"Nejsem profík, řídím jen normálně v provozu, maximálně tak ještě na okruhu motokáru," řekl student Černý, který si za pár měsíců vyzkouší slavný okruh. Ve Formuli Student by totiž jezdci měli být amatéři. Důležitějšími než oni jsou ale v soutěži jejich vozy. V případě Filipa Černého to je monopost Dragon 1, který do léta se čtyřiceti kolegy upraví na Dragon 2.
Studentská formule Dragon 1
motor
převody
zavěšení
Formuli Dragon 1 vyvinuli a nyní upravují na Dragon 2 studenti VUT (fakulty strojního inženýrství, informačních technologií a elektrotechniky a komunikačních technologií) Více informací o brněnském týmu je na www.tubrnoracing.cz |
Jako základ jim slouží prototyp navržený na technické univerzitě loni. "Motor z endura zůstane zachován. Chceme ale snížit hmotnost pod dvě stě kilogramů, zlepšit naladění podvozku a namontovat elektroniku," popsal Černého spolužák Milan Janoušek, co budou v následujících měsících ladit. A pak hurá na závody prestižní Formule Student.
"Už máme jistou účast v italské Monze. Čekáme na potvrzení i do britského Silverstonu, maďarského Györu či na německý Hockenheimring," vypočítal Janoušek.
Drak už loni závodil
První verze brněnského "Draka" se už loni zúčastnila závodu, který se koná na Silverstonu týden po Velké ceně Formule 1. V konkurenci devětasedmdesáti týmů skončili Brňané na šedesátém místě. Vyhrál monopost z německého Stuttgartu, sedmá byla formule pražské ČVUT. Brněnskému týmu premiérovou účast pokazila hned při první jízdní disciplíně závada na převodovce. Stejně jako další tři čtvrtiny závodníků nedokončili studenti všechny disciplíny.
"Ale rozhodně jsme po technické stránce udělali dobrý dojem. Co se týká nováčkovských týmů, tak naše auto skončilo v první třetině," říká budoucí inženýr Janoušek s tím, že by tentokrát chtěli dosáhnout na vyšší příčky: "Těžko se ale můžeme srovnávat třeba s německými týmy, které mají roky zkušeností a víc peněz."
To Brňané budou hospodařit s milionem a půl, který získali od hlavního sponzora - firmy Bosch. Propojení s praxí prostřednictvím soukromé firmy je také jedním z hlavních cílů projektu. Univerzita se na vývoji podílí spíš poskytnutím zázemí a celý projekt zpracovávají studenti sami.
"Kvůli komplexnosti projektu to ale zdaleka nejsou jen studenti z oboru specializujícího se přímo na automobily," řekl supervizor týmu a odborný asistent z Ústavu automobilového a dopravního inženýrství Pavel Ramík. Kapotu tak například vyvíjeli studenti z leteckého ústavu, elektroniku posily z fakulty informatiky a elektrotechniky. A ekonomiku mají na starosti studenti podnikatelské fakulty.