Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno chce víc cyklistů. Kola bude zájemcům půjčovat

  9:05aktualizováno  9:05
Revoluci v dopravě chystají brněnští radní. Do jednoho roku chtějí spustit systém veřejného sdílení kol, který se už osvědčil v desítkách evropských měst. V takovém rozsahu, jaký Brno plánuje, by byl první v republice.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

„Celkem bude k dispozici až dva tisíce kol a desítky stanovišť, kam je lidé zaparkují. Náklady odhadujeme na desítky milionů korun,“ popsal náměstek brněnského primátora Richard Mrázek (ANO).

Systém je založený na tom, že si zákazník za malý poplatek půjčí kolo z veřejného stojanu, objede s ním, co potřebuje, a po několika hodinách jej vrátí do jiného stojanu, který mu místem vyhovuje.

Radní teď čekají na vypracování studie, která má navrhnout, jak město sdílení kol zaplatí a jak přesně bude systém fungovat.

Nejprve centrum Brna a okolí

V první fázi, která se týká hlavně centra města a blízkého okolí, bude čtyřiaosmdesát stojanů s asi osmi sty koly stát například nedaleko univerzitních areálů nebo u přehrady.

Fakta Sdílení kol v Brně

  •  Systém sdílení kol se používá v pěti stech městech po celém světě pro dopravu na krátkou vzdálenost.
  •  V první etapě počítá magistrát s instalováním asi sedmi set kol a čtyřiaosmdesáti stanovišť, kde si je lidé budou moci půjčit. 
  • Systém se má spustit do jednoho roku, celkem budou moci zájemci po jeho úplném spuštění použít asi dva tisíce kol, část z nich bude na elektrický pohon.
  • Městský rozpočet to přijde na desítky milionů korun.
  • Nejhustší síť stanovišť bude v centru města a blízkém okolí, ale lidé si budou moci kola půjčit také třeba u parkovišť nebo u Brněnské přehrady.

„V Brně je devadesát tisíc studentů, což jsou lidé, na které především tento projekt směřuje. Mezi areály vysokých škol by se mohli pohybovat alespoň část roku na kole, což by ulehčilo hromadné dopravě,“ popsal představy města náměstek primátora Martin Ander (Strana zelených).

Studie by také měla odpovědět na otázku, jak se sdílení kol zaplatí. „Je několik možností. Buď jej budou provozovat městské firmy, soukromý investor, nebo firma s účastí města,“ doplnil Mrázek.

Podle Andera ale musí město se zavedením sdílení kol dát víc peněz také na zvýšení bezpečnosti cyklistů v ulicích.

„Půjde hlavně o cyklopruhy, ale také je potřeba instalovat piktogramy, které upozorní řidiče na pohyb cyklistů, či zajistit červené pruhy pro kola stojící před kolonou aut na křižovatkách,“ vysvětlil Ander. Dodal, že se musí zvážit, jak se budou kola přepravovat.

Podle Martina Špačka z občanského sdružení Brno na kole, které propaguje cyklistickou dopravu, bude na plánech města ještě hodně práce.

„Sdílení kol podpořené magistrátem vítáme. Potřebujeme ale víc cyklotras a koridorů pro cyklisty, a tak si myslím, jestli není na sdílení kol příliš brzo. Bylo by také dobré přidat víc stojanů v centru města nebo zřídit parkoviště kol u nádraží,“ navrhuje Špaček. Podle něj jezdí na bicyklu po Brně čím dál víc lidí.

„Čísla jdou strmě nahoru, ale město ve financování této infrastruktury zaostává. Nejde jenom lidem říct, ať jezdí na kole, ale musí se k tomu udělat i podmínky,“ dodal Špaček.

Inspirace ze zahraničí

O zavedení systému bike-sharing uvažovalo už před dvěma lety i bývalé vedení Brna. To nechalo odborníky na cyklodopravu vypracovat studii, která je jedním z podkladů pro nynější rozhodování.

„Kardinální otázkou bude obchodní model sdílení kol, tedy kdo jej bude provozovat. Podle mého soudu by měl být vyřešen jako první,“ popsal bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). Podle něj ale bude poptávka po jízdě na kole menší, než současné vedení města předpokládá, protože Brno má kopcovitý terén.

Podle náměstka Andera se ale Brno může inspirovat v Německu nebo ve Vídni. „Třeba ve Stuttgartu, který je reliéfem velmi podobný Brnu, jezdí dost kol na elektrický pohon,“ dodal Ander.

V Brně už sdílení kol v malé míře funguje - komunitní síť Rekola si půjčuje několik desítek bicyklů. Nejbližší velké město, kde lidé běžně používají sdílená kola už dvanáct let, je Vídeň. Tam mají k dispozici více než tisíc pět set strojů. V síti Citybike je přihlášeno kolem půl milionu lidí, což je více než čtvrtina obyvatel Vídně.




Nejčtenější

Tragicky zesnulému herci Jakubu Zedníčkovi aplaudoval ve stoje plný sál

S hercem Jakubem Zedníčkem, který tragicky zemřel při dopravní nehodě, se do...

Rodina, přátelé a kolegové se ve čtvrtek přišli do Městského divadla Brno rozloučit s mladým hercem Jakubem Zedníčkem,...

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...



Nebyl hodinový, ale dvouhodinový, vzpomíná recepční na neřestný hotel

Blanka Budínová jako vzpomínku na Korso uchovává třeba hřeben ve tvaru...

Málokdo z mladších Brňanů dnes ví, že kousek za lázněmi na Kopečné ulici pod svahem, na kterém se tyčí katedrála...

Kontroverzní obor genderová studia v Brně skončí, je o něj malý zájem

Univerzitní kampus za pět miliard korun, který stojí na ploše třiceti hektarů v...

Masarykova univerzita v Brně oznámila, že zruší bakalářský obor gender vyučovaný na fakultě sociálních studií....

Řidička zemřela při střetu s vlakem, koridor z Brna do Břeclavi stál

(Ilustrační snímek)

Střet s vlakem nepřežila zhruba hodinu po poledni u Šakvic na Břeclavsku řidička osobního automobilu. Ve vlaku jedoucím...

Další z rubriky

VIDEO: Strážníci obstarali doprovod huse, která se kolíbala silnicí

Strážníci pomáhali huse na silnici

Kvůli huse, která si vykračovala po silnici mezi auty, vyjížděli ve čtvrtek odpoledne strážníci do brněnské části...

Opilý šéf dopravní komise způsobil nehodu. Byl to ojedinělý exces, řekl

Šéf dopravní komise znojemské radnice Jan Blažíček.

Bývalý znojemský místostarosta a ještě donedávna šéf dopravní komise radnice Jan Blažíček stanul před Okresním soudem...

Stávka brněnských řidičů MHD zažehnána, přidají jim čtyři tisíce měsíčně

Nové autobusy Solaris brněnského dopravního podniku (27. května, 2014).

Hrozba stávkové pohotovosti v brněnské MHD je odvrácena. Odboráři zajistili řidičům dopravního podniku zvýšení platů o...

Najdete na iDNES.cz