžně dohodnutou studii proveditelnosti. Část diametru je přitom už teď v územním plánu. Trať by vedla z Tišnova přes Řečkovice, v Králově Poli by se zanořila pod zem, podjela by centrum města a nádraží u řeky a už klasicky nad zemí by pokračovala až do Chrlic.

A podporuje ji i kraj, s nímž začne Brno pracovat na memorandu. To by mělo konkrétněji navrhnout, jak se o financování metra podělí se státem. Odhady staré šest let mluvily o nejméně 23 miliardách korun.

Samotné nové nádraží pak vyjde až na 45 miliard. Kde bude definitivně stát, rozhodne vláda nejpozději v září – i na základě doporučení brněnského zastupitelstva, které se sejde příští úterý.

Klíčová formulace v prohlášení

Ačkoli se ukázalo, že pro odsunuté nádraží s metrem by byli všichni koaliční partneři kromě Strany zelených, nakonec proti hlasovalo i Žít Brno. Vadí mu, že koalice šla proti názoru Brňanů, kteří v městem zadaném průzkumu byli pro polohu nádraží v centru. A že projekt metra není podrobněji rozpracovaný.

„Spoléhat se, že se nádraží odsune a pak někdy bude diametr, nestačí. Pokud se jen odsune, pak pokládám skoro za jasné, že doprava zkolabuje. Proto jsme navrhovali, ať město řekne, že je k tomu potřeba bezpodmínečně udělat diametr. To se ale nestalo, město jen vyjádřilo takové přání,“ popsal náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno).

Právě díky této formulaci v usnesení rady ale nehrozí zdržení stavby nového nádraží, protože ta zároveň nebude závislá na vybudování metra. Pirátům to však nevadí, a byť jsou v jednom klubu s Žít Brno, připojili se k většině v koalici.

Zelení, kteří dlouhodobě prosazují variantu nádraží v centru pod Petrovem, nesouhlasí s odsunem ani v případě stavby nové podzemní trati.

„Označil bych to za fíkový list odsunu nádraží. Pokud má negativa stavby za desítky miliard vyvažovat jiná stavba za desítky miliard, tak to není zodpovědné rozhodování města. V tuto chvíli o ní nikdo nic pořádně neví, ani kolik má stát, kdy bude postavená či komu přesně prospěje,“ reagoval náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených), jemuž vadí i fakt, že toto řešení nemá podporu veřejnosti.

Podle náměstka primátora Richarda Mrázka (ANO) by ale brněnské metro bylo pro město nezbytné, i kdyby nové nádraží stálo pod Petrovem. A stejně jako Vokřál věří, že půjde budovat souběžně s nádražím.

„V některých částech bychom mohli mít za tři roky dokumentaci pro územní rozhodnutí. Je otázka, zda na to budou peníze. Tady bych byl opatrnější,“ připustil možné problémy Mrázek s tím, že město a kraj v tuto chvíli můžou financovat jen studii proveditelnosti v řádu několika milionů korun.

Pád koalice? Hrozba trvá

Varianta nádraží včetně plánovaného metra se líbí i opozici. „Neměli bychom s tím mít problém,“ řekl předseda klubu ČSSD Oliver Pospíšil. „Pokud by šlo o sdruženou investici, bylo by Brno hloupé, kdyby na to nekývlo. Město by diametr muselo stavět tak jako tak, takhle to bude rychlejší,“ připojil se Robert Kerndl, šéf klubu ODS.

Ani kompromisní varianta polohy nádraží s podzemní kolejovou tratí ale nezažehnala hrozící rozpad koalice. Jenže politikům se ji nechce bourat, i když část z nich tvrdí, že byla porušena koaliční smlouva.

„Tato varianta polohy nádraží jde za rámec smlouvy, kterou jsme podepsali. Budeme o tom ale ještě jednat v klubu. Pokud padne shoda, požádali bychom koaliční partnery o svolání dohodovacího řízení,“ poznamenal Ander. „Rozpad připouštím, pokud se shodneme, že považujeme za nedostatečné to, co se podařilo dojednat na radě,“ uvedl Hollan.

Podle primátora Vokřála by byla škoda půl roku před volbami koalici rozpustit. „Budeme se muset dohodnout, za jakých podmínek jsme schopní koalici udržet pohromadě,“ uzavřel Vokřál.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Úplné seznamy kandidátů do zastupitelstev obcí podle okresů pro Jihomoravský kraj:

Volby do Senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se v Jihomoravském kraji volí v obvodu 56 - Břeclav a v obvodu 59 - Brno-město. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude se druhé kolo senátních voleb konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Superbiky v Brně končí, důvodem jsou vysoké finanční ztráty

Fanoušci na mistrovství světa superbiků v Brně.

Masarykův okruh ztrácí jednu z nejzajímavějších položek ve svém programu. Mistrovství světa superbiků, které se tam...

Nehoda, která změnila železnici. Lidé z okolí se po ní neštítili rabování

Ilustrační snímek

Přesně 90 let dnes uplynulo od pohřbu železničářů, kteří zemřeli při jedné z nejtragičtějších událostí v dějinách české...



Chataři na kraji Brna mají strach z narkomanů a bezdomovců, už se střílelo

V chatové oblasti mají místní strach z bezdomovců a narkomanů. Policejní pásky...

Lidi ze zahrádek a chat v brněnské čtvrti Obřany tyranizuje parta narkomanů, kteří se zabydleli na některých pozemcích....

Developer chce v Brně nový mrakodrap, proti jsou místní i architekt města

Projekt s názvem Lidická 77 počítá s mrakodrapem naproti parku Lužánky....

Uprostřed bloku v Lidické ulici v Brně chce developer stavět 80 metrů vysoký kolos, do kterého se má vměstnat 177 bytů....

Migranty v návěsu odhalil řidič kamionu na cestě z Turecka až v Mikulově

V nákladovém prostoru kamionu se skrývali čtyři nelegální migranti.

Na čtyři muže ukryté pod plachtou kamionu narazili ve čtvrtek v Mikulově jihomoravští policisté. Černí pasažéři, kteří...

Další z rubriky

O miliony korun z akcií Veletrhů Brno se nikdo nehlásí

Veletrhy Brno

Kdo si kdysi koupil akcie brněnských veletrhů, může mít naději, za ně na magistrátu jihomoravské metropole dostane...

Pětistovka pro každého, dočasný armádní most. Politici slibují i nemožné

Ilustrační snímek

Politici se na jižní Moravě předhánějí v tom, jak získat voliče za každou cenu. Nezdráhají se přitom slibovat věci,...

Vize za miliardu. Z Hodonína až do Olomouce na lodi

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží ke Spytihněvi, kde stojí nové přístaviště.

Olomoucký kraj chce prosadit výrazné prodloužení Baťova kanálu. Ředitelství vodních cest s trasou až do Olomouce v...

Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku
Kdy začít děti učit zacházet s penězi? Začněte pomocí her v předškolním věku

Jedním z nejčastějších sociálních problému, se kterými se dnes potkávají Češi, je pád do dluhové pasti. A může za to hlavně nedostatečná finanční gramotnost, na kterou se ve školách trochu zapomíná. Trénujte ji se svými dětmi už od předškolního věku a ušetříte jim tak v budoucím životě spoustu potíží. Kdy a jak můžete děti finančně vzdělávat?

Najdete na iDNES.cz