Tomáš Reichel, ředitel nakladatelství Host, s úspěšnou trilogií švédského...

Tomáš Reichel, ředitel nakladatelství Host, s úspěšnou trilogií švédského autora Stiega Larssona | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Brněnský Host objevil Česku Larssona. Udrží čtenáře v napětí, říká Reichel

  • 1
Stieg Larsson strhl svou knižní trilogií Milénium tisíce čtenářů po celém světě. Knihy se s jednadvaceti miliony prodanými výtisky staly bestsellerem mezinárodního rozměru. Českým čtenářům je přineslo brněnské nakladatelství Host.

Kriminální trilogie Švéda Stiega Larssona Milénium doslova válcuje svět. Trojici knih tohoto autora bez diskuse přísluší nálepka bestseller - jednadvacet milionů prodaných výtisků mluví za vše.

Knižní trilogie Milénium

V tuzemsku švédského novináře a spisovatele Stiega Larssona (1954-2004) objevili právě v brněnském nakladatelství Host. Od roku 2005, kdy ve Švédsku vyšla první kniha Muži, kteří nenávidí ženy, se celá trilogie stala velkým mezinárodním bestsellerem se 21 miliony prodaných výtisků ve více než 40 zemích světa. Sám Larsson se triumfu nedožil. Zemřel náhle v roce 2004, krátce poté, co předal rukopisy knih svému švédskému vydavateli. O příjmy se přou Larssonovi příbuzní, na jedné straně jeho otec a bratr, na druhé straně jeho dlouholetá družka, se kterou však autor nebyl sezdán, což je podle švédských zákonů z hlediska dědictví problém.

Název druhého dílu je Dívka, která si hrála s ohněm. Třetí díl se jmenuje Dívka, která kopla do vosího hnízda.

Všechny knihy byly zfilmovány ve Švédsku, remaky natáčí také v Hollywoodu.

A kina už drtí tři snímky se zfilmovanými jedinečnými osudy Lisbeth Salanderové. Na tuzemské půdě tento fenomén odstartoval z brněnského nakladatelství Host. Pro české čtenáře Larssona objevil ředitel nakladatelství Tomáš Reichel.

Jak jste na Larssonovu trilogii vůbec kápli?
Před třemi čtyřmi lety jsme si uvědomili, že česká literatura a věda nemůže nakladatelství uživit. Logickou volbou bylo rozšířit překladovou beletrii. Po vydání Enquistovy Knihy o Blanche a Marii nám přišel katalog švédského nakladatelství, kde jsem uviděl anotaci třetího dílu Milénia. Nechal jsem si přeložit ukázku z knihy, a když jsem zjistil, že je to velmi dobře napsané, začali jsme jednat o právech.

Vydávali jste trilogii nejdříve díl po díle. Rostl čtenářský zájem, nebo to bylo stále stejné?
První díl vyšel na konci roku 2008 a trvalo pět měsíců, než se začal propracovávat do první desítky žebříčků prodejnosti. Po vydání druhého dílu v srpnu 2009 se už dalo mluvit o bestselleru, ale opravdový boom nastal až s třetím dílem letos v květnu.

Proto jste se rozhodli vydat vše v dárkovém balení pohromadě?
Předpokládáme, že většina lidí si přečte celou trilogii. Takto mají šanci si ji koupit naráz se slevou a v pěkné krabičce. Kromě toho jsme vydali také výrazně levnější brožovaná vydání prvních dvou dílů, třetí přijde po Novém roce.

Je to s Larssonem jenom jednoroční móda, nebo jeho knihy přežijí? A proč by měly?
Myslím, že přežijí, což je dáno také žánrem detektivního románu, který se obecně prodává dobře i řadu let po vydání. Vezměme si třeba Agathu Christie, která se pravidelně vrací do žebříčků prodejnosti, když zrovna není žádná nová dobrá detektivka v oběhu.

Ve Stockholmu už cestovní kanceláře vodí turisty na místa, kde se to vše děje... Jsou k propagaci literatury vhodné jakékoliv prostředky?
Trilogie se skutečně stala fenoménem. U takových knih navíc řada čtenářů stírá hranice mezi fikcí a realitou. Mají pocit, že se příběh skutečně odehrál. A pak se projíždějí po Stockholmu jako pamětníci po bojištích 2. světové války. I v tom je Larssonova genialita, že tuto iluzi dokáže vyvolat. Zájezdy do míst, kde se Milénium odehrává, pak jen vycházejí vstříc této poptávce. Myslím, že tady nejde o propagaci literatury pomocí cestovního ruchu, ale naopak.

Jak to, že se Milénium tak moc čte, když jsou to tak obsáhlé romány? Vždyť se stále láteří, jak je moderní člověk líný číst...
Nejde o rozsah. Milénium má přes 1 800 stran, Harry Potter je několikanásobně obsáhlejší. Pokud autor dokáže udržet čtenáře v napětí, většinou si pak přejí, aby těch stran bylo ještě víc. Obliba je u Larssona daná nejen schopností udržovat napětí, ale také atraktivním tématem, výborně rozehranou zápletkou, nesporně etickým rozměrem a také tím, že se zabývá fenomény, kterými dnešní společnost žije, násilí na ženách, mafie, rozvrácené rodiny...