Tedy ještě o 25 milionů více, než původně Dopravnímu podniku chybělo. Peníze se v rozpočtu "našly" v rezervách z loňského roku, které zastupitelé přerozdělili.
Navýšení miliardové dotace o dalších 75 milionů vedení města zdůvodňuje zvýšením cen energií, pohonných hmot a daně z přidané hodnoty.
. Kolik město platí za dopravní podnik2007 2008 |
"Takhle bychom mohli kvůli inflaci postupovat u všeho. Dotace městským částem také zůstaly na úrovni roku 2007 a na ně se teď na rozdíl od Dopravního podniku zapomnělo," kritizoval starosta Černovic a brněnský zastupitel Jiří Hladík (ODS).
Roman Onderka vyšší dotaci dopravci hájí. "Není to jen otázka pohonných hmot, ale celkového rozklíčování nákladů Dopravního podniku," uvedl primátor.
V říjnu bylo všechno jinak
Ještě v říjnu, kdy se letošní rozpočet připravoval, přitom sám Onderka říkal, že Dopravní podnik jistě najde rezervy a nebude další peníze potřebovat. Neoficiálně se dokonce mluvilo o personálních změnách ve vedení, pokud by dopravce s miliardovým příspěvkem nevystačil.
"Věřím, že se podaří vše vyřešit," prohlásil v říjnu náměstek primátora Ladislav Macek. Pro zvýšení dotace Dopravnímu podniku zvedl ruku.
Podle Macka je požadavek na navýšení rozpočtu Dopravního podniku oprávněný. "Úsporná opatření, která podnik přijal, jsou plněna a s penězi je nakládáno efektivně. Rozpočet navyšujeme po dodání podkladů, které potvrzují, že navýšení je opravdu potřeba," uvedl.
Onderka zase tvrdí, že vedení podniku garantuje, že navýšení o pětasedmdesát milionů je letos poslední.
Dražší jízdné dopravci nestačí
Peníze navíc dostane dopravce i přesto, že od 1. ledna zvýšil jízdné u jednorázových jízdenek a některých typů předplatních jízdenek.
Dotace Dopravnímu podniku tvoří přibližně desetinu celého městského rozpočtu. Každý Brňan včetně nemluvňat a seniorů tak zaplatí za provoz hromadné dopravy ročně přibližně tři tisíce korun, bez ohledu na to, zda někdy tramvají jede, nebo ne.
Dopravce dostává dotaci podle toho, kolik kilometrů pro město jeho vozy najedou. Cena za jeden "vozokilometr" kolísá - třiačtyřicet korun za autobus, přes padesátikorunu stojí trolejbus a šedesát je za tramvaj. "V ceně jsou náklady na mzdu řidiče, amortizaci prostředku, pohonné hmoty nebo energie a v případě tramvají a trolejbusů i náklady na údržbu trolejového vedení nebo kolejové tratě," popsal náměstek primátora Macek.
Oproti dopravcům v kraji platí Brno svůj Dopravní podnik královsky. Autobusová společnost na jihu Moravy totiž dostane za jeden kilometr průměrně osmadvacet korun. "Ceny jsou stanovené v podmínkách výběrového řízení pro dopravce," vysvětlil před časem mluvčí krajského úřadu Jiří Klement. Za kloubový autobus pak kraj platí přibližně třicet korun.