Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brněnští řidiči tramvají „závodí“ hlavně ráno a večer

  8:30aktualizováno  8:30
Redaktorka MF DNES jezdila brněnskými tramvajemi a sledovala, jestli řidiči dodržují rychlost. Jak přísně hlídá své zaměstnance Dopravní podnik? Kde jsou záludná místa svádějící k překročení rychlosti? Které úseky nemají šoféři rádi?

Novolíšenská zastávka v Brně | foto: Monika TomáškováMF DNES

V místech, kde je pro tramvaje povolená rychlost maximálně 50 kilometrů v hodině, jsou po obou stranách kolejí jen zelené kopečky. Nikde žádný chodník ani silnice.

Sklon trati a pozvolnost zatáčky vybízí k tomu, aby zde řidič pořádně přidal. Vždyť zastávky Masarova a Novolíšeňská dělí skoro 900 metrů. Jenže pokud by se v tomto oblouku ocitl neopatrný chodec, řidič by při vyšší rychlosti neměl šanci zabrzdit.

Výsledek testu?
Brněnští "šalináři" si na rychlost většinou dávají pozor. Jen na některých výhybkách jim její dodržování dělá problémy. Našly se však i výjimky.

. Výsledky testu rychlosti

Linka 8, Masarova – Novolíšeňská
povolená rychlost 50 km/h
čas 14:59 - 50 km/h
čas 15:04 - 46 km/h
čas 15:19 - 54 km/h
čas 15:24 - 50 km/h
čas 15:35 - 60 km/h
čas 15:44 - 50 km/h

Linka 8, Masarova – Novolíšeňská
výhybka na starou smyčku, povolená rychlost 30 km/h
čas 15:00 - 35 km/h
čas 15:05 - 40 km/h*
čas 15:20 - 30 km/h
čas 15:25 - 40 km/h*
čas 15:36 - 40 km/h
čas 15:45 - 30 km/h

Linka 8, Novolíšeňská – Masarova
výhybka na starou smyčku, povolená rychlost 15 km/h
čas 14:52 - 20 km/h*
čas 15:16 - 30 km/h
čas 15:21 - 20 km/h*
čas 15:27 - 20 km/h*
čas 15:42 - 20 km/h

Linky 8, 10, 13, Masná – Životského
křížení s železniční vlečkou, povolená rychlost 30 km/h
linka 8, čas 16:21 - 20 km/h
linka 10, čas 16:33 - 15 km/h
linka 8, čas 16:40 - 25 km/h

Linky 12 a 13, Hl. nádraží – Nové sady
výhybka, povolená rychlost 10 km/h
linka 13, čas 16:55 - 15 km/h
linka 13, čas 17:06 - 15 km/h
linka 13, čas 17:13 - 15 km/h*
linka 13, čas 17:23 - 15 km/h
linka 12, čas 17:29 - 15 km/h
linka 13, čas 17:32 - 20 km/h*

* Vůz najel na výhybku předepsanou rychlostí pouze přední nápravou, pak zrychlil. Uvedenou rychlostí projela přes výhybku zadní část vozu.

Muž, který ve čtvrtek odpoledne řídil vůz s číslem 1727 na lince 8, si s předpisy hlavu nelámal. Z kopce mezi Masarovou a Novolíšeňskou uháněl šedesátkou, tedy o deset kilometrů rychleji, než měl.

Stejně překročil rychlost na výhybce. V opačném směru si limit na přejetí výhybky dokonce zdvojnásobil.

MF DNES dala údaje o překročení rychlosti na dvou ze čtyř sledovaných míst k dispozici brněnskému Dopravnímu podniku.

"Všechny tyto informace jsme již začali prošetřovat. Z vozů byly vyjmuty záznamové karty a zjištěné údaje s nimi porovnáme. Obecně platí, že u takzvaných tachografů je tolerance přibližně deset procent, vše ostatní je překročení rychlosti," poznamenala mluvčí podniku Hana Pohanová.

Řidiči, kteří nepřekročili rychlost o více než pět kilometrů za hodinu, vyváznou s napomenutím a pohovorem. Viníky, kteří jeli o pět až deset kilometrů v hodině rychleji, nejspíš čeká pokuta. Podle míry překročení rychlosti mohou zaplatit od 500 do tisíce korun.

"Výtečníka, který by jel o víc než deset kilometrů rychleji, jsme u nás ještě neměli. Ale postih by byl samozřejmě ještě tvrdší," dodala Pohanová.

Pokud řidič tramvaje nejvyšší povolenou rychlost překročí, a to zejména na výhybce, může v extrémním případě způsobit vykolejení vozu. Ne vždy je však rychlost snížená z tohoto důvodu.

"V Brně existuje řada tratí, kde má omezení rychlosti především snížit hlučnost projíždějících souprav," upozornila mluvčí.

Na disciplinovanost svých řidičů dohlíží Dopravní podnik pomocí vlastního radaru i namátkovou kontrolou záznamových karet.

"Poslední dobou se kontrola zlepšila. Asi půl roku stává na dopravních uzlech vysloužilý dispečer a sleduje, jak lidi jezdí. Řidičů-čuňat už tolik není," poznamenal jeden z řidičů Dopravního podniku, který si přál zůstat v anonymitě.

Zároveň upozornil, že někteří jeho kolegové překračují rychlost nejčastěji před sedmou ráno a po šesté večer.

"Před ranní špičkou je jízdní řád napjatější, na jízdu z konečné na konečnou je třeba o čtyři minuty méně a to už je znát. Večer zase někteří spěchají, aby byli co nejdřív ve vozovně a mohli jít domů. Ale masivně se rychlost nepřekračuje," dodal.

Brněnské "šaliny" mají v průměru dvě až tři nehody denně. Většinou jde o drobné havárie, jako je odřený lak nebo ulomené zrcátko. Navíc řidiči tramvají zaviní jen zlomek z nich.

"Častou nehodou je srážka tramvaje s osobním autem, kdy řidič auta nevěnuje pozornost provozu a při objíždění překážky nebo odbočování vjede tramvaji do dráhy," řekl provozní ředitel dopravce Jiří Valníček.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

y Alois Nečas je děkanem Fakulty veterinárního lékařství sedm let. Od příštího...
Kritizovaný děkan je rektorem, dříve ho kvůli vyhrůžkám hlídali policisté

Do čela Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně jde Alois Nečas. A nebývalé spory vrcholí. Už v minulosti ho kvůli výhrůžkám museli hlídat policisté. O...  celý článek

V Kotlářské ulici v centru Brno prasklo potrubí a voda zaplavila silnici. Jezdí...
Prasklé potrubí stále omezuje provoz v Brně, nový asfalt položí v úterý

Následky prasklého vodovodního potrubí budou Brňané pociťovat ještě několik dní. V ulici Kotlářské, kterou se v pátek brzy ráno proudem valila voda, v sobotu...  celý článek

Současná podoba brněnského Hlavního nádraží.
Změny před brněnským hlavním nádražím, Hollan chce omezit tranzitní dopravu

Tisíce aut, tramvají i chodců denně se potkávají na jednom malém místě před brněnským hlavním nádražím. Brněnský magistrát chce co nejvíce aut odtud dostat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.