Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dan Materna, MF DNES

Brněnští cestující: Nelíbí se nám jednání dopravního podniku

  • 92
Tisícikorunová pokuta za zmrzlinu není jediným případem posledních dní, kdy revizoři rozpálili cestující v Brně. Čtenáři brno.idnes.cz si v reakci na "zmrzlinový článek" doslova vylili srdce. Podle nich jsou revizoři neoprávněně drsní a chtějí z cestujících vymámit peníze za každou cenu.

Lidé si stěžují na hrubé chování revizorů, nespravedlivé jednání a odmítnutí dopravního podniku vůbec řešit problémy Brňanů s pokutami.

Musí platit, prý pozdě označila jízdenku
Anna Balounová dostala pokutu i přesto, že se revizorce prokázala označenou jízdenkou. Měla si ji totiž označit až po tom, co ve voze poznala revizorku. "Myslí si snad, že znám všechny revizory v Brně nebo že mají revizorky napsané jméno svého povolání na čele?" ptala se Balounová.

Mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová se bránila. "Cestující je dle smluvních přepravních podmínek povinen označit si jízdenku neprodleně při nástupu do vozidla. Není tedy přípustné, aby se snažil zachránit na poslední chvíli situaci tím, že si jízdenku označí, až kdy spatří kontrolujícího revizora," uvedla.

Revizorka podle ní kontrolovala Balounovou až poté, co si všichni lidé, kteří společně s ní nastoupili na zastávce, označili jízdní doklady a nikdo jiný nejevil žádnou snahu jízdenky označovat. Balounové ale revizorka sebrala jízdenku už označenou.

"Jízdenka, která je označená až při probíhající přepravní kontrole ve vozidle,  je považována za neplatnou," řekla Pohanová.

Pokud není cestující s postupem revizora spokojen, má podle Pohanové právo na stížnost. "Ta je pak řádně prošetřena. Rozhodně odmítáme tvrzení, že slovo revizora má u nás větší váhu než slovo občana. My pouze posuzujeme objektivní skutečnosti," vzkázala mluvčí.

Věří jen revizorovi?
Objektivní skutečnosti dopravní podnik zjišťuje tak, že vyslechne revizora i cestujícího a porovná jejich tvrzení. Ačkoli by tedy teoreticky slovo revizora nemělo mít větší váhu než slovo cestujícího, ve skutečnosti tomu tak být nemusí. "Revizor nemá důvod lhát," míní Pohanová.

Ovšem revizoři získávají za každého pokutovaného člověka peníze navíc. "Odměňujeme je takzvaným osobním ohodnocením. To zohledňuje veškeré jeho výkony, například i chování. Obsahuje i odměnu za dopadení černého pasažéra," přiznala mluvčí dopravního podniku.

Stejně jako Silvie Zvolská, která dostala pokutu za nedojedenou zmrzlinu, si byla i Anna Balounová stěžovat na dopravním podniku. A ani ona nepochodila. Podle jejích slov jí dokonce z budovy vyhodili s tím, že si má jít napsat stížnost domů. "Mrzí mě hlavně způsob, jak s lidmi jednají," řekla Balounová.

Zapomenutá pokuta může vyjít draho
9 467. Tolik korun musí brněnskému dopravnímu podniku zaplatit Lenka Kadlecová. Proč? Její dcera dostala v srpnu minulého roku pokutu a zapomněla ji zaplatit.

"Před týdnem mi přišel doporučený dopis. Stálo tam, že dlužím nějaké peníze," vyprávěla. Nebyly tam skoro žádné informace, jen telefonní číslo. Když jsem na něj zavolala a dozvěděla se tu částku, tak se mi podlomila kolena," uvedla Kadlecová.
 
Dopravní podnik města Brna všechny pokuty, které dlužníci do třiceti dnů od jejich vystavení nezaplatí, prodává jako pohledávku inkasní agentuře. O dluhy už se potom nestará a ani dlužníky nijak neinformuje. Stejně tak agentura, která dluh odkoupí – proč dlužníky informuje o jejich dluhu až po tak dlouhé době? "Ze zákona není naší povinností o těchto dluzích informovat. Na to jsou judikáty. Více se k věci po telefonu vyjadřovat odmítám," odpověděla jednatelka agentury, která odmítla sdělit i své jméno.

"Chápu, že když někdo dostane pokutu, tak ji musí zaplatit," souhlasila Kadlecová. "Ale nelíbí se mi, že o pokutě dopravní podnik znova neinformuje a automaticky prodají dluh nějaké firmě, která ho za půl roku  začne spolu s penálem vymáhat," doplnila.
 
Pokuty si lidé musejí hlídat
Mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová uvedla, že pokutovaný je o možných rizicích, která s sebou nese nezaplacení pokuty, dostatečně informován. "Pokud revizor někomu dá pokutu, musí mu také vydat Zápis o provedené přepravní kontrole, kde má i poučení o tom, co se stane, pokud dluh dopravnímu podniku do třiceti dnů nezaplatí," řekla. Pokud ale někdo tento doklad ztratí nebo založí, má smůlu. Žádné další upozornění na svůj dluh už nedostane, dokud ho nekontaktuje firma, které dopravní podnik dluh odprodá – to už ale částka několikanásobně naroste.
 
Kadlecová přesto považuje jednání podniku za nefér. "A co když pokutu dostane dítě, které se o tom třeba bojí říct rodičům? Myslím, že by od dopravního podniku bylo mnohem spravedlivější, kdyby o pokutě lidi ještě jednou informoval," oponovala.
 
Dluh Lenky Kadlecové stoupl z 1013 korun na 9467 korun. V případě nezaplacení inkasní agentura vyhrožuje exekutorem. Kdo chce dluh rozložit do splátek - a může maximálně do tří, ten zaplatí k dlužné částce ještě 1500 Kč navíc.