Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno nechce konkurenci v lodní dopravě, míní podnikatel

  16:40aktualizováno  16:40
Brno usiluje na ministerstvu dopravy o zákaz plavby lodí se spalovacím motorem po Brněnské přehradě. Chce tím prý zabránit jejímu znečištění. Podle podnikatele ze Znojemska, který na nádrži zamýšlí provozovat lodní dopravu, se však město chce zbavit konkurence.

Brno by chtělo, aby ministerstvo dopravy zakázalo pohyb lodí se spalovacím motorem po Brněnské přehradě. Dopravní podnik, který na vodním díle přepravuje cestující, používá lodě s elektromotory (ilustrační snímek). | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Krajské město žádá, aby ministerstvo až na výjimky zakázalo na vodním díle lodě se spalovacími motory. Podle nynějších předpisů už takový zákaz platí pro všechna plavidla kromě těch, která jsou určená pro hromadnou přepravu osob. A Brno by chtělo, aby se zákaz vztahoval i na ně.

Důvodem je prý obava ze znečištění přehrady. "Brněnská přehrada má lodní dopravu s ekologickými elektromotory, která tam je už více než 50 let, a je teď modernizovaná. Jsem přesvědčen, že pro rekreační využití je toto dostatečné. A co se kvality vody týče, tak lodě se spalovacími motory na přehradu nepatří," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek.

Podle něj Brno i kraj vložily do projektu čištění přehrady přes 140 milionů korun a další miliony je to bude stát i v následujících letech. Riziko havárie nebo úniku nafty je proto podle něj příliš velké.

A jak Macek tvrdí, lidé prý navíc spalovací motory na přehradě ani nechtějí. "Jsem přesvědčen, že si to nikdo v Brně nepřeje," řekl s tím, že víc rada města k rozhodnutí obrátit se na ministerstvo nepotřebovala. "Na to nepotřebuje nikdo žádnou studii, žádnou recenzi, prostě nic," dodal.

Je zbytečné dělat paniku, říká podnikatel

S argumenty města zcela nesouhlasí podnikatel Dalibor Dufek. Jednatel společnosti Lodní doprava Vranov, která po Vranovské přehradě vozí lidi, se netají tím, že by chtěl působnost firmy rozšířit právě na brněnskou nádrž. A město, jehož Dopravní podnik už na přehradě provozuje lodě s elektromotory, mu v tom prý chce zabránit.

"Jezdíme na Vranově, což je nádrž s pitnou vodou, se spalovacími motory a nevidíme důvod, proč bychom nemohli jezdit i v Brně. Z mého pohledu je to samozřejmě snaha zamezit jakékoliv konkurenci. S loděmi na elektrický pohon tam totiž nikdo nepůjde, protože se to nevyplatí," řekl Dufek.

Tvrzení, že spalovací motory jsou pro vodní dílo riziko, jsou podle něj jen zástěrkou.

"Osobně si myslím, že dnes jsou na takové úrovni, že je zbytečné dělat paniku a mít strach. Že bychom chtěli na Brněnské přehradě použít nějaký padesát let starý motor, to nepřipadá v úvahu," vysvětlil podnikatel.

Ve špatném technickém stavu plavidla přitom vidí jediné riziko i Povodí Moravy. "Nebezpečí může spočívat například v možném úniku pohonných hmot do vody. Technický stav plavidel posuzuje Státní plavební správa," vysvětlila mluvčí Gabriela Tomíčková.

Ministerstvo lodě nejspíš nezakáže

Že by se Brno chtělo zbavit konkurenta, to Macek razantně odmítl:

"Není pravda, že mu město v něčem brání. Hlavním důvodem jsou vynaložené veřejné prostředky na vyčištění přehrady a vrácení rekreačního charakteru jejímu okolí a obava veřejnosti z toho, že by se na přehradě začaly provozovat spalovací motory k pohonu lodí."

Ať už jde o strach z konkurenta, nebo obavy o přehradu, je pravděpodobné, že město stejně neuspěje. "Zatím se neuvažuje o tom, že bychom byli takto přísní a zakazovali i veřejnou dopravu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

V to Dalibor Dufek doufá. Pokud návrh města neprojde, chtěl by už za pár měsíců brázdit Brněnskou přehradu s jednou či dvěma loděmi. Nabídne prý nové kratší trasy a příznivé ceny.

Z toho, že by byla přehrada pro dva dopravce moc malá, strach nemá. To samé tvrdí i Dopravní podnik města Brna. "Z rovné konkurence obavu nemáme," nechal se slyšet šéf podniku Miloš Havránek.

Autor:


Nejčtenější

Voda na příděl. Na vyschlé Moravě musí lidem stačit sto litrů denně

Starosta obce Maršov Jaroslav Bytešník ukazuje vyschlé toky, co vždy mely hodně...

Zákazy plnit z vodovodní sítě bazény a zalévat zahrady už nestačí. V šesti obcích na jižní Moravě platí ode dneška...

Zateplili školu, aby ušetřili. Nevyřešili ale větrání a za energie doplácí

Ilustrační snímek

V Hrušovanech u Brna zateplili školu, ale bez vzduchotechniky. Místo úspory teď musí pravidelně větrat. Nejen že úspor...



Z vily krále plísňových džínů Hošny je ruina, nový majitel ji přestaví

Podnikatel Rudolf Hošna byl v 90. letech v Brně pojmem. Stejně jako jeho vila.

Legendární Hošnova vila v brněnských Pisárkách je nyní útočištěm pro bezdomovce. Nový majitel chce zchátralý objekt,...

Brněnský lední medvěd Umca uhynul. Trápily ho problémy se zuby

Lední medvěd Umca žije v brněnské zoo v záložním výběhu, aby neohrozil život...

V sobotu uhynul samec ledního medvěda Umca. Dlouhodobě ho trápily problémy se zuby a už jednou kvůli nim musel...

VIDEO: Hledaný muž stříká na auta žíravinu, zničil jich už jedenáct

Vandal stříká na auta žíravinu

Minimálně jedenáct zničených aut má na svědomí zatím neznámý vandal, který řádí na Brněnsku. Na kapotu stříká žíravinu....

Další z rubriky

Pití pod kontrolou. Brno jako první v republice zřídí mokré centrum

alkohol, pálenka

Brno chystá jako první v republice centrum pro bezdomovce, kde bude povolený alkohol. Chce je díky tomu stáhnout lidem...

České dráhy vyčíslují škody za překopnuté kabely, půjdou do statisíců

Vlaky v Brně mají zpoždění kvůli překopnutým kabelům.

České dráhy vyčíslují, kolik je stály komplikace na konci července, kdy dělníci na brněnském hlavním nádraží poškodili...

Fanoušci dopravy mohou v Brně adoptovat sedačku ve „zlaté“ tramvaji

Do brněnských ulic vyjela tramvaj připomínající 150 let MHD.

Brněnský dopravní podnik připravil ke svému kulatému výročí překvapení pro fanoušky tramvají. Ve speciálním voze si...

Najdete na iDNES.cz