(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Brněnsko dostane brzy pohodlnější a mladší autobusy

  • 7
Cestování autobusy po silnicích v okolí Brna by mělo být pohodlnější. Kraj si dal při výběru dopravců podmínku, aby byly průměrně staré jen šest let. Podařilo se mu také vyjednat nižší cenu za kilometr, než za jakou se v zemi obvykle jezdí.

Jihomoravský kraj objednává v tendru dopravu na deset let dopředu a chce, aby průměrná cena za jeden ujetý kilometr činila dvacet osm korun. Celostátní průměr se přitom pohybuje okolo jednatřiceti korun.

V současné době spadá pod Brněnsko 83 linek integrované dopravy, přitom na celé jižní Moravě je jich necelých 200. Řidiči v oblasti Brno-venkov najedou ročně více než čtrnáct milionů kilometrů. Díky nižší ceně by tedy měl kraj na dopravě ušetřit několik desítek milionů korun.

Autobusy na Brněnsku

Jejich průměrné stáří by mělo být šest let.

Za jeden ujetý kilometr by si dopravci měli účtovat 28 korun, což je o tři koruny méně, než činí celostátní průměr. 

Na Brněnsku jezdí 83 linek ze 194, které fungují v integrované dopravě na jižní Moravě. Ročně tady řidiči autobusů ujedou asi čtrnáct milionů kilometrů.

Podle hejtmana Michala Haška by se podobné tendry měly uskutečnit i v ostatních částech Jihomoravského kraje, čímž by došlo k ještě dalším celkovým úsporám v oblasti dopravy.

Komfortnější by mělo být v budoucnu i cestování pro lidi s tělesným postižením, seniory a maminky s kočárky. Podmínkou pro dopravce mimo jiné bylo totiž i to, že musí zajistit určitý počet nízkopodlažních autobusů.

Cestující bude vozit devět dopravců

"Výběrového řízení se účastnilo patnáct dopravců. Jsem rád, že v drtivé většině případů mohou být v nejbližší době uzavřeny nové smlouvy," řekl hejtman Hašek a dodal, že právě díky otevřenému výběrovému řízení se v dopravě podařilo docílit jedné z nejnižších cen v zemi.

Kraj rozdělil brněnský region do třiceti obvodů, přičemž pro každý obvod mohli dopravci nabídnout svou cenu. Podle slov hejtmanova náměstka Václava Horáka záleželo na každé firmě, v kolika obvodech budou mít o zakázky zájem. Z celkového počtu patnácti uchazečů uspělo devět dopravních firem.

"Sedm z nich jsou naši dopravci, kteří mají sídlo v Jihomoravském kraji. Osmý v kraji sídlo nemá, ale už zde jezdí," uvedl Horák a dodal, že devátou vybranou společností je firma se sídlem mimo kraj, tedy že na Brněnsku bude autobusy hromadné dopravy zajišťovat poprvé.

Co se týká železniční dopravy, spolupracuje kraj pouze s Českými drahami. Podle koaliční smlouvy ČSSD a KDU-ČSL by však měl připravit výběrové řízení, do kterého by se mohly přihlásit i ostatní společnosti zajišťující železniční dopravu. I ony budou muset splnit několik podmínek, mimo jiné i to, že budou od roku 2016 přepravovat cestující novými vozy.