Úsek dálnice D2 z Brna do Bratislavy bez poplatku

Úsek dálnice D2 z Brna do Bratislavy bez poplatku | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Brno časem přijde o dálnici zadarmo, zjistili to politici v Ostravě

  • 31
Řidiči v Brně v budoucnu zaplatí i za ty úseky dálnice D1 a D2, na něž dosud mohou vjet bez dálniční známky. Zpoplatnění "městských" úseků dálnice, na které se dosud vztahuje výjimka, zvažuje ministerstvo dopravy.

To by například znamenalo, že do nákupních center v jižní části Brna by místní řidiči nemohli jet bez dálniční známky přímo po autostrádě, ale museli by zvolit okliku.

kde se neplatí

Dálnici D1 v Brně je možné projet bez dálniční známky od Kývalky (exit 182) po sjezd na Brno-Slatinu (exit 201).

Na dálnici D2, vedoucí z Brna do Bratislavy, není zpoplatněna část z Brna po sjezd u nákupního centra Olympia (exit 3).

Na silnici R52 vedoucí do Pohořelic se neplatí v úseku z Brna po Rajhrad (exit 10). (rig)

"Shodli jsme se na tom, že města, ve kterých se současně budují dva okruhu, tedy vnější a vnitřní - to je v České republice pouze Brno a Praha - budou mít vnější okruh zpoplatněn ve chvíli, budou-li paralelně existovat," řekl včera ministr dopravy Gustav Slamečka v rozhovoru pro Radiožurnál.

"V příštím roce plánujeme otevření části pražského okruhu, který bude rovněž zpoplatněn," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ostravě výjimka vadila

Debatu o zpoplatnění dálničních součásti městských dopravních tepen v Brně rozvířil ostravský primátor Petr Kajnar. Tomu se nelíbí, že je od 1. ledna nutné platit i za úsek dálnice mezi Klimkovicemi a Bohumínem na západní straně Ostravy.

Ostravští poukazují na to, že zmíněný úsek dálnice byl zamýšlen jako městský obchvat a měl by být zdarma stejně, jako dálniční úseky na městských okruzích v Brně a v Praze. A spravedlivé by bylo buď ponechat bez poplatků obdobné úseky v Brně i v Ostravě, nebo je zpoplatnit v obou městech.

V žádosti o výjimku, kterou adresoval ministerstvu dopravy, na brněnskou analogii upozornil. "V Brně je desetikilometrový úsek bez poplatků, aby odlehčil transitu ve městě. Buď budou mít buď obě města výjimku, nebo o ní přijdou obě," argumentuje Petr Kajnar.

Ministr dopravy ovšem hodlá spíše rušit stávající výjimky, než udělovat nové. V budoucnu by tak o ni mohl přijít i dosud neplacený úsek v Brně.

A to i přes vyjádření ze závěru minulého roku, v němž ministerstvo dopravy slíbilo brněnskou výjimku nadále zachovat. "Chceme výjimky eliminovat. Pokud se však jedná o úseky, které jsou součástí městské infrastruktury, snažíme se je zachovat," zdůvodnil rozhodnutí ministerstva mluvčí Jakub Ptašinský.

Severomoravský hejtman Jaroslav Palas se ve věci výjimky angažoval rovněž. Podle něho však nejde o to, aby se platilo i v Brně, ale aby nemuseli známky nakupovat řidiči, kteří využijí ostravský úsek dálnice.