Černý výlep v ulicích Brna | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Brněnský primátor i brněnské veletrhy zvou na koně černým výlepem

  • 29
První muž Brna Roman Onderka, ministr zemědělství i brněnské výstaviště jsou "podepsaní" na plakátech, které visí na desítkách nelegálních výlepových ploch po městě. Lákají na mistrovství světa ve voltiži, které se uskuteční v půli prázdnin.

Oba politici akci udělili svoji záštitu, Veletrhy Brno soutěž koní pořádají ve svém areálu. Zelené plakáty však místo na výlepových plochách visí na sloupech veřejného osvětlení i vedení tramvajových trolejí, na popelnicích či elektrických rozvaděčích.

Plakáty jsou v ulicích už několik týdnů. A i přes několik stížností a rozhořčení brněnského primátora se před pár dny objevily na nových místech.

. černý výlep

Problém s černým výlepem se v Brně v posledním roce znovu rozrůstá. Podle promotérů za to mohou ceny, které nasadila firma Rengl, ovládající většinu výlepových ploch ve městě.

Zakázku firma získala v minulém volebním období. Už tehdy si promotéři stěžovali, že je Rengl drahý. Před tři čtvrtě rokem navíc znovu zdražil, a to o sto procent. Městská společnost Technické sítě Brno mu však výlepové plochy dál pronajímá, přestože politici před volbami říkali, že chtějí Renglovo monopolní postavení zrušit.

Město nedávno představilo speciální nátěr, který má černému výlepu bránit. "Loni jsme tím zkušebně natřeli šestnáct míst, která byla do té doby denně polepována novými plakáty. A po nátěru se na místech už neobjevily. Funguje to," uvedl před časem náměstek primátora Oliver Pospíšil. Za třicet metrů čtverečních natřené plochy zaplatilo město loni 24 tisíc korun.

Firma Rengl, která v Brně pronajímá většinu reklamních ploch, z nepovoleného výlepu obviňuje vedení brněnského výstaviště. "Máme informaci, že veletrhy svěřily zakázku někomu, kdo provádí nelegální výlep," uvedl ředitel společnosti Jaroslav Rengl.

Firma odeslala žádost o vysvětlení řediteli Veletrhů Brno a na případ upozornila i primátora a ministra zemědělství. Odpovědi zatím nedostala, nicméně vedení města o černých plakátech pod záštitou primátora ví. "Přijde mi to přinejmenším podivné a budu se tím zabývat," rozhořčil se primátor Onderka, který je zároveň předsedou dozorčí rady veletrhů.

Kdo za vše může?
Jenže výstaviště dává od plakátů ruce pryč. "My jen poskytujeme prostor pro mistrovství světa ve voltiži. Propagaci si zařizuje pořadatelský klub Lucky Drásov," tvrdí David Pokorný z Veletrhů Brno.

A drásovský klub posílá odpovědnost zase dál - na agenturu Apokalypsa, která propagaci závodu zajišťuje. "Podle smlouvy tato firma odpovídá za veškeré činnosti spojené s výlepem plakátů," konstatovala ředitelka závodů Petra Cinerová.

Šéf Apokalypsy Dalibor Vajčner vrací spor zase na začátek: obviňuje společnost Rengl, že se snaží nesmyslnými obviněními likvidovat konkurenci. "Paní Renglová se o nás opakovaně hanlivě vyjadřuje na místech, kde nám to může uškodit. Vyzval jsem ji, aby se omluvila," řekl Vajčner. "Černý výlep jsem každopádně nezadal," prohlásil.

Doplnil však, že nemůže mít přehled o tom, kam se všechny plakáty dostanou. "Když se dvacet tisíc plakátů ze třiceti tisíc distribuuje mezi lidi, nemůžu ovlivnit, kam je ti lidé vylepí nebo jestli si je někde pověsí," vysvětlil.

Jaroslav Rengl to však odmítá a za strůjce černého výlepu považuje právě Vajčnera. "Pan Vajčner mimo jiné pořádá party Apokalypsa. Stačí se podívat, kde jsou plakáty na tuto akci. Jsem přesvědčen, že černý výlep plakátů Apokalypsy probíhá spolu s výlepem plakátů na voltiž," řekl Rengl s tím, že Vajčnerovy výmluvy jsou typické pro organizátory černého výlepu.

Likvidace černé reklamy
Odstranit plakáty z popelnic a sloupů nakonec bude muset firma Rengl. Ta má likvidaci nepovolené reklamy mimo jiné také na starosti. "Budeme to muset zlikvidovat na vlastní náklady," řekl její šéf.