Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČTK

Brněnský dopravní podnik začíná šetřit, na tramvaj se možná bude čekat déle

  • 58
Až o deset minut déle by si Brňané mohli počkat od poloviny prosince večer na zastávce. Dopravní podnik chystá úsporná opatření a podle neoficiálních informací chce prodlužovat intervaly mezi večerními a víkendovými spoji a rušit některé linky. Naopak o zvyšování jízdného už se neuvažuje.

Zprávy o plánovaných změnách se objevily na diskusním fóru www.k-report.net, kam přispívají zejména zaměstnanci brněnského dopravního podniku.

"Večerní interval se zvýší z 20 minut na 30, o víkendu se z 15 minut přejde na dvacet. Některé linky se zruší, jiné upraví. A do toho ještě budou tramvaje od 22 do šesti hodin jezdit v zastavěné oblasti jen rychlostí 40 kilometrů za hodinu," píše například jeden z diskutérů na fóru.

Podle krátkého průzkumu MF DNES by Brňané z delšího čekání na večerní tramvaje či autobusy nadšení nebyli. "Tak to se zase budeme mačkat jako sardinky," reagovala skupina studentů na hlavním vlakovém nádraží.

Obavy neskrývali ani další cestující: "No to snad není možný. Nejdřív zdražili a teď ještě nebudou jezdit," rozčiloval se starší pán.

Návrh musí schválit Rada města Brna

Jestli se změny opravdu uskuteční, není zatím jisté. Dopravní podnik však potvrdil, že musí šetřit. Konkrétní škrty, které naznačili zaměstnanci dopravního podniku, mluvčí firmy Hana Pohanová nepotvrdila ani nevyvrátila.

"Změny v dopravě plánujeme. V tuto chvíli ale nemohu říct, zda doprava bude opravdu takto řešena, protože návrh teprve předložíme ke schválení Radě města Brna počátkem listopadu," uvedla Pohanová. Informace z diskusního fóra ji překvapily.

A důvod změn? Podle mluvčí zasáhla ekonomická krize mohutně dopravní podnik, a proto se hledají všechny cesty, jak ušetřit. "Vždycky se ale snažíme, aby to cestující zasáhlo co nejméně," tvrdí mluvčí.

Rozpočet dopravního podniku je napjatý

Rozpočet dopravního podniku je podle radního Jiřího Olivy (ČSSD) velmi napjatý, protože je financován zejména městem Brnem. A to samo má problémy. "Nebudeme zvyšovat jízdné, a tak musíme hledat jiné cesty. Tam patří i omezení dopravy. V rámci kolektivní smlouvy budeme s odbory jednat i o mzdách, zvažuje se také možnost propouštění," řekl Oliva.

Stávka řidičů Dopravního podniku Brno proti vládním reformám - uzel na České ulici

Podle Pohanové se aktuálně podnik snaží vyhnout velké vlně propouštění. Změny které budou brněnští radní projednávat v listopadu, jsou podle Olivy nutností. Jak tvrdě nakonec krize zasáhne cestující, není zatím jasné.

Pokud na změny uvedené na fóru dojde, mohlo by to znamenat že si od poloviny prosince lidé na zastávce déle počkají večer a o víkendech, změny by je také mohly potkat u linek 68, 53, 99, 45, 29 a 10. Mluvčí DPMB Hana Pohanová potvrdila, že změny dopravce plánuje, avšak o podrobnostech mluvit nechtěla.

Šetřit by se mělo na méně vytížených linkách

"Šetříme tam, kde to bude cestující nejméně bolet, tedy nikoliv ve špičkových časech, nýbrž v méně exponovaných dobách a na linkách, které jsou sanovány jiným způsobem, například paralelní linkou," vysvětlila Pohanová.

Podle informací na diskusním fóru by se doprava měla omezit na lince 68 s tím, že bude zachováno účelové spojení pro zaměstnance hotelu Myslivna.

"Kratší trasou by měly jezdit i linky 53 a 99, které už nebudou zajížděť do areálu na Kolejní," píše diskutér. Podle něj by tak dopravce ušetřil téměř 30 tisíc vozokilometrů za rok. "Spoje tak budou končit v zastávce Technologický park a areál Kolejní by po dokončení chodníku ze zastávky technologický park měl i tak být dobře dostupný," míní.

Linku 53 využívají zejména studenti k přesunu mezi areály VUT, původně však byla zamýšlena hlavně pro imobilní studenty. "Je to moc velký přepych, vozit studenty v pětiminutových intervalech ze Skácelové na Technickou," vysvětluje další uživatel webu.

Rekonstruovaná tramvaj VarioLF2 brněnského dopravního podnikuRekonstruovaná tramvaj VarioLF2 brněnského dopravního podniku

Podle dalších zpráv z fóra www.k-report.net by měla být ještě zrušena linka 45 v úseku Stará Osada - Lesná. "Ušetří se tím úsek, na kterém stejně jezdí několik linek souběžně," vysvětluje se na webu.

Mračna se podle fóra stahují i nad linkami 10 a 29. Děvětadvacítka by měla být zrušena úplně, tramvaj číslo 10 by pak měla mít zkrácenou trasu. A tím se zase zvýší počet cestujících v lince 8, která jezdí po stejné trase.

Opačný problém řeší dopravce na lince 1. Tam je zase kapacita tramvají už překročena a více spojů na trati z technických důvodů jezdit nemůže. "Proto spojujeme kloubové tramvaje, a díky tomu můžeme přepravit více cestujících," dodala Pohanová.

Šetřit lze i na časopisu Šalina

Šetřit však Dopravní podnik chce i na jiných místech. Například na časopisu Šalina, který je zdarma k dostání v některých tramvajích a na prodejních místech DPMB. Vychází v padesátitisícovém nákladu a často bývá k vidění, jak se povaluje pošlapaný na podlaze tramvají nebo na zemi na zastávkách.

Podle Pohanové se však jedná o nosič informací ke klientům DPMB. "Zdaleka ne všichni naši klienti mají možnost využívat internet, zvláště starší lidé pak preferují tištěnou podobu informací," uvedla mluvčí. Podle radního Jiřího Olivy (ČSSD) je však několik set tisíc na propagaci firmy s takovým obratem stejně málo.