Ondřej Pilát provozuje v centru Brna malou půvabnou kavárnu Tungsram. Před více než rokem si koupil starý Ford Tranzit 130, který přebudoval na pojízdnou kavárnu. "Propojení kamenné kavárny a té pojízdné je super, jsem spokojený," říká před dveřmi červeného tranzitu, který dřív sloužil hasičům.
Dovnitř se vejdou stoly, postel, kávovar i dvě lednice. "Nábytek je jako lego. Navrhl jsem si ho sám. Je vyroben z lehké překližky a hliníku, takže nevezu zátěž," popisuje kavárník při sestavování barového pultu.
"Vozím si kávu, mléko, zákusky i dvacet kilo ledu," popisuje. Poprvé kávu na kolech přivezl na letní seminář fotografů v Beskydech. "Hospodská jim nechtěla přivézt lepší pití, tak jsem přijel já," vypráví.
Vaření espress a cappuccin se tehdy zkomplikovalo, když mu majitelka hospody odpojila elektřinu. "Dneska už je mi to jedno, mám kávovar přestavěný na plyn," říká.
Třetí kavárna už byla na kolečkách
Nedostudovanému inženýrovi učaroval voňavý svět brněnských kaváren už před lety. Svůj první podnik s názvem Beng otevřel v Muzeu romské kultury na Bratislavské v Brně.
Druhou kavárnu, Tungsram, provozuje na Kapucínském náměstí. A té pořídil pojízdného bratříčka.
Kromě kávy má rád stará auta. Když mu před časem někdo z garáže ukradl hadraplán, s koupí červeného tranzitu neváhal. "Je to takový můj nomádský pokojíček," pochvaluje si.
Je i fanouškem 16mm filmů a plánuje, že letos bude z tranzitu i promítat, takže kavárnu propojí s kinematografem.
Kalendář na letošní sezonu už má plný. "Na festivalech a akcích bývá špatné víno i káva. Nemají žádné pořádné kořalky, to já všechno mám," vysvětluje.