Miroslav Michalko zjistil, že lidé neznají alternativu k České poště. Tak ho...

Miroslav Michalko zjistil, že lidé neznají alternativu k České poště. Tak ho napadlo založit startup Zaslat.cz. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Doručí cukroví i tiskařský lis. Firma z Brna konkuruje České poště

  • 0
Na počátku byl celkem obyčejný problém. Chtěl poslat gauč z Aše do Brna, ale zjistil, že na trhu není služba, jež by pro něj nabídla vyhovující způsob přepravy. Miroslav Michalko proto založil startup Zaslat.cz – internetový server pro přepravu zásilek od dopisů až po třítunová „monstra“.

„Nevěděl jsem, co mám s gaučem udělat. Nebyl velký, takže jsem nepotřeboval platit stěhovací službu. Zároveň jsem si uvědomil, že při přepravě balíků většina lidí nezná alternativu k České poště,“ vzpomíná Michalko, jak před třemi lety na nápad přišel.

Na startu řešili 50 objednávek týdně, loni v předvánočním období jich za týden v průměru přepravili více než 2 000. Jednotlivým zákazníkům nabízí transport po Evropě, větším firmám takřka po celém světě. „Mimo Evropskou unii je problém s placením cla, pro koncového zákazníka tak máme nabídku omezenou pouze na Evropu. Pro e-shopy a větší klienty je ale mnohem širší,“ vysvětluje podnikatel původem ze Slovenska.

Nejvíce práce mají pochopitelně právě před Vánocemi. Nejčastěji převážejí do Anglie české cukroví, ozdoby nebo becherovku. Nejzvláštnější zásilkou, s níž se zatím potýkali, byl třítunový tiskařský lis. Nicméně projekt nepochází přímo z Michalkovy hlavy. Sám o sobě říká, že přemýšlí spíše analyticky než kreativně. Vyhledal si tedy, jak podobné služby fungují v zahraničí. Velkou inspirací se pro něj stal Nový Zéland a Austrálie.

Nebyl však zdaleka sám, kdo nad stejným problémem v Česku přemýšlel. „Když jsme začínali, podobných firem bylo asi pět. Jedna vznikla dokonce dva týdny před námi. Nakonec postupně zanikaly a jednu z nich jsme teď dokonce koupili,“ popisuje.

Chtějí být Liftagem mezi přepravci

Na podobném nápadu svůj byznys postavily třeba projekty Zavezu. cz nebo Bringr.cz. Jen s tím rozdílem, že nezprostředkovávají přepravu balíku mezi zákazníkem a dopravní společností, ale fungují na principu sdílené ekonomiky. Zásilku od odesílatele může vyzvednout a zavézt na určené místo kdokoliv.

Michalko odlišnosti přirovnává k rozdílu mezi alternativními taxislužbami Uber a Liftago. „Stejně jako Liftago nabízí přes aplikaci tradiční taxispolečnosti, my nabízíme tradiční přepravce. Jen jiným způsobem, levněji a nejdeme za hranici legislativy,“ srovnává šéf startupu, jenž se ve volném čase věnuje jachtingu.

Ostatně z posledního výletu na jachtě si odnesl důležitou zkušenost pro vedení třináctičlenné firmy. Počasí nebylo zrovna nejpříznivější. On ale byl tak nadšený, že se ani nezeptal posádky, jestli se chce v těchto podmínkách plavit. A nevysvětlil jim ani, proč je pro něj taková plavba výzvou.

„Brno je pro podnikatele příznivější než Praha“

„Posádka z toho byla rozčarovaná a já si uvědomil, že jestliže máme táhnout za jeden provaz, musí všichni vědět, proč za něj tahají. Stejné je to ve firmě. I kolegyně, které pracují na zákaznické podpoře, by měly vědět, proč věci děláme tak, jak je děláme,“ říká.

Velkou výhodou při rozjezdu firmy byl pro něj rovněž fakt, že sídlí v Brně. Místní prostředí je podle něj pro začínající podnikatele přívětivější než pražské. „Brno je sdílnější. V hospodě se potkáváme s ostatními vývojáři a u piva si klidně navzájem poradíme s pracovními problémy. Lidé v Brně jsou navíc kreativnější, což je paradox, protože já kreativní nejsem,“ směje se Michalko, který v Praze provozuje ještě další e-shopy.

Přestože se jeho společnost snaží být vstřícnější a levnější alternativou k České poště, jednu výhodu jí odepřít nemohou. A to výdejní místa, kam si zákazníci přijdou balík vyzvednout, když je přepravce nezastihne doma. Právě takovou službu chce Michalko do Vánoc nabídnout i svým zákazníkům.