Odhalení chřipky bude díky brněnským vědcům podobné těhotenskému testu

Jak člověk zjistí, jestli je jen nachlazený nebo má chřipku? Už brzy by k tomu mohl posloužit jednoduchý test, který bude možné koupit v supermarketu. Právě ten vynalezli brněnští vědci z Mendelovy univerzity v Brně a CEITECu. Při případné pandemii ptačí chřipky by jejich objev mohl mít zásadní význam.

Vědci z CEITECu a Mendelovy univerzity v Brně umí chřipku odhalit za několik minut. Pavel Kopel je odborníkem týmu na takzvané kvantové tečky. | foto: Mendelova univerzita

Bleskově odhalit virus pomáhají takzvané kvantové tečky. Na obyčejném filtračním papíře jsou nanesené dvě - jedna pod světlem ultrafialové baterky matně prosvítá, druhá je výrazně jasnější.

"Při kontaktu se vzorkem z nosohltanu fungují podobně jako těhotenský test," vysvětlil Kamil Krč z Mendelovy univerzity

Fotogalerie

Až doteď vědci musí viry chřipky testovat ve speciálních laboratořích. To trvá několik dnů. Bleskový výsledek je ale přitom podle vědců důležitý hlavně v případě nebezpečných virů jako je H5N1, neboli ptačí chřipka.

"Má vysokou úmrtnost, která se pohybuje mezi 60 až 80 procenty. V případě, že by tento nebezpečný vir zmutoval na typ přenosný z člověka na člověka, znamenalo by to velké ztráty na životech v případě, že nebude rychle rozpoznáno epicentrum nákazy. Pak bude co nejrychlejší metoda naprosto klíčová," vysvětlil vedoucí vědeckého týmu z Ústavu chemie a biochemie Mendelovy univerzity René Kizek.

Ale nový objev může posloužit i v případě, že chce prostě nemocný člověk vědět, zda má jen lehké nachlazení, nebo obyčejnou chřipku - sada s ultrafialovou baterkou a speciálním papírem bude ke koupení v lékárně.

"Velký potenciál využití testu je také v ordinacích praktických lékařů. Ti by měli okamžitou odezvu, zda má pacient virové nebo bakteriální onemocnění a zda je nutné nasadit antibiotika," doplnil Kamil Krč.

Vynálezem přitom práce brněnských vědců zdaleka nekončí. Jejich cílem je dosáhnout rozpoznání přesných typů virů chřipky. To jim bude trvat ještě několik měsíců.

Autor:

Česká Miss 2017 Michaela Habáňová (Brno, 23. září 2017)
Na Českou Miss do hokejové haly v Brně nedorazila ani polovina diváků

Po problémech, které letošní Českou Miss provázely, se ji organizátorům nakonec povedlo uspořádat v brněnské DRFG Areně. Hokejovou halu však nezaplnili ani z...  celý článek

Kůň se na Brněnsku propadl úzkým otvorem do šachty, hasiči s veterináři ho pak...
Kůň se metrovým otvorem propadl do šachty u bazénu, ven ho vytáhli hasiči

Tři jednotky hasičů a veterinární záchrannou službu čekal ráno na Brněnsku nelehký úkol. Vytahovali koně, který poměrně malým otvorem propadl do technologické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Policie zatkla podezřelého ze zastřelení muže v nočním vlaku z Brna

Brněnští policisté zatkli muže, který je podle nich vrahem z vlaku, v němž byl v pátek v noci zastřelen jeden z cestujících. Ze zveřejněných informací také...  celý článek

Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!