Brněnská tranvaj RT6N1 stála kvůli závadám několik let v depu

Brněnská tranvaj RT6N1 stála kvůli závadám několik let v depu | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Brněnský Dopravní podnik opět testuje poruchovou tramvaj. Pojede?

  • 2
Cestující na lince 12 mohou už měsíc nastupovat do tramvaje, která se liší od běžných "šalin". Jakmile vejdou dovnitř, stávají se součástí pokusu brněnského Dopravního podniku o zprovoznění tramvaje s označením RT6N1. Ta je sice stará jedenáct let, většinu času ale strávila ukrytá v depu kvůli vážným závadám.

Brněnský dopravce se nyní znovu snaží získat typové zkoušky, díky kterým by tyto soupravy mohly začít jezdit v normálním režimu. Zatím vozí lidi v testovacím provozu jedna tramvaj, pokud uspěje, mohly by do ulic vyjet i zbývající tři vozy, které Brno vlastní.

Jak vypadají šance po měsíci testu a po čtyřech tisících najetých kilometrech? Diplomaticky řečeno: zatím není nic ztraceno. "Přesné výsledky zatím nemáme. Vím, že zkoušky probíhají, vím, že se tam něco nepovedlo a muselo se opakovat," popsal Miroslav Košatka z Drážního úřadu. Naposledy se Brno pokoušelo tramvaje RT6N1 zprovoznit v roce 2004.

Podle Dopravního podniku se tramvaj za měsíc testování potýkala se třemi problémy, za jeden z nich zřejmě vůz nemůže. "V jednom případě došlo k přehřátí CAN jednotky (součástka ovládání tramvaje -pozn. red.) - závadu jsme řešili vylepšením náporového větrání," popsala mluvčí dopravce Hana Pohanová. Podle ní se také občas samovolně zapne skluz jednoho z podvozků. Celkově musí tramvaj za tři měsíce zkoušek najet 13 500 kilometrů, zatím je tedy ve třetině.

Nejdražší tramvaj v Brně?
Pokud by se Brnu podařilo typové zkoušky získat, bylo by první v zemi. Stejné tramvaje mají i v Praze a Liberci. Do provozu se už patrně nikdy nedostanou. "V Liberci mají oproti Brnu úplně jinou výbavu. Podle mě to do provozu nikdy schválené nebude," uvedl Košatka. Praha se tramvaje snažila přestavět, po několika neúspěšných pokusech od toho zatím upustila.

Všechna tři města koupila netradičně vyhlížející tramvaje od pražské ČKD v druhé polovině 90. let. V Brně byla tehdy částečně nízkopodlažní tramvaj raritou. Soupravám ovšem chybělo povolení pro provoz, a než stihl výrobce zkoušky dodělat, zkrachoval. Na vozech se začaly objevovat závažné nedostatky, ale nebylo ani kde reklamovat. Staly by se totiž součástí konkurzní podstaty zkrachovalého podniku a město by o peníze přišlo.

I tak se typ RT6N1 nejspíš zapíše jako nejdražší tramvaj v historii Brna. Kolik přesně anabáze se zprovozňováním tramvaje stála, nechce vedení Dopravního podniku říct.

A nechce ani spekulovat o tom, co se stane, když se vozy ani tentokrát nepodaří zprovoznit. "Vyčkáme na skončení celého procesu," řekla Pohanová.