Odpůrci podzemních garáží pod Zelným trhem se bojí poškození kašny Parnas. Ilustrační foto.

Odpůrci podzemních garáží pod Zelným trhem se bojí poškození kašny Parnas. Ilustrační foto. | foto: Pavel Kopřiva

Brněnští radní se znovu budou zabývat garážemi pod Zelným trhem

  • 11
Bedlivě sledovaným projektem se staly podzemní garáže, které mají vzniknout pod Zelným trhem v Brně. Kvůli negativním výrokům několika odborníků a nelibosti části obyvatel chtějí někteří radní znovu prostudovat projekt. A případně ho změnit. Odpůrci garáží se objevili už i na Facebooku.

S návrhem, aby se politici znovu projektem zabývali, přišli radní za Stranu zelených. Při úterním zasedání Rady města plánují navrhnout, aby se zrušil souhlas se zjednodušeným územním řízením, který Rada dala v polovině července.

"V materiálech chyběla aktuální stanoviska příslušných odborů magistrátu. Považujeme to za zásadní chybu," říká náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

Další radní nové projednání projektu vesměs podporují. "Pokud panují obavy, že něco nebylo projednáno kvalifikovaně, tak je samozřejmě lepší, aby se to projednalo znovu," myslí si například náměstek primátora Daniel Rychnovský z KDU-ČSL.

Stání v Brně není stále vyřešeno

Garáže za více než šedesát milionů mají zlepšit katastrofální situaci s parkováním v centru Brna. Podle plánu se do nich vejde 58 automobilů. Z toho menší část bude vyhrazena pro vznikající hotel a zbytek pro nájemce bytů v centru.

"Otázka parkování není v Brně koncepčně řešená. Dlouhá léta se mluví o několika projektech, ale dnes nemá žádný z nich stavební povolení," popisuje Miroslav Vymazal, majitel developerské společnosti Magnum, která je částečným investorem projektu.

Plán postavit pod Zelným trhem garáže si rychle našel odpůrce. Architekt a spoluautor regulačního plánu Městské památkové rezervace Josef Němec se bojí, že by mohla být při stavbě poškozena kašna Parnas.

Odborník na podzemí Aleš Svoboda v chodbách pod Zelným trhem

Odborník na brněnské podzemí Aleš Svoboda má strach o chodby pod Zelným trhem.

"Plošný rozsah rampy se zábradlím a dopravním značením zabírá zhruba patníky vyměřený kruh kolem Parnasu. Podporuji snahu města uklidit z centra automobily. Způsob zvolený v případě Zelného trhu je však zcela nevhodný," řekl dříve pro MF DNES Němec.

Znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda má zase strach o historické sklepy. A na Facebooku vznikla protestní skupina, která čítá přes 1 400 lidí. Někteří její členové připravují žádost k zastupitelstvu města o vyslovení nesouhlasu.

Obavy jsou zbytečné, tvrdí architekt

Architekt Jaroslav Dokoupil se snaží mírnit emoce. "Na projektu pracujeme rok a půl a od začátku víme, že musíme dodržet čtyři podmínky. Ochránit Parnas, ochránit historické sklepy, zachovat náměstí a citlivě umístit vjezdovou rampu. Kdybychom nebyli přesvědčení, že je to možné, tak bychom se do takové věci nepustili," řekl Dokoupil, hlavní architekt společnosti ArchDesign, která garáže pod Zelným trhem projektuje.

Investoři a projektanti proto plánují společně představit veřejnosti detailní projektovou dokumentaci. Další osud garáží bude zřejmě hodně záviset na tom, jak dokáží lidi přesvědčit. Před volbami se z obyčejného projektu může rychle stát součást předvolební kampaně.

"Pro mě bude hlavní kritériem stanovisko památkářů," odmítá náměstek Ander, že by jednal populisticky.